Weekoverzicht Webanalisten (67): Postrank Analytics, de tool voor bloggers

22 oktober 2009, 05:30

Webanalisten zoeken websiteEr is iets nieuws: Postrank Analytics. Deze tool is voornamelijk gemaakt voor bloggers. Het geeft niet alleen inzicht in aantallen bezoekers en pageviews, maar ook in ‘social engagement’, de mate en de manier hoe lezers jouw blogposts online delen met anderen, bijvoorbeeld via Twitter of Delicious. Webanalisten draaide de tool voor 30 dagen (gratis) en Ton Wesseling laat de resultaten zien.

Google Analytics is het analyticspakket dat het meest gebruikt wordt in de markt. De reden dat het zoveel gebruikt wordt, is ongetwijfeld omdat het gratis is, maar ook omdat het pakket bijna alle functionaliteiten biedt die de grote pakketten aanbieden. Aan deze functionaliteiten worden binnenkort 8 grote nieuwe features toegevoegd, zo meldde Google tijdens de Emetrics Summit in Washington. Daniel Markus neemt de updates één voor één door.

Postrank analytics meet social engagement voor weblogs

Het meten van bezoek is al langere tijd niet meer datgene waar het om draait in webanalytics land. Dat is leuk om te berijpen hoe je nu presteert, maar de (toekomstige) prestatie van je website valt veel beter af te lezen uit de trend in activiteiten op internet (voornamelijk sociale media) die te maken hebben met jouw website. Wat is de trendbeweging in social engagement ten aanzien jouw website? Hoeveel reacties, retweets, bookmarks etc.

Webanalytics voor Publishers

Weblogs / nieuwspublicatie sites zijn uitermate geschikt om via deze meetmethode te beoordelen. Voor elk artikel afzonderlijk is goed te bepalen hoe het artikel presteert over het gehele sociale internet. Recentelijk is PostRank Analytics gelanceerd. Een analyse tool die hier op inspeelt. Zoals zij zelfs schrijven “webanalytics voor publishers”. Middels het bijhouden van activiteit op het sociale internet, gekoppeld aan data die via de API uit je Google Analytics account wordt gehaald rapporteren zijn over de buzz rondom je artikelen. Lees verder op webanalisten.nl.

8 grote verbeteringen in Google Analytics aangekondigd

Op 20 oktober 2009 tijdens de Emetrics Summit in Washington kondigde Google bij monde van haar evangelist Avinash Kaushik 8 grote verbeteringen aan. De verbeteringen op het gebied van monitoring, analyse, rapportage en alerts moeten Google Analytics aantrekkelijk maken voor grote organisaties. Met de verbeteringen aan Google Analytics wordt het steeds moeilijker voor de andere leveranciers om nog geld te vragen voor hun web analytics producten. Bovendien zullen web analytics eigenaren binnen organisaties een goed verhaal moeten hebben waarom ze nog betalen voor iets dat ze gratis bij Google kunnen krijgen. Lees verder op webanalisten.nl.

Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!