Het verhaal achter de lancering van iPhone app 9292ov Pro

De ene na de andere iPhone app rolt uit de koker van developers.

4 september 2009, 04:23 1056 x gelezen

Het goedkeuringsproces dat Apple hanteert om de app ook daadwerkelijk in de Appstore te krijgen wordt steeds strenger en zeker niet transparanter. De afgelopen tijd kwam ook (het heeft even geduurd) onder andere de pro app van 9292ov voorbij.Het verschijnen van een app is geen nieuws op Marketingfacts, wat in dit geval hier interessant is, is de manier waarop de app tot stand is gekomen: via crowdsourcing dus. Een programmeerwedstrijd houden en een paar maanden later met een van de winnaars een volwaardige app lanceren. In onderstaande film en artikel vertellen Vincent Everts (jurylid van de programmeerwedstrijd en trendwatcher), Aarnout Mijling (communicatiemanager 9292) en Mark de Bruin (marketingmanager 9292) over het proces.

 

Het proces

Na diverse onderzoeken (oa ook hier op Marketingfacts) en de programmeerwedstrijd bleek de nummer 2 van de wedstrijd met 9292 in gesprek te zijn gegaan; 9292 heeft Robin Speijer in dienst genomen. Tijdens de zomervakantie van Robin heeft hij samen met Xwits (partner van 9292 voor mobiele diensten) de app verder ontwikkeld.

Over de app

In de 9292ov Pro worden alle dienstregelingen van Nederland aan elkaar geknoopt; er staan 400 treinstations, 5150 bushaltes, 107 metrohaltes, 2000 tramhaltes en 120 veerboothaltes in. Een koppeling met Google Maps zorgt ervoor dat met een simpele vingerbeweging over het scherm elke in- en uitstaphalte in Nederland aan te tikken is. De GPS module volgt de positie van de reiziger automatisch. Tussenhaltes worden ook op een plattegrond getoond. Met dezelfde vingerbeweging en een inzoomfunctie kan ook snel de aankomstlocatie geselecteerd worden. De invoer van vaste trajecten, favoriete routes, adressenboek en zoeken op druk bezochte plekken maakt het snel zoeken onderweg gemakkelijk. Ook het gewenste vervoer kiezen van trein, bus, tram, metro of veerboot is eenvoudig te selecteren of uit te schakelen. 9292ov Pro berekent ook de kosten van de complete reis, toont verstoringen in het OV en laat in deze versie al enkele voorbeelden zien van realtime vertrekschema’s. In latere versies is te zien hoe laat de trein, bus, tram, metro of veerboot realtime vertrekt of aankomt. Om dit te realiseren werkt 9292 steeds intensiever samen met alle 62 vervoerbedrijven in Nederland. Maar ook is deze Pro-versie voorzien van een aantal features: meer informatie over OV-Chipkaart, actuele weer en verwachting op locatie van Buienradar, filemeldingen van Fileindex en Nieuws van De Telegraaf.

Eerder verscheen op iPhoneclub al een review van de app. Daarnaast heeft Vincent Everts de app getest en er een video van gemaakt:

Marketing

Mark de Bruin, marketingmanager: “Er gaat een nieuwe wereld open. We moesten wachten op goedkeuring van Apple. Dit is weer een nieuwe vorm van marketing met andere afhankelijkheden. Wel ontzettend leuk en leerzaam. Ik merk ook veel invloeden van grote succesvolle blogs als iPhoneclub, maar ook van Twitter als het gaat om de lancering van apps. Daarnaast is het hele proces van reviewen nieuw voor een marketing manager. Eerst de review door Apple, de review door iPhoneclub en straks de review door de klanten in iTunes. Met de gratis app 9292ov GPS heb ik kunnen oefenen. Daar ging veel fout en dat was dus een mooie leerschool. Bij de lancering van 9292ov Pro hebben we het beter en anders aangepakt, denk ik. We hebben veel partijen erbij betrokken en geprobeerd een opbouw naar de lancering te maken met Twitter en blogs. Nu nog wachten op de reviews van de klanten. Kijken hoeveel sterren we krijgen.”

