ReclameReview: Unox biologische soepen

14 oktober 2009, 10:03

De boeren hebben het maar lekker rustig, volgens deze commercial voor Unox biologische soepen. Maar klopt dat wel?

Credits:

Bureau: TBWANEBOKO

Concept: Jorn Kruijsen, Jeroen van de Sande

Klant: Wilian Hulshof, Debora van der Zee, Robert Makkink

Regie: Werner Damen

Productie: Suikerdepot

De doelstelling:

De biologische soepen van Unox onder de aandacht brengen.

De uitwerking:

Unox heeft een ‘belangwekkende ontdekking’ gedaan, hoe minder ze aan hun tomaten doen, hoe lekkerder ze worden. Dus laten ze bij Unox voortaan het land met rust, laten ze de vogels de insecten verjagen, laten ze de bijtjes hun werk doen en de zon het werk afmaken. Helemaal biologisch dus. En de boeren? Tja, die hebben dan niet zo veel meer te doen.

Het oordeel:

Hoe zat het ook al weer: je mag wel overdrijven, maar niet liegen in reclame, toch? Dan vraag ik me af of deze commercial soms iets te veel overdrijft. Ten eerste staan tomaten in de meeste gevallen niet buiten op het veld, maar in de kas (ook biologische tomaten). Daar zijn ze immers beter beschermd tegen invloeden van buitenaf en dat heeft niets met biologisch verbouwen te maken. Of zou Unox echt alleen buiten geteelde tomaten afnemen voor deze soepen? Ten tweede zijn lieveheersbeestjes niet schadelijk voor de planten. Sterker nog: ze eten schadelijke parasieten op. Ten derde is een biologische boer minstens zo druk met zijn planten als zijn niet-biologische collega’s. Misschien zelfs wel drukker. De soepen van Unox lijken me heerlijk overigens, maar dat komt niet door deze commercial…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Annelies Verhelst

    Hee die had ik nog niet gezien 🙂 wel grappig, maar biologisch is inderdaad niet zo simpel als dit. Was er ook niet een nuance tussen biologisch en ecologisch die dit waarschijnlijk beter verklaart? Nouja, punt is, de soep is lekkerder, en dat geloof ik best. De soep uit zak kwam bij Kassa ook als beste uit de test begreep ik.


    14 oktober 2009 om 11:22
    Michal

    In mijn ogen een zeer slechte reclame. Al het werk en “research” wat er gedaan is om tomaten en andere groenten zo “lekker” en goed mogelijk te kweken blijkt dus onzin en moeten we terug naar de middeleeuwen om het eten goed te kweken.

    Verder ook helemaal eens met het oordeel van de plaatser van dit artikel.


    14 oktober 2009 om 16:16
    Melissa Verhagen

    Ik vraag me dan af hoe zo’n reclame over de biologische rookworst eruit moet gaan zien..


    15 oktober 2009 om 05:29
    hoping for a better world

    Biologisch geteelt? Maar nog steeds aangevuld met ziekmakende toevoegingen en conserveringsmiddelen.

    Wie kun je nog vertrouwen? Alleen zelf je eten van verse biologisch geteelde producten bereiden is echt gezond te noemen.


    16 januari 2010 om 11:35
    Hans van Hage

    Gelijk heb je, het is een tenenkrommende slechte reclame. Vooraf: het is natuurlijk prima, prachtig, als grote merken als Unox biologisch gaan. maar om nu te suggesteren dat bioloigsche boeren minder moeten doen… het tegengestelde is waar. Het is een harde strijd: eerst voor het product zelf, maar zeker zo hard om je product te verkopen als biologisch product. Verder: tomaten groeien echt niet op het veld. ook de bio tomaten van unox komen uit de kas. Eigenlijk heb ik zitten denken of de reclame code commissie niet op deze spot moet??

    Unox, stop met die flauwekul. Ga alsjeblieft door met biologische soepen en zorg dat ze in meer winkels in het assortiment opgenomen worden!!!


    2 mei 2010 om 18:26
    guitarjoa

    Werd een beetje boos van deze reclame. Mooi hoor dat bio producten nu ook door bekende merken worden gebracht, maar dit klopt echt niet. Een bio boer heeft veel meer werk dan een reguliere, hij mag namelijk geen snelle en makkelijke bestrijdingsmiddelen gebruiken.

    En als die boer zogenaamd niets te doen heeft, waarom zou ik dan meer betalen voor bio soep, zou dat niet een stuk goedkoper moeten zijn dan?

    Kappen met die onzin Unox!


    17 mei 2010 om 18:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!