De Windows phone als Android killer? Of niet…

6 oktober 2009, 10:54

{title}Vanmorgen lanceerde Microsoft wereldwijd een nieuwe generatie mobiele telefoons onder het nieuwe merk Windows Phone (zie: Mobilyz). De telefoons van toestelfabrikanten HTC, Samsung, LG en Sony Ericsson bieden een nieuwe versie van het besturingssysteem, Windows Mobile 6.5, waarmee gebruikers als op hun pc door hun telefoon kunnen navigeren en internetten. KPN is de launchpartner van Windows Phone, net als BelCompany. Een van de nieuwe diensten is een online applicatiewinkel: Windows Marketplace. Het biedt ontwikkelaars een platform. Nóg één…

Een van de eerste applicaties zijn van de Telegraaf en Buienradar. NS Reisplanner Xtra volgt eind november, begin december. Gratis dienst is een online back up van de smart Phone, Microsoft biedt tegen betaling premium services aan die er op neerkomen dat je een telefoon die kwijt is kan traceren, eventueel blokkeren of in het uiterste geval de data wissen. Wat dit gaat kosten is eind november bekend.

Tot zover een paar van de facts, nu de gevolgen. Wie weet nog welk toestel met welk platform hij of zij moet kiezen. Windows, Android, Java, Symbian, Blackberry, iPhone… De 17 procent van de Nederlanders die in de categorie digiholic valt, redt het waarschijnlijk wel met kiezen, maar de 83 procent Nederlanders (waarvan 9% digidon’t en 23% digibeet*) die gewoon wil bellen, sms’en en internetten maakt toch grote kans te verdwalen in al die mogelijkheden en applicatiewinkels? Vraag is kortom, wat schiet de consument er volgens u mee op dat er nu nóg een platform is? Is Windows nog op tijd met dit antwoord om de concurrentie bij te benen?

*Deze cijfers zijn van marktonderzoek door Microsoft afkomstig.

Wendy van Esveld is sinds maart 2008 redacteur bij MarketingTribune. Haar opleiding communicatiemanagement aan de Coop-HEAO van Amsterdam sloot ze af met een scriptie over media-impact en een klanttevredenheids- en perceptieonderzoek voor Quote Media Sales. Ze werkte ondermeer als pr- en marketingmedewerker en als communicatieadviseur.

Categorie
Tags

11 Reacties

    mgvandenbroek

    PERSBERICHT, Amsterdam 06 oktober 2009

    DE TELEGRAAF LANCEERT WINDOWS APP

    Gelijktijdig met de lancering van het nieuwe mobiele besturingssysteem van Microsoft – Windows Mobile 6.5 – lanceert De Telegraaf vandaag een nieuwe applicatie voor telefoons die gebruikmaken van dit systeem.

    De applicatie biedt altijd en overal toegang tot het laatste nieuws van De Telegraaf. De applicatie is te downloaden via de Windows Marketplace, de app store van Microsoft.

    Patrick Loppé, Channel Manager Mobiel bij De Telegraaf “De applicatie van De Telegraaf is de eerste Nederlandse nieuwsapplicatie in de Marketplace. Binnenkort volgt een aantal uitbreidingen. Dan is het mogelijk om persoonlijk nieuws te volgen op basis van zoektermen en interesses. Ook wordt het dan mogelijk om nieuwsartikelen door te sturen en reacties te plaatsen en lezen.”

    De applicatie is gebouwd door Service2Media. “Door introductie van Windows 6.5 en Marketplace op een groot aantal mobiele toestellen van leveranciers zoals SonyEricsson, Samsung, LG en HTC, zien wij deze native Windows applicatie als een logische vervolgstap voor Telegraaf om de massa te bereiken op mobiel”, aldus Peter Broekroelofs, CTO van Service2Media.


    6 oktober 2009 om 12:17
    mgvandenbroek

    Ik ben ontzettend benieuwd hoe en of het werkt. Wat ik van Windows Mobile weet, in een paar steekwoorden:

    – sloom

    – traag

    – niet snel

    – langzaam

    Denk dat Windows met iets heel goeds moet komen wil het de snelle jongens voorblijven. Iemand al ervaring? Vanmiddag getest? Om de vraag te beantwoorden: ik denk niet dat consumenten per definitie kiezen voor een platform of een OS. Wel voor een merk en hoe mooi het telefoontje is dat dat merk geproduceerd heeft.


