Hoe speel je als adverteerder in op social media?

21 oktober 2009, 06:12

{title}Interessant interview met dé Steve Ballmer van Microsoft in gesprek met oud-hoofdredacteur Fred Sengers van MarketingTribune in ons komende nummer. Ballmer spreekt zich daarin uit over online advertising en social networks. Met zo’n hele grote kale man voor je neus is het lastig ‘m flink van repliek te dienen, maar dit teruglezend, vraagt de redactie van MarketingTribune zich af: bent u – online marketing gemeenschap – het met hem eens of juist niet? De vraag was hoe je als adverteerder kunt inspelen op social media…

Ballmer: ‘Wij verkopen de online advertising voor Facebook. Het is moeilijk om daar gericht te adverteren, net als bij Hotmail. Hoe kun je daar relevante boodschappen presenteren? Ik zou niet inzetten op social networks alleen, omdat er geen reden is te geloven dat ze zullen blijven bestaan in hun huidige vorm. Misschien zijn er een paar social networks pakweg tien jaar succesvol. Partijen als Microsoft moeten het voor adverteerders makkelijker maken om het internet te kopen. Je koopt nu bij grote spelers als MSN, Google, Hyves. Maar je kunt niet alle plekken kopen. Wij moeten investeren om het makkelijker maken om waar dan ook de juiste mensen te bereiken.’

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

3 Reacties

    Abonnementkeuze.com

    Ik zie de logica van zijn uitspraak wel. Eigenlijk wil hij alle online advertentie ruimte kunnen aanbieden wanneer de klant dat wil. Als ik tegen Ballmer zeg: ‘morgen wil ik op marketingfacts staan en overmorgen op frankwatching’ dan wil hij ‘okay!’ kunnen zeggen. Alle websites als het ware te koop voor de adverteerder, maar wil iedereen dit niet?

    Aan de andere kant: blijven social networks bestaan? Ook over een tijdsbestek van 10 jaar?

    Ik denk dat ze zeker zullen blijven bestaan, de netwerken zijn voor de nu opgroeiende generatie een groot onderdeel geworden van hun dagelijkse leven. Misschien dat de generatie daarna weer wat anders heeft, maar de nu opkomende generatie zal zeker social networks blijven gebruiken.

    En nee, natuurlijk niet in precies dezelfde vorm als nu. Overleven op het internet betekent dat je moet innoveren. Er zal veel veranderen, maar dat is altijd al zo geweest.

    No guts, no glory.


    21 oktober 2009 om 06:32
    Jan

    Apart dat hij zegt dat het moeilijk is om op een sociaal netwerk gericht te adverteren. Dit zou nou juist de kracht van het sociale netwerk moeten zijn voor de adverteerder. In Hotmail zet ik mijn interesses niet openbaar, op Facebook/Hyves wel.

    Mensen die op hun profiel aangeven reizen en sporten als hobby te hebben voorschotelen met een mooie wintersportaanbieding werkt natuurlijk beter dan lukraak banneren op demografische gegevens. Het is trouwens in het advertentiesysteem van Facebook gewoon mogelijk om hierop te targeten op dit moment.

    Een verzamelbundel van allerlei types locaties klinkt mooi, maar in mijn ogen verdient adverteren binnen een zoekmachine, een sociaal netwerk en een nieuwsportal steeds een aparte aanpak. Het gedrag van de gebruiker is op ieder van deze locaties ten slotte ook anders.


    21 oktober 2009 om 10:45
    Ido Sharon

    Het maakt inderdaad niet uit waar de omzet vandaan komt, als die er maar komt (lijkt me). In die zin zou het zo makkelijk mogelijk moeten zijn om advertentieruimte binnen verschillende communities aan te kunnen bieden. Helemaal omdat community marketing succesvol is wanneer er vanuit een concept wordt gewerkt. Dit concept kan wel aangepast worden aan de verschillende locaties, maar de kern blijft hetzelfde. Ervaring leert dat dit voor grote partijen echter niet bespreekbaar is. Men ziet elkaar eerder als concurrenten en houdt de poorten gesloten. De visie die leeft bij ontwikkeling, iedereen is uitgenodigd om mee te denken en door te ontwikkelen, houdt snel op wanneer er omzet en klanten betrokken zijn. Dit zal het laatste stukje ‘oline protectionisme’ zijn…


    22 oktober 2009 om 06:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!