ReclameReview: Tuc

23 september 2009, 11:45

Tuc claimt met deze nieuwe campagne het relaxmoment op de bank.

Credits:

Bureau: Euro RSCG Amsterdam

Account: Daan Goote, Eefje Beekmans

Creatie: Laurens Bosman, Joost van Praag Sigaar

D.O.P.: Rutger Storm

Klant: Carlijn Hensing, Lydia Thomas, Erik Soeteman

Productie: Fatima Engelhard

RTV: Kim Wolffensperger, José Karsten

Regie: Herman Poppelaars

Strategie: Remko Herremans

Productie: First on Mars

Muziek: Massive Music

Postproductie: Postoffice

Geluid: Tone of Voice

De doelstelling:

Naamsbekendheid Tuc verhogen en relaxmoment claimen.

De uitwerking:

Overdag zijn we maar druk met onze rol in de maatschappij. Er moet van alles. ‘s Avonds hoeven we gelukkig niks. Nou ja, relaxen met Tuc op de bank. De campagne bestaat behalve uit commercials (zie ook ‘Psychiater’) uit online, radio, print, event marketing en promoties.

Het oordeel:

Cup-a-Soup heeft al jaren geleden het tijdstip 16.00 uur geclaimd om via hun soepjes mensen weer bij de les te krijgen op het moment dat ze in een dipje dreigen te raken. Tuc doet dat nu heel slim op een soortgelijke manier met de avond. In de avonduren kunnen we immers heerlijk onszelf zijn en hoeven we ons niet anders voor te doen (zoals vooral de modefreak in bovenstaande commercial doet).

De commercial met de psychiater heeft natuurlijk als extra grap dat hij op dezelfde bank relaxt waar overdag zijn cliënten hun emoties de vrije loop laten. Beide commercials zijn grappige verhaaltjes die laten zien dat je ‘s avonds op de bank heerlijk van Tuc kunt genieten. Er zal echter nog wel een tijdje duren voordat het ‘op de bank relaxen’ definitief is geclaimd door Tuc, want daar is heel wat media-exposure voor nodig. Ik ben benieuwd wat er nog meer volgt in dit thema, want de achterliggende gedachte spreekt me aan.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Lars

    Niet mijn type reclame, maar goed bedacht om de avond te ‘claimen’. Ik denk alleen dat er meer voor nodig is.

    Cup-a-soup heeft dit vooral voor elkaar gekregen met een slimme slogan en automaten in de zakelijke markt. Ik mis hier nog de payoff, iets wat het juist zo uniek maakt. Zoiets als “Lekker tuccen op de bank”


    23 september 2009 om 13:58
    Peter Bonjernoor

    Ik vind het woordje ‘gewoon’ dat voor dat zinnetje staat een beetje denigrerend, met die hele gay scene die er aan vooraf ging.


    23 september 2009 om 20:26
    Taco Balkema

    Leuke filmpjes, best apart, vooral de psychiater. Ik zie deze slogan ook best werken. Benieuwd naar die overige invullingen.


    24 september 2009 om 04:17
    Michael Kouwenhoven

    Ik vind psychiater leuker dan de Bruno variant. Ik heb alleen problemen met het tijdstip claimen. S’avonds kan je inderdaad jezelf zijn, maar ik vind TUC geen avondsnack. Jullie wel?


    24 september 2009 om 04:27
    Hardcopy

    @Peter: dat woordje ‘gewoon’ gebruiken ze ook in de andere commercial, dus het is niet specifiek op de gay scene gericht. En het slaat volgens mij op het gedrag van de hoofdpersoon, aangezien die duidelijk niet zichzelf is overdag.

    @Michael: ik vind Tuc meer een snack voor op een feestje. En het behoorde altijd tot mijn standaarduitrusting als ik naar een meerdaags muziekfestival ging. 🙂


    24 september 2009 om 05:31
    Remo

    Ik vind hem eigenlijk wel cool en krijg er inderdaad zin van.

    Als payoff .. Its Time To Tuc :).

    Ik heb vanuit de doelstelling ‘claimen van een moment’ een uitstekende campagne bedacht voor een heel bekend drankje in Nederland .. ik ben alleen niet sterk in de uitwerking en denk dat daar uitstekende partijen voor zijn te vinden. Het zit hem ‘met name in de naam’ voor de campagne en als ik die prijs geef is meteen ook al het hele concept duidelijk. Hie moet ik daar mee omgaan? Iemand suggesties.

    Tips aanbevolen.

    Met vriendelijke groet,

    Remo Natali


    24 september 2009 om 06:27
    Peter Bonjernoor

    @David – of ze het zo bedoelen of niet, zo komt het wel op mij over.


    24 september 2009 om 07:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!