ReclameReview: Amsterdam Marathon

2 september 2009, 06:39

Met deze prachtige korte promotiefilm wil de Amsterdam Marathon de aandacht op hun evenement vestigen, dat op 18 oktober plaatsvindt.

Credits:

Creatie: Yune

Opdrachtgevers: Menzis, Amsterdam Topstad, Topsport Amsterdam

De doelstelling:

Op bijzondere wijze aandacht vragen voor de Amsterdam Marathon.

De uitwerking:

Een eenzame deelnemster rent door de verlaten stad en komt langs alle bekende plekken van Amsterdam. De film wordt online internationaal geseed. Mogelijk komt er ook een ingekorte versie op AT5.

Het oordeel:

In één woord: prachtig! De film bestaat feitelijk uit slechts twee elementen: hardlopen en Amsterdam. Precies waar de Amsterdam Marathon voor staat dus. Ik vraag me al wel de hele tijd af hoe ze dit nu gefilmd hebben op die drukke plaatsen. Zou alles afgezet zijn? Of zouden ze op een onmogelijk vroeg tijdstip hebben gefilmd en daarna de kleuren hebben gecorrigeerd? Hoe dan ook, je blijft kijken naar deze korte film van 2.16 minuten. Het is geen commercial, maar meer een viral die je doorstuurt naar anderen omdat je hem zo mooi vindt. Ik vond hem in ieder geval mooi genoeg om hem hier te posten.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

25 Reacties

    wouterkiel

    Onwerkelijk mooi inderdaad!

    Subtiele sluikreclame ook trouwens. Alhoewel, subtiel… Maar nooit storend! De stad Amsterdam blijft absoluut de hoofdrolspeler in de film!


    2 september 2009 om 07:03
    mgvandenbroek

    Hij is prachtig. En ik denk dat Robert Doggers van Yune hier wel wat over wil vertellen in de comments, David!


    2 september 2009 om 07:07
    mgvandenbroek

    @Wouter: Denk dat Menzis en Nike sponoren zijn, of heb je nog meer gezien behalve city marketing “I Amsterdam:


    2 september 2009 om 07:08
    Hardcopy

    @Matthijs: Ik denk het ook wel. Had hem al gemaild, dus dat komt vast goed.


    2 september 2009 om 07:08
    Jöran

    Ik vermoed dat de beelden een combinatie zijn van lege opnames en digitale painting. Een “bekende” afleiding in dat soort shots zijn vogels. Die worden meestal ingezet als er in het shot iets te verbergen valt. Maar het blijft een schitterende film.


    2 september 2009 om 07:25
    Harry Steenkamp

    Als bestuur van de Amsterdam marathon zijn we trots en uitermate tevreden over deze virale film. We hopen dat hij nog vaak doorgestuurd wordt. Hij is ongekend van schoonheid en menig multiinational mag jalours zijn op de kwaliteit/prijs verhouding. De mannen van Yune hebben een topprestatie geleverd. We hadden dit graag groots met een nieuwe hoofdsponsor gedaan, maar in de huidige recessie is dat moeilijk te realiseren. We zijn Menzis, Amsterdam Topstad en Topsport Amsterdam ontzettend dankbaar dat ze dit voor de Amsterdam marathon hebben willen financieren. Maar nogmaals hulde voor Yune, prachtig en bedankt namens het bestuur van de Amsterdam Marathon. Meedoen? http://www.amsterammarathon.nl kun je inschrijven!


    2 september 2009 om 07:25
    Robert

    Uit de doeken doen hoe we de stad leeg hebben gekregen? Ik volsta met het volgende: de eerste die hier op MF in een reactie aanwijst waar nog een persoon per ongeluk door beeld loopt, krijgt van mij een goede fles wijn..


    2 september 2009 om 07:32
    mgvandenbroek

    @Robert:

    Ik zie een eekhoorn (?) op 0.08. telt dat ook?


