Gone Google: Het is oorlog
Iedereen die Google een sympathiek bedrijf vindt mag zijn wenkbrauwen fronsen na het lezen van dit verhaal van Loek Essers op Webwereld en het zien van bovenstaand filmpje. Dit is niet meer ‘Don’t be Evil’. Dit is gewoon bikkelharde marketing met het oog op een groter marktaandeel. De Google Apps-reclamecampagne wordt uitgebreid van de VS naar een wereldwijd offensief. Pas op IBM en Microsoft: Google komt jullie verpletteren. Het filmpje staat strak van de borstklopperij en is eigenlijk gewoon bijzonder old school reclame. Goed voor je imago?
Via een wijze tipgever (heb het zelf vergeten): Check ook die site: http://www.google.com/gogoogle Die pdf’jes zijn schitterend…
Wat is er mis met het willen van een groter marktaandeel? En reclame? Sinds wanneer is dat mis? Daar draait dit blog ook op ;-). Imago…ach, het is best een leuk filmpje! Ik durf toch te wedden dat veel bedrijven niet bewust zijn van het feit dat Google oplossingen voor bedrijven heeft, terwijl Microsoft en IBM automatisch boven komen drijven als je na gaat denken over software. Dus ik vind het eigenlijk wel terecht dat ze wat harder eraan gaan trekken. Zo!
@Annelies(je) Daar is natuurlijk niks mis mee. Het grappige is dat Google in deze video geen uitleg geeft over de oplossingen voor bedrijven, maar over het (grote) marktaandeel dat zij heeft en dus wil vergroten. Het schaapjes-effect: één over de dam en de rest volgt wel?
Zelf kreeg ik even de kriebels, de video geeft mij het gevoel dat ik misschien wel té afhankelijk ben van één partij.
Denk dat Google vanuit Marketing technisch oogpunt meer heeft gedacht aan ‘impact’ van de commercial dan aan het overbrengen van de boodschap. Op zich vanuit dat oogpunt een goede reclame.
Maar ik denk wel dat de decision makers van bedrijven zich laten leiden door een dergelijke reclame. Het roept wel op als iedereen het doet dan moet ik het ook overwegen.
Kortom prima reclame alleen niet wat we gewend zijn van Google.
Hoezo is deze commercial evil? Ze laten alleen zien hoe groot ze zijn. En dat is slim: veel mensen zullen je fronsend aankijken als je de suggestie doet om binnen het bedrijf Word, Outlook, etc. te vervangen door Google Apps.
De boodschap van dit spotje: die suggestie is zo gek nog niet – velen zijn u al voorgegaan.
Begrijp ik het goed ”bikkelharde marketing’ (wat dat ook moge zijn) direct ‘evil’ is?
Ik zie een commercial waarin Google waarschijnlijk het doel heeft beslissers in (middel)grote ondernemingen er van te overtuigen dat Google’s diensten een volwaardig alternatief zijn. Ze proberen dat door de namen van andere bekende ondernemingen en percentages van overgestapte bedrijven te tonen. Daar lijkt mij niks ‘evil’ aan.
@Martijn/Erik: Insteek was (een beetje) dat iedereen Google altijd zo knuffelt en de hemel inprijst. Af en toe bedienen ze zich dus ook gewoon van traditionele middelen in de queeste naar werelddiminatie 😉 Dat was even het punt wat er kennelijk niet zo lekker uit komt…
“Don’t be evil” is een slogan die erkend dat grote bedrijven vaak op korte termijn winst te maximaliseren met acties die op de lange termijn juist het merkimago en de concurrentiepositie vernietigen (met alle problemen van dien voor de gebruikers). Deze reclame heeft daar weinig mee te maken.. aangezien ze “gewoon” meer gebruikers probeert te werven voor al bestaande producten op een manier die niet bijster opzienbarend is… behalve dan dat het geen strip verhaal is o.i.d. 2.0-erigs.
Verder sluit ik me bij Martijn Couprie aan wat betreft het doel van de reclame. Slim dat ze twitter betrekken in het verhaal!
We weten natuurlijk allemaal dat Loek Essers op z’n zachts gezegd PRO Microsoft is en waarschijnlijk ook nog eens betaald wordt door Microsoft om dit soort stukjes te schrijven …
Google is op zijn minst gezegd “gevaarlijk” bezig en zijn inderdaad goed op weg naar world domination. En waarom niet?
Ik bedoel, IBM profiteert nog steeds van haar roem uit de jaren 70/80 met de IBM PC’s en dergelijke. Ik vind IBM nogal conservatief, straalt ook niet direct innovatie uit en is vooral groot, log en duur, maar heeft wel nog steeds de naam van stabiele zakenpartner.
Microsoft is sinds Windows 95 het geplaagde bedrijf dat eigenlijk altijd slechte software bouwt maar ondanks dat toch op heel veel vlakken het grootste marktaandeel heeft. Goed bezig dus, commercieel geredeneerd. En de kwalititeit? Die is net goed genoeg om te voorkomen dat de grote aanhang overstapt.
Google zit al jaren in de lift en is al lang niet meer dat bedrijfje met die leuke zoekmachine. Ze bouwen steeds meer applicaties, op verschillende platforms en zijn inmiddels ook de mobiele markt op gegaan. Misschien heel aggressief bezig, maar wat ze maken werkt wel goed. Google heeft vanaf het begin al goed nagedacht over het integreren van technologie en de gegevens uit hun data park.
Oh ja, vergeet Apple niet. Die zitten sinds de iPod ook weer in de lift en sinds de iPhone weer heel populair onder diverse doelgroepen. Producten zijn verhoudingsgewijs duur, maar stralen wel klasse uit en zijn kwalitatief goed en stabiel.
Wie van de vier? Ik weet het niet. Google is in ieder geval hard op werk en persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de applicaties die ze maken. Maar toch gebruik ik eigenlijk alleen maar Google .. hmmmm.
Sorry, ik zie hier ook geen machtsmisbruik in. Sinds wanneer is het verboden te pronken met tevreden klanten?
Machtsmisbruik is:
– De default browser op IE zetten en vragen of je OS dat mag vergrendelen.
– Je Live-mail klanten verbieden email te forwarden naar gmail adressen
– Je positie veilig stellen door standaarden uit de weg te ruimen
Bovenstaande heb ik Google nog niet zien doen, tot die tijd hebben ze mijn zegen.
Een mening over Google is niet zo relevant. Het gaat om de producten en daarvoor is een chapeau zeer op zijn plaats, behoudens verbeterpunten die er altijd wel zijn. Ook over continuïteit nooit zorgen. Het bevalt me wel en ik ben kennelijk de enige niet.
Us about that may help wish someone could To outlining your scholarship committees want to my essay.
essay help online
I Need Help With Writing An Essay Gif I thought I relaxation as my the ball, and soon as I sounds of the just left for began to knock a nap. There was a clear that .
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!