PICNIC09: Toekomst van gaming met Peter Molyneux

24 september 2009, 06:30

{title}Peter Molyneux is één van de meest vooraanstaande mensen in de wereld van gaming en sinds kort creative director of Microsoft Game Studios in Europe.

Ruim 20 jaar geleden maakte hij Populous, een spel dat in zijn eigen woorden vooral beperkt werd door zijn eigen technische kennis wat leidde tot hele creatieve oplossingen die het spel vervolgens populair maakte.

Peter stelt dat er drie grote barrières zijn als het gaat om gaming t.o.v. het echte leven: het beeld, de gameplay en de controlling. Peter denkt dat 2009 als een landmark jaar gezien kan worden als het gaat om gaming en dat we dit jaar de eerste stappen hebben gezet naar de echte toekomst van gaming. De ultieme droom van de gepassioneerde Peter is de barrières tussen de echte wereld en de virtuele wereld (zoveel mogelijk) te laten vervallen. Werelden creëren die je meeslepen en waar de interface zo intuïtief is dat iedereen er mee om kan gaan. Het grote voorbeeldproject hierbij is Milo.

Deze ultieme droom lijkt langzamerhand werkelijkheid te worden doordat de drie barrières alle drie deels geslecht worden momenteel. Zo wordt het beeld steeds beter. We zijn in 20 jaar van een gezicht van 4 bij 3 pixels naar waarheidsgetrouwe gelaatstrekken gegaan. Voor het eerst wordt het nu ook mogelijk om emoties in gezichten te tonen en de technologie is zo ver dat we echte menselijke gezichten kunnen namaken.

De gameplay gaat om een heel aantal zaken, maar met name op het gebied van de Artificial Intelligence (AI) wordt hele grote vooruitgang geboekt. Een adaptive AI, die zich aanpast aan de gameplay van de speler en daar de beste oplossingen voor bedenkt is al realiteit. Maar een emotionele AI komt er momenteel snel aan, een AI die kan inspelen op de emoties van de speler.

De controller zijn van kastjes naar kastjes gegaan. De Wii is natuurlijk een enorme stap vooruit, maar met project Natal heeft Microsoft momenteel een Wii zonder controller in handen. Op basis van deze technologie worden je bewegingen volledig nagedaan op het scherm. Een 1 op 1 interactie is mogelijk. Best lastig als je een kickbox spel wilt spelen maar zelf niet in conditie bent, maar wel heel erg realistisch in veel gevallen en veel natuurlijker. Zie hier de eerste ervaringen van gebruikers tijdens E3.

De combinatie van deze zaken zijn samengevoegd in een spel genaamd Milo, waarmee je een interactie kan aangaan. Met Milo kan je gesprekken voeren, Milo onthoudt wat belangrijk voor je is en kan daar later op doorgaan. Milo is een soort virtuele buddy die je moet helpen, jij bent zijn onzichtbare vriendje of vriendinnetje die hem na zijn verhuizing helpt om zijn draai in het dorp te vinden.

Geen twee Milo’s op de wereld kunnen gelijk zijn, aldus Molyneux. Dat komt omdat Milo inspeelt op emotie van de persoon, de gezichtsuitdrukkingen worden meegenomen net als de emotie in stemgeluid. Niet op basis van standaard stemgeluiden, maar op basis van een analyse van hoe je normaal praat, hoe je emotioneel praat, etc. Het input device is dus je lichaam en je stem, geen controllers. En de interactie kan ver gaan. Een door de gebruiker op A4-tje gemaakte tekening wordt ‘aangereikt’ aan Milo, die vervolgens met een bijna naadloze interactie het A4-tje virtueel overneemt.

Echte interactie met bijna echte mensen. Je lichaam en stem als inputbron voor de game en een emotionele AI die onthoud wat belangrijk voor je is en daarop inspeelt. De toekomst van gaming. May the force be with us!

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!