Naar verwachting verschijnt 9292ov Pro een dezer dagen in de App store. De app kost 1,59 in de App store, als er actuele vertrektijden bij komen wordt dat 2,99. Leuk om te weten, is dat de App een paar keer is afgekeurd. Andere ‘afhankelijkheden’ noemt Mark de Bruin het hierboven. Daar heeft hij gelijk in. De prijs van de App moest in dollars. En de toekomstige actuele vertrektijden die eraan zaten te komen was ook een reden voor Apple om af te keuren. Niemand weet waarom.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Reinout Wolfert

    Volgens mij mist een gedeelte van het artikel. Het artikel eindigt met de zin ‘In latere versies is te zien hoe …’ Ik ben wel benieuwd wat in de latere versies te zien is. 🙂

    Ontopic: wat ik erg mis bij de routeplanfunctie van bv. Google Maps is het aanpassingsvermogen wanneer je verkeerd loopt/fietst. Zeg a la TomTom. Zit dit in de 9292OV app? Of is dit te zien in de latere versies? 😉


    4 september 2009 om 05:59
    mgvandenbroek

    @Reinout: Zo beter? 😉


    4 september 2009 om 06:04
    Reinout Wolfert

    @Matthijs: zeker! Het was ook niet 1 deel van een zin die miste, maar gewoon een half artikel! 😀 Leuk om de rest ook te lezen.


    4 september 2009 om 06:13
    vincente

    @reinhout Je kunt op elk ogenblik de reis recalculeren net zoals bij tomtom waardoor je de juiste connecties krijgt.


    4 september 2009 om 06:30
    Dennis Stevense

    “En de toekomstige actuele vertrektijden die eraan zaten te komen was ook een reden voor Apple om af te keuren. Niemand weet waarom.”

    Omdat Apple hun klanten beschermd tegen het verkopen van beloftes.


    4 september 2009 om 06:40
    Mark

    Leuk, hot, sexy, alleen heeft bijna niemand een iphone.


    4 september 2009 om 06:44
    mgvandenbroek

    @Mark: Ik dacht meer dan 100.000 Nederlanders. Das inderdaad maar een fractie marktaandeel, we know!


    4 september 2009 om 06:47
    Bram Fasseur

    Wanneer volgt Android? Huidige app is aan verbetering toe 🙂


    4 september 2009 om 07:47
    Reinout Wolfert

    @Vincent dank voor je antwoord en top dat deze app dat kan. Het zou helemaal gaaf zijn wanneer hij dat deed op basis van je eigen positie (GPS) zodat je zelf geen opdracht tot recalculatie hoeft te geven, maar dat hij gewoon je reisschema optimaliseert adhv positie en tijd.


    4 september 2009 om 09:03
    Mark de Bruin

    @Reinout: leuke feature, maar alleen als je een gps fix heb met een maximale afwijking van 100 meter anders krijg je beroerde adviezen.

    PS: je weet wel hoe bagger de batterij is (zelfs die van de 3gs) bij constant gebruik van gps+internet en dat apps nog niet op de achtergrond kunnen blijven draaien op de iPhone?

     


    4 september 2009 om 10:35
    Mark de Bruin

    @Bram: voor Android kijken we momenteel naar opname in Layar. Volwaardige app nog even niet denk ik. 50.000 users met 5 verschillende toestellen zonder een bewezen distributiekanaal is minder interessant dan 200.000 users, waaronder heel veel OV reizigers, 1 toestel en bewezen distributiekanaal (iTunes). Maar wat niet is, kan nog komen. Dat Android groter wordt is wel duidelijk. We zijn een klein bedrijfje en proberen stap voor stap te groeien.


    4 september 2009 om 10:48
    John Smits

    Is eigenlijk al bekend wanneer de app wordt vrijgegeven? Al diverse (goede!) reviews gezien, maar de app is nog niet beschikbaar in de app store 🙁


    4 september 2009 om 13:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!