Ontvangers bepalen verzendreputatie

Ontvangers bepalen verzendreputatie

{title}Als een mailing door te weinig ontvangers wordt geopend, komt de volgende in de spambox terecht. Dat suggereert o.a. Yahoo in recente uitspraken. Waar verzendreputatie voorheen een optelsom was van voornamelijk technische factoren, gaat in de toekomst de response van lezers een belangrijke aanvullende rol spelen.

Een vertegenwoordiger van Yahoo heeft recent aangegeven dat hun bezorgsysteem intensief gebruik maakt van de response van individuele lezers op mailings. Invloed van de volgende factoren is bevestigd:

  • - Een hoog percentage ontvangers gebruikt de ‘dit is spam’-knop;
  • - Een hoog percentage e-mails wordt naar de prullenbak verplaatst zonder te openen;
  • +Ontvangers redden de e-mail uit de spambox;
  • +Ontvangers openen de e-mail (een ISP heeft geen ‘plaatje’ nodig om dit te registreren);
  • +Ontvangers klikken op links in de mail;
  • +Ontvangers voegen de afzender toe aan hun contactlijst.

Voor de duidelijkheid, deze responses werken niet alleen door op e-mailbezorging bij de betreffende ontvanger, maar op je volledige verzendreputatie. De ISP (Internet Service Provider) verzamelt gegevens van individuele ontvangers en verwerkt ze in een totaalanalyse van de verzendpartij. Wanneer je organisatie slecht scoort als afzender, worden je mailings bij geen enkele ontvanger van die ISP meer in de inbox bezorgd.

Alle partijen

Als dit voor Yahoo praktijk is, dan geldt dat waarschijnlijk ook voor Hotmail en Gmail. Al zal geen van deze partijen ooit de exacte werking van hun bezorgsystemen prijsgeven. En als dit mogelijk is, is het dan zo gek om te denken dat ook de volgende factoren meewegen, of dat in de nabije toekomst zullen doen:

  • * Ontvangers scrollen wel/niet omlaag in de mail;
  • * Ontvangers sturen de mail wel/niet door;
  • * Ontvangers downloaden de afbeeldingen wel/niet;
  • * Ontvangers deleten de mail of verplaatsen juist naar een bewaarfolder;
  • - Ontvangers klikken op geen enkele hyperlink;
  • - Ontvangers melden zich in groten getale af via een afmeldlink;
  • +Ontvangers klikken direct vanuit de preview;
  • +Ontvangers openen de e-mail meermaals;
  • +Ontvangers maken gebruik van een herkenbare tell-a-friend link;

Gevolgen voor e-mailmarketing

Een ISP kan niet zien of opt-in is verstrekt, maar kan door responsemeting wel een geïnformeerde gok wagen naar de gewenstheid van e-mail. Deliverability (whitepaper van Copernica, ons bedrijf) is dus niet langer alleen de verantwoordelijkheid van de techniek, maar ook van de marketeer en de tekstschrijver. Een aansprekende opmaak, relevante content en verzending aan de juiste doelgroep worden nóg belangrijker.


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Het was me al opgevallen dat Live/Hotmail het omgekeerde al doet - als je vaak de embedde plaatjes van een email laat zien, houdt Hotmail op met er naar vragen en laat het standaard de plaatjes zien.

    Het omgekeerde lijkt me dus inderdaad ook voor de hand liggen.

    geplaatst op
  • Van Hotmail/Live mail weet ik het wel bijna zeker. Een paar keer een slecht gelezen mailing sturen en je zit daarna tussen de ongewenste e-mail.

    Iedereen die een paar mailingen niet heeft gelezen haal ik nu (als experiment) uit het bestand. Relatief stijgt het aantal geopende mails maar in aantallen blijft het min of meer gelijk. En je komt keurig in de inbox.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.