DSB’s medialessen, Rabobank’s service-innovatie en ABN’s emobracelet in Kim’s Keek op de Week
Als hoofdredacteur van de innovatieportal Idealize.nl deel ik elke week de meest inspirerende en vernieuwende ideeën op en rondom Idealize.nl in een ‘Editor’s Pick’. Deze week innovatieve banktaal: DSB en social media, Rabobank en service-innovatie, de mini-hoax bij SNS en ABN met de emobracelet voor beleggers.
Het is niet geheel mijn stijl om over banken te praten, maar je kunt er nu niet omheen om minstens 1x per dag het woord ‘bank’ in de mond te nemen. Deze week een hele mondvol op Idealize:
Op 19 september schreef Ronald van der Aart op Marketingfacts nog dat de DSB Bank met een webcare team start voor betere service online. In 2010 moet het effect al zichtbaar zijn. Maurice Beerthuyzen, Strategisch Marketeer nieuwe media bij Interpolis, denkt hier heel anders over: “De DSB was op geen van de sociale media-podia actief aanwezig. DSB liet op internet de boel de boel en het leed was geschied.” Hij haalt 5 belangrijke social media learnings uit het DSB debacle.
SNS onderdrukt kleine hoax op Twitter
Twitteraar @Pritt schreef ‘WTF is er aan de hand met de SNS Bank? Iemand info?’. @Puur deed de RT en een mini-hoax ontstond. @SNSBank was echter snel ter digitale plekke: ‘Stop met hoax over SNS Bank; te gek voor woorden. SNS Bank gezond, check de cijfers’. Opgelost.
Rabobank innoveert in service
Innovatie gaat gepaard met risico’s nemen. Daarom stoppen veel bedrijven in slecht economische tijden als eerste met innoveren. Zo niet de Rabobank. We interviewden Harrie Vollaard, innovatiemanager bij de Rabobank. Innovatie bij de bank draait volgens hem vooral om het tastbaar maken van service en zijn grote voorbeeld komt uit Denemarken. Harrie Vollaard: “Het is belangrijk om trends in de gaten houden: hoe snel ben je als bedrijf in staat om daar iets mee te doen?” En zo lanceerde de Rabobank o.a. Yvette, een hippe financiële avatar in de meidencommunity Go Supermodel. Vollaard: “Ik zie toekomst in een gelaagd servicemodel: de klant betaalt voor additionele service. Goed voorbeeld is eHealth.”
Nieuwsgierig? Bekijk het video-interview van 10 minuten:
Emobracelet voor beleggers
Goed nieuws voor thuisbeleggers die geen risico willen nemen: ABN Amro heeft samen met Philips en de VU de Emobracelet ontwikkeld. Als de emoties hoog oplopen, geeft je armband een seintje en loop je minder kans om rationele afwegingen te maken. Nog in de conceptfase, maar Philips verwacht dat er toekomst in zit.
Bijzonder, zo’n armband die er voor zorgt dat je “minder de kans loopt rationele beslissingen te maken”. Heeft AAB liever dat we onze financiële beslissingen door emoties laten leiden of eh. was het toch een typo 😉
Laatste alinea: “geeft je armband een seintje en loop je minder kans om rationele afwegingen te maken.” moet natuurlijk zijn ‘minder kans om emotioneel gedreven beslissingen te nemen’… Net even iets meer dan een typo, meer een kwestie van haastig journalisme of het niet begrepen hebben.
De armband doet me een beetje denken aan het ‘gmail-waarschuwt-je-wanneer-je-dronken-emailt-verhaal’. Leuk geprobeerd van de SNS bank, in mijn ogen gezonde manier om eens te kijken hoeveel herrie je kan creëren 😉 Klasse ook de snelle en adequate reactie van SNS.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!