Philips en Sony potentiële grote direct sellers

4 september 2009, 05:11

{title}

Respondenten die aan de hand van een casus op het internet op zoek gaan naar een nieuwe televisie, spreken hun vertrouwen uit in de merknaam en website van Philips. In onze recente Web Performance Scan eindigt de Nederlandse fabrikant nipt als eerste, vlak voor Wehkamp en BCC. Bol.com, onlangs nog winnaar van ons onderzoek naar digitale camera’s, eindigt op de zesde plaats.

Het onderzoek

Voor dit onderzoek hebben wij 40 respondenten de volgende casus overhandigd: ‘Je gaat op het internet op zoek naar een nieuwe televisie. Hij mag tussen de 600 en 900 Euro kosten.’ De deelnemers, allen tussen de twintig en achtenveertig jaar oud en met internetervaring, werden vervolgens geheel vrijgelaten in het bepalen van hun wensen en het opzetten van hun online zoektocht. Tijdens het onderzoek werden in totaal 66 verschillende websites bezocht en beoordeeld.

Philips

De website van Philips werd niet alleen het vaakst gevonden, de respondenten spraken ook hun vertrouwen uit in de merknaam. Op het betreffende deelaspect, zoals door ons onderzocht, liet Philips met een 8,6 het hoogste cijfer noteren. Ook op imago scoort het merk met een 8,5 erg hoog. Op enkele deelaspecten laat de website zelf echter te wensen over. Ze geeft een matige eerste indruk, en wat gebruiksvriendelijkheid betreft komt Philips.nl niet verder dan een tiende plaats. Zo hadden meerdere respondenten de indruk dat de website puur informatief is; ze zagen de online winkel over het hoofd. Desalniettemin geven de deelnemers aan direct bij de fabrikant te willen bestellen, wat naast Philips en Sony ook andere organisaties op ideeën zou kunnen brengen.

Wehkamp presteert nagenoeg gelijk

Op nog geen honderdste punt achterstand belandt Wehkamp op de tweede plaats in het onderzoek. Wehkamp heeft juist de meest gebruiksvriendelijke website, maar komt weer tekort op imago en vertrouwen. Wehkamp.nl werd vaak zeer vroeg in het zoekproces door de respondenten gevonden, maar trok uiteindelijk toch minder bezoekers dan de website van Philips. De prijzen zijn er echter lager dan op de website van de fabrikant zelf, waardoor 10% van de respondenten graag een televisie op Wehkamp.nl zou willen kopen.

BCC.nl imperfect maar succesvol

Ook de website van BCC werd relatief vaak bezocht, en maakte een goede eerste indruk. Bijna 94% van de respondenten die op de website van BCC.nl komt besluit de website nader te bestuderen willen bestuderen. De daadwerkelijke functionaliteit van de website kreeg vervolgens echter minder positieve kritieken. Zo gaven respondenten veelvuldig aan de site traag te vinden laden, en vonden sommige dat er te weinig productspecificaties gepubliceerd waren. Toch weet de website door een combinatie van het ruime, goed geprijsde aanbod en het grote aantal bezoekers de meeste potentiële klanten binnen te halen; 15% van de respondenten zou hier uiteindelijk de televisie willen aanschaffen.

Het deelaspect ‘doorgaan’ werd gedomineerd door BCC

Verschillen met vorig onderzoek

De meeste websites in bovenstaande ranglijst zijn ook aanbieder en/of vergelijker van digitale camera’s, en kwamen als zodanig ook in ons onderzoek naar dat product naar voren. De twee onderzoeken met elkaar vergelijkend, zijn een aantal opvallende verschillende te signaleren.

Bol.com was de vrij overtuigende winnaar van het onderzoek naar digitale camera’s, maar eindigt deze keer als zesde. Op eerste indruk, imago, vertrouwen en gebruiksvriendelijkheid scoort de website vrijwel identieke cijfers, maar wat informatiewaarde betreft is het cijfer deze keer een stuk lager. De beschrijvingen bij de televisies vallen klaarblijkelijk minder in de smaak.

