De gesegmenteerde Twitter-strategie van IBM

23 oktober 2009, 04:57

{title}

De megaberg aan informatie op Twitter wordt soms, óók en juist voor de gewoone mensch, al snel tot een grote brij waar je door de bomen het bos niet meer ziet. Als je bij een groot bedrijf moet samenwerken met corporate Communications, web relations en de pr-afdeling en bijvoorbeeld IBM heet, is het wel handig om over te gaan tot een gesegmenteerde Twitter-strategie. Die zie je hierboven. Inspirerend (en misschien te ingewikkeld). Sheet is van Ogilvy, via: SocialMediaToday.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Ronald Velten

    Inderdaad een mooie slide (uit overigens een veel groter en goed deck omtrent Social Media Marketing in B2B)

    Belangrijkste opmerking bij dit raamwerk is dat wij (IBM) vooral dit raamwerk gebruiken om energie, mensen en informatie te kanaliseren te voorkomen dat we doelgroep overladen met boodschappen.

    Het geeft ons de mogelijkheid om taken te verdelen en ook onderscheid te maken in de tools die we gebruiken per situatie.

    Belangrijkste is dat wij in social media de gehele organisatie proberen te betrekken, en niet alleen een PR of marketing afdeling laten twitteren, bloggen etc. Juist de strategische visie van het bedrijf, gecombineerd met de kennis, visie en ervaring van de individuele IBMers is in onze optiek het grote onderscheidende vermogen.

    De opmerking over dat een dergelijke gesegmenteerde aanpak alleen voor grote bedrijven relevant is ben ik het niet helemaal mee eens. Ook kleinere bedrijven doen er goed aan hun social media of twitter strategie te segmenteren en te overwegen. Allen de uitvoering zal daar simpeler en geconcentreerder zijn natuurlijk.


    23 oktober 2009 om 06:55
    GianluigiCuccureddu

    @Ronald, eens betreffende de gesegmenteerde aanpak.

    Volgens mij is het doel van een dergelijke matrix toch vooral bewustzijn, een referentie- en actiekader en consistentie, wat wel degelijk op kleine bedrijven toepast kan worden.

    De (corporate) Twitteraars passen het bovenstaande al onbewust toe.


    23 oktober 2009 om 11:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!