ReclameReview: Shoeby

16 september 2009, 09:03

Shoeby laat zich zien op televisie via een nieuwe campagne.

Credits:

Bureau: Skipintro

Creatie: Hans van Dijk, Maarten Kleinsma

Geluid: Wim Vonk

Klant: Barbara Keuntjes

Producer: Marlies van Heese

Regie: Marcel van der Vlugt

Strategie: Kasper Schouten, Ruby Lemm

Productie: Caramel Pictures

Muziek: The Missing Sync

De doelstelling:

Meer naamsbekendheid genereren voor Shoeby.

De uitwerking:

Modeconcern Shoeby begon ooit met 1 winkel in Brabant en is inmiddels uitgegroeid tot een keten van 200 winkels. Oorzaak van de relatieve onbekendheid is waarschijnlijk het vestigingsbeleid: Shoeby kiest juist voor dorpen en kleinere winkelcentra. Toch wil het verder groeien en ging daarom een samenwerking aan met Skipintro dat een tv-campagne ontwikkelde.

Het oordeel:

Ik snap deze commercial gewoon niet. Hoe vaak ik hem ook kijk, ik zie niet wat ik als kijker hier uit zou moeten halen. Dat het gilet van nepbont geïntroduceerd wordt is eigenlijk de enige communicatiedoelstelling die ik in de commercial terug zie. De typetjes zullen ongetwijfeld vaker terugkomen in andere commercials en zo voor herkenning gaan zorgen, net als de muziek en het afsluitende Shoeby-geluid. Maar ik snap hem nog steeds niet. Kan iemand hem uitleggen?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    hans van dijk

    Kan iemand hem uitleggen?

    Maar natuurlijk.

    Er is – voorlopig – niet meer dan je zelf schrijft. Het is de eerste commercial in een nieuwe campagne. De communicatiedoelstelling is vooral: bekend worden.

    Moeilijker is het niet.


    16 september 2009 om 12:59
    Hardcopy

    @Hans: Bedankt!

    Dan had ik het toch goed begrepen. 🙂


    16 september 2009 om 13:12
    Jeroen Vissers

    Niet van echt te onderscheiden. Dat is de onderliggende boodschap. Naar mijn idee ook nog eens vrij sterk neergezet.


    17 september 2009 om 05:30
    Ivo

    Dat bont is geen echt bont en dat geweer is niet echt een geweer, dan redeneer ik even heel zwart-wit:

    Nu blijkt dat dit geweer WEL echt…

    …is dan de boodschap dat het bont toch ook echt is?


    18 september 2009 om 04:50
    hans van dijk

    Ivo… zwart-wit geredeneerd klopt dat.

    Maar…

    Het schot is overdreven hard.

    Er komen blaadjes uit de hemel van een studio vallen.

    Dus als je het per se zwart-wit wilt zien…

    Zie het dan als wat we in de reclame noemen: witter dan wit.


    18 september 2009 om 06:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!