Geen van de vergelijkingssites die in het onderzoek naar digitale camera’s naar voren kwamen, weet de eerdere prestatie te evenaren. Kieskeurig.nl, bij het vorige onderzoek nog goed voor de derde plaats, staat ditmaal op plaats zeven. Vergelijk.nl eindigt op de tiende plaats, terwijl het bij het eerdere onderzoek nog op de vierde plaats terug te vinden was. De Web Performance Scores van de vergelijkingssites zijn gemiddeld vrijwel hetzelfde gebleven, maar de sites werden minder vaak bezocht en presteren mede hierdoor relatief toch slechter. Dit alles suggereert dat potentiële klanten bij het oriënteren naar een televisie meer vertrouwen hebben in de directe aanbieders, en minder behoefte hebben aan vergelijkingssites dan bij het uitkiezen van een digitale camera. Ook dit zou dus reden kunnen zijn voor de fabrikanten om serieus na te gaan denken om meer aandacht te besteden aan de verkoop via de eigen website.

Megapool opvallend

Megapool.nl scoort op de verschillende deelaspecten maar liefst drie eerste en drie tweede plaatsen. Als de website door meer dan de uiteindelijke 12,5% van de respondenten was gevonden, had er zeker een toppositie ingezeten. Saillant detail hierbij is dat het merk Megapool in 2004 na een faillissement werd overgenomen door de Harense Smid, terwijl de website van laatstgenoemde geen enkele keer werd gevonden tijdens het onderzoek.

Conclusie

De resultaten van dit onderzoek wijzen geen overtuigende winnaar aan, maar wekken wel de suggestie dat fabrikanten succesvol zouden kunnen zijn als ze (nog enkel) direct aan de consument zouden gaan verkopen. Potentiële klanten geven aan de fabrikant te vertrouwen, en er graag direct van te kopen als de mogelijkheid daar is en de prijzen vergelijkbaar zijn met die van de huidige brokers. De websites van de fabrikanten worden door de respondenten relatief goed bezocht en gewaardeerd, of de fabrikant deze activiteit er überhaupt bij willen hebben is natuurlijk een tweede. De vraag lijkt dan ook wat is de toekomst van fabrikanten als Sony en Philips? Gaan zij straks allemaal direct aan de consument leveren? Kunnen zij het maken om met hun andere afzetkanalen te concurreren?

Klaas Kroezen
Directeur bij WUA B.V.

Klaas Kroezen is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA: de wereldwijde marktleider in Digital Experience Benchmarking.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Bram Fasseur

    Mooi artikel Klaas en een interessant onderzoek. Voor de ‘echte’ webshop/winkels een goed teken dat ze vergelijkingssites in dit onderzoek verslaan. Bij die laatste groep kan je immers niet direct kopen.

    Hoe betrouwbaar is productinformatie op vergelijkingssites eigenlijk tegenwoordig? Ik zie het te vaak gebeuren dat deze niet matched met de informatie van de leverancier. Het stoort me dan ook dat bij een simpele zoekopdracht in Google vaak een groot aantal vergelijkingssites als eerste naar boven komt, ipv de leverancier zelf. Hier valt wat mij betreft dus wat te verbeteren.

    Zelf bewonder ik vaak Bol.com, zij hebben erg goed nagedacht over het bestelproces. Een paar klikken en je bent er, de conversie moet daar volgens mij erg hoog zijn. Wat ik wel raar vind is dat Mediamarkt.nl op nummer 17 staat, zij verkopen (vrijwel) niets via de website.

    Toch erg leuk dat jullie de moeite hebben genomen voor dit onderzoek. Volgende keer laptops?


    4 september 2009 om 05:54
    kroezen

    @ Bram

    Laptops kan je snel verwachten 🙂


    4 september 2009 om 05:58
    Niels Willems

    Interessant weer. Enthousiast naar BBC gegaan om te kijken wat ze allemaal goed doen: “We are experiencing technical difficulties at this moment.” Kan gebeuren. De sites van Wehkamp en Philips zijn idd ook erg goed. Toch opmerkelijk dat consumenten deze prefereren omdat op de sites van fabrikanten en grote retailers de zon schijnt bij bijna alle producten.


    4 september 2009 om 06:20
    Arjen

    Weet niet wat ik van dit soort onderzoekjes moet denken…


    4 september 2009 om 12:01
    Bram Fasseur

    @Arjen doe eens een poging 🙂


    4 september 2009 om 12:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!