    6 oktober 2009 om 12:25
    Koen Roumen

    Het platform ‘Windows Mobile’ voor mobiele telefoons bestond natuurlijk al lang, al vele versies terug. Wel is er een nieuw ontwikkelplatform bij, maar dat is niet iets waar de consument ‘last’ van heeft.

    Ik heb een tijdje beta’s van 6.5 gedraaid via het XDA forum en ik ben totaal niet onder de indruk. Het borduurt voort op 6.1 en is zoals Matthijs terecht zegt, nog steeds traag en lomp. Het werkt gewoon niet. Basisfunctionaliteiten zijn knudde, en is dat nou niet net het gene waar het om draait? Ik kon prima navigeren met WM, maar een sms typen was een crime. Wat schiet je er dan mee op?

    De echte innovatie komt wellicht bij WM 7. Tot die tijd blijf ik ver van Windows Mobile.


    6 oktober 2009 om 12:55
    Arne

    Gizmodo.com vernietigt Windows Phone (ofwel Windows Mobile 6.5). Geen nieuwe features sinds 6.1 en nog steeds onhandig in gebruik.


    6 oktober 2009 om 13:46
    Mark de Bruin

    Lijkt het maar zo of zijn alle beschikbare apps van Service2Media? Moet je verplicht klant bij hun zijn ofzo?

    Ik ben benieuwd naar deze market (inderdaad weer een erbij…). Kijken of het wat is voor mijn werkgever.


    6 oktober 2009 om 15:24
    Martijn Lafeber

    Vroeger ontwikkelde je voor Linux, OSX en Windows. Toen kwam het web (wat? maar 1 platform? nee toch!)

    Persoonlijk zie ik het liefst zo veel mogelijk app stores: fijn ontwikkelen voor iPhone, Android, Blackberry, PalmOS en Symbian. Hoe meer platformen hoe meer vreugd!


    7 oktober 2009 om 05:50
    Joeri Bakker

    Computers en alles wat ermee te maken heeft staan nog midden in het stenen tijdperk. Het idee alleen al dat je alleen maar optimaal plezier van je stofzuiger of je auto zou kunnen hebben als je er verstand van hebt is belachelijk. Eigenlijk is het een marketingwonder dat men erin is geslaagd om die dingen van de plank te krijgen. Stel je voor dat je zelf het besturingssysteem zou moeten kiezen voor je keukenmachine. Of dat je zelf het vliegtuig zou moeten instellen voordat je op vakantie kunt. Of dat je zelf moet uitvogelen of je gist of spelt of zuurdesem in je brood moet zien te verwerken zonder zelfs maar een begrijpelijke handleiding. Stel je voor dat je een schaar eerst zelf in elkaar zou moeten zetten. Of dat je de televisie zelf zouden moeten voorzien van allerlei instellingen. En dan heb ik het nog niet over problemen. Op dit moment kopieert mijn mailprogramma alle berichten die ik ooit heb ontvangen een à twee keer per dag. Op dit moment blijft de synchronisatie van mijn mobiele agenda steken in een honderdvoudige vermenigvuldiging van 1 doorlopende afspraak. Op dit moment liggen mailbericthen die ik verstuur gewoon op straat. En ik wou alleen maar typen en bellen en smsen … Sterkte wereld, nog twee ijstijden, dan komt het allemaal goed.


    7 oktober 2009 om 08:00
    Lisa

    @Joeri Bakker

    Net terug van een cursus of zo? Fijn gevoel he? Zo lekker vrij denken.


    8 oktober 2009 om 17:44
    mgvandenbroek

    @Lisa: En zelf heb je net een kilo augurkjes gegeten? Come on…


    8 oktober 2009 om 19:03
    Luc van Poelje – NewMarCom.com

    Snappen ze bij Microsoft niet dat hun producten een soort van antireclame aan het worden zijn. Mensen ziijn in steeds mindere mate digibeet en raken meer en meer bekend met technologie, mobiele apparaten, het continu online zijn e.d.

    Dan kun je toch niet meer aankomen met “innovaties” of “nieuwe” producten op de wijze zoals Microsoft dat doet?


    12 oktober 2009 om 10:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!