Boekrecensie: World Wide Rave (David Meerman Scott)

3 september 2009, 09:30

{title}Hypes en massa-aandacht voor jou, je product of dienst creëren lastig? Niet als we David Meerman Scott moeten geloven. In zijn ‘World Wide Rave’ legt hij precies uit hoe je dit moet aanpakken. Scott geeft zes ‘rules of the rave’ die jij moet volgen om nu direct voor jouw bedrijf (het maakt niet uit wat voor bedrijf) een World Wide Rave te creëren.

Hieronder ga ik in op deze regels. Ook zal ik een oordeel vellen over de vraag of je dit boekje (194 pagina’s in nieuwerwetse ‘snackstyle’ geschreven) direct zou moeten kopen óf dat het een onzinboekje is vol bekende voorbeelden en kretologie waar je je tijd niet mee zou moeten verdoen.

Een marketingboekje met zes regeltjes, Web 2.0 taal en geschreven in de klassieke Amerikaanse dwingende ‘You can have it all, NOW!’ stijl, compleet met een zelfbedachte term (World Wide Rave) roept bij de meeste mensen die marketing en innovatie literatuur een beetje volgen waarschijnlijk flink wat scepsis op. Toch hoorde ik uit mijn omgeving goede verhalen over dit boekje en ben het daarom gaan lezen.

Zes regels van de World Wide Rave

Het boekje begint met een lofzang op internet en interactie, en komt dan meteen bij de zes regels van de Rave, die in het gehele boek verder worden uitgewerkt. Deze zijn:

1. Nobody cares about your product (except you)

Mensen zijn narcistisch en denken na over hun problemen, niet over jouw diensten

2.No coercion required

Als je iets hebt wat het waard is te delen, zullen mensen dit doen als ze zelf willen

3. Lose control

Houdt geen controle over je eigen boodschap en over waar deze terecht komt

4. Put down roots

Wees betrokken op het web, en wees dus geen vreemde

5. Create triggers that encourage people to share

Zorg voor iets uitzonderlijks om mensen te trekken

6. Point the world to your (virtual) doorstep

Zorg dat mensen je ook kunnen vinden op het web

Het kenmerkende verschil tussen een World Wide Rave (die de voor jouw relevante doelgroep moet bereiken) en viral marketing is dat bij de eerste mensen zelf over jou gaan praten, terwijl viral marketing toch een soort truukje is, een lokkertje met iets anders. Het boek staat vol met voorbeelden van hoe je een World Wide Rave moet creëren. Een erg overtuigende en verrassende vond ik “Stupid cancer, I am to young for this”. Het bedrijf hierachter, I2Y (I am 2 Young), creëerde een platform wat jongeren met kanker direct aanspreekt op een realistische manier. De centrale boodschap is dat ze geen patiënten zijn en ook niet zielig zijn, maar dat het wel *** is dat ze op deze leeftijd kanker krijgen en dat je er het beste van moet maken. Het platform brengt mensen met elkaar in contact als forum, geeft informatie en probeert mee te helpen jongeren een goed leven te laten leiden. Zo wordt in samenwerking met andere bedrijven bijvoorbeeld een gala georganiseerd.

Deze gedurfde communicatie is zeer effectief. Omdat het initiatief een hoge pull waarde heeft kunnen uiteindelijk ook bedrijven meepraten en in contact komen met de doelgroep, op een veel betere manier als via bvb een billboard. Dit is dan ook de gedachte dat juist bedrijven een World Wide Rave zouden moeten starten.

Aanbevelingen voor marketeers

Voor de echte social internetmarketeer zijn de regels en een World Wide Rave proberen te creëren niet echt nieuw, maar er zijn daar nog niet zoveel van denk ik. Scott gaat namelijk verder dan ‘standaard’ SEO en click oplossingen die veel bedrijven nu onder de knie beginnen te krijgen. Hij geeft aan dat jouw product zelf het verhaal moet zijn, dat je dit duidelijk, transparant, gratis en ‘open’ moet vertellen. Dan vertellen mensen het vanzelf verder. Op basis van deze publiciteit willen mensen dan vanzelf naar jou als bedrijf luisteren.

Hij reageert ook specifiek op de ROI gedachte en meetwoede in marketing van de laatste tijd. In een gesprek vraagt een manager waarom hij een World Wide Rave zou willen starten, hij kan toch immers niet meten en beïnvloeden wie er wanneer op wat voor manier over zijn product praat? Scott repliceert door te vragen naar wat de precieze ROI van het leger tuinmannen is dat voor het bedrijfspand het bedrijfsgroen bewerkt. Hij geeft aan: durf nu eens de gok te nemen dat het goed is als twee miljoen mensen op een voor hen interessante manier met jouw bedrijf in aanraking komen.

Leeswaardig?

Juist door mijn scepsis in het begin heeft World Wide Rave mij erg verrast. Het boek is namelijk erg knap geschreven. Met een minimum aan tekst en structuur vertelt Scott een goed verhaal, geeft hij veel concrete handvatten om zelf een World Wide Rave te gaan creëren en gebruikt hij veel (onbekende) en passende voorbeelden. Een tweede sterk punt is de beperking van de scope van het boekje. Waar veel schrijvers (lees o.a. Seth Godin) eerst het hele marketingland bestrijken waarna ze een allesomvattende oplossing presenteren, houdt Scott het precies bij de titel, niet meer en niet minder. Dit maakt dit boek in mijn ogen een echte must read voor communicatie-, PR-, brand- en internetmarketeers die op een betere manier willen communiceren en mensen bereiken.

Tobias Braam
Manager Online Marketing bij Marktplaats / eBay

Online Marketeer, optimist, analist, nieuwsgierig, blogger, data driven, nieuwe dingen, mensen, de ultieme plek op aarde. Online Marketeer bij Marktplaats / eBay

Categorie
Tags

3 Reacties

    Richard Straver

    Meteen besteld. Laten we hopen dat het boek de subtitel waar kan maken:

    “Creating Triggers that Get Millions of People to Spread Your Ideas and Share Your Stories”

    😉

    thx for the tip


    3 september 2009 om 10:04
    imwieg

    Dacht er al aan het te kopen, zijn andere boek the new rules of marketing and PR was ook erg nuttig, bedankt voor de recensie!


    3 september 2009 om 12:59
    Tobias Braam

    @ Richard,

    Graag gedaan, laat me even weten wat je er uiteindelijk van vond. Alhoewel idd, als je die regels volgt, misschien hoor ik dan van je bedrijf via een World Wide Rave 😉

    @ imwieg,

    Dankjewel!


    3 september 2009 om 13:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!