    2 september 2009 om 07:35
    Robert

    @ Joran: de vogels waren er echt, allemaal


    2 september 2009 om 07:36
    Lauryan Feijen

    vroege vogels 😉


    2 september 2009 om 08:00
    Tom

    Als je de video in HD in fullscreen afspeelt, zie je in de tweede seconde een fietser aan de verkeerde kant van de weg fietsen bij de tramhaltes in de straat links. Is dat een fles wijn waard?


    2 september 2009 om 08:10
    Robert

    Ik meen toch ook echt een persoon te zien op 1 minuut 4 seconden aan de overkant van het leidscheplein recht voor de H&M.


    2 september 2009 om 09:09
    Jurgen van der Vlist

    @Robert:

    Als je goed kijk op 1:21 tot 1:23 zie je in het midden 2 streepjes waarvan er 1 beweegt naar links. Schuin daarboven zie je een bos haar naar links lopen.


    2 september 2009 om 09:39
    Jurgen

    Correctie nu ik ‘m in HD heb gekeken:

    geen bos haar en geen streepjes maar vogels 🙂


    2 september 2009 om 09:43
    Tim van den Dries

    Wij zaten er aan te denken dat de film eerst een keer geschoten is. Maar dat er gigantisch veel foto’s overal van gemaakt zijn. En dat vervolgens de delen van de foto’s waar geen mensen op staan erin gemonteerd zijn, totdat de complete omgeving verlaten was…


    2 september 2009 om 09:54
    Tim van den Dries

    @Robert

    per stukje opname heb je ‘maar’ een paar honderd foto’s nodig.

    Het grootste werk zit in het monteren ervan… Daar zouden behoorlijk wat uurtjes in kunnen zitten en dan wordt het wel een dure grap inderdaad haha


    2 september 2009 om 10:56
    Pietje

    Het idee is mooi, maar de uitvoering laat echt te wensen over.

    Zo’n blauw filtertje kan echt niet meer sinds 1970. Het stoort me dan ook mateloos als ik kijk. Waarom niet gewoon een goede grading i.p.v. zo’n tv oplossing? Of is dit filmpje door een televisie regisseur gemaakt? Zo ziet het uit namelijk.

    Hadden een commercial regisseur of film regisseur moeten nemen.


    2 september 2009 om 11:59
    Aaron A. Sikkink

    Sfeervol gemaakt, goed werk!


    2 september 2009 om 12:54
    Harry Steenkamp

    Pietje, voor het bedrag waar deze film voor is gemaakt komt een commercial regisseur niet zijn bed uit laat staan dat hij er voor gaat zitten. Yune heeft met een beperkt budget een topprestatie geleverd.


    2 september 2009 om 13:00
    marcel

    gave film. Niet alleen technisch mooi gedaan (en over dat filter zijn de meningen verdeeld), maar ook merktechnisch erg goed. Het tilit niet aleen de Amsterdam Marathon op een hoger niveau, maar ook zeker de stad Amsterdam. De film past ook erg goed bij het merk Menzis, dat toch al 4 jaar heeft bewezen erg mooie commercials te kunnen maken. Dat merk vind ik ook degelijk waarde toevoegen aan het evenement.


    2 september 2009 om 15:21
    Paulo Lopes

    Ongelooflijk mooi gedaan! Zeker Gouden Loeki waardig…

    Wie heeft zich al ingeschreven voor de Marathon van de MF lezers? Ik ga voor de halve dit jaar…


    2 september 2009 om 18:59
    Lisa

    Dit is een heel makkelijk dingetje om te doen in post productie. Je moet enkel een paar plates draaien die je in elkaar ‘poetst’ zodat je achtergrond leeg is. Rennende vrouw kun je grofweg maskeren maar je moet zorgen dat ze geen overlap met bewegende mensen heeft.

    Niets bijzonder aan.

    Wel mooi filmpje. erg jammer van het blauw filtertje. Eigenlijk verpest dit het natuurlijke gevoel van de hele film.


    3 september 2009 om 07:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!