Digitaal-Werven nominatie: Reed Business

29 oktober 2009, 06:08

{title}Digitaal-Werven heeft dit jaar zes genomineerde websites welke hier de revue zullen passeren. De eerste website was Quinity, vandaag een eerdere winnaar: Reed Business. De website werkenbijreedbusiness won in 2007 reeds de beste digitale sollicitatie-ervaring, maar was in 2008 niet genomineerd. Hoewel er dit jaar weinig aan veranderd is hebben ze dit jaar toch een nominatie te pakken, wat vreemd kan overkomen. De reden hiervoor heb ik op RecTec al eerder uit de doeken gedaan (met toestemming van Reed Business): men heeft het proces sterk geoptimaliseerd. De reactiesnelheid op de mystery sollicitatie is verhoogd en ook de manier van reageren was persoonlijke en prettiger. De website werkenbijreedbusiness is al een twee jaar een voorbeeld van een goede site bij veel lezingen, maar waarom dan?

{title}

Het begint al bij het gevoel dat deze site geeft als je er op komt. Duidelijk, helder, overzichtelijk. Bovenin de hoofdnavigatie, meteen centraal in het midden de vacatures, overal gebruik van beeld (echte mensen van Reed) zonder dat het een overvloed aan beeld is.

Video

Deze site is ook compleet met informatie, maar dat zijn in de basis alle genomineerden. Bijzonder aan deze site is met name het video gebruik. Niet zozeer dat men video referenties gebruikt, maar de manier waarop. De video’s zijn namelijk geïndexeerd op onderwerpen en als ik bijvoorbeeld klik op ondernemersschap krijg ik alleen die mensen die daar over praten en begint de video van deze persoon als ik op hem of haar klik ook op dat onderwerp. Hoewel inmiddels dus ruim 2 jaar oud zie je dit nog zelden terug bij andere sites, terwijl het wel een hele prettige ervaring biedt.

{title}

Bijzondere vermelding die bij deze video’s gemaakt moet worden is dat deze video’s sinds dit jaar ook voor Google indexeerbaar zijn gemaakt, altijd het negatieve punt bij het gebruik van video.

Personalisatie

Persoonlijk is de site ook, want in het recruitmentcentre staat de naam, met foto, telefoonnummer, linkedin profiel en direct e-mail adres van de recruiter (navraag leert dat Reed Business er op dit moment nog één heeft). Daar staat ook de procedure helder en duidelijk omschreven.

Een ander sociaal aspect aan de site is het Reed blog, waar werknemers van Reed hun mening en visie delen met de wereld. De arbeidsvoorwaarden zijn ook zeer uitgebreid uitgeschreven, niet onbelangrijk voor een sales gedreven organisatie als Reed Business.

Vacatures zoeken

Een ander positief aspect van de Reed Business site is de zoekfunctionaliteit voor vacatures.

{title}

Je kan zoeken op trefwoord en/of op vakgebied en/of op vestigingsplaats. In de linkerkolom staan ook nog eens het aantal vacatures per locatie en per vakgebied en de teller loopt mee. Het kaartje is voor de duidelijkheid van de locaties. Misschien vinden velen het een overbodige luxe, maar ik weet niet of iedereen zomaar weet waar Maarssen, Doetinchem of Zwijndrecht precies liggen. Een stukje extra service. Ook kan je je abonneren op de zoekopdrachten via RSS.

Conclusie

Ondanks dat de website van Reed al anderhalf jaar weinig vernieuwing heeft ondergaan hoort hij nog steeds bij de betere websites van het moment. De site was zijn tijd vooruit toen hij lanceerde en sommige zaken, zoals de video’s, zijn nog steeds top of the bill. Verbeteringen zijn er natuurlijk mogelijk, de online ontwikkelingen hebben natuurlijk niet stil gestaan.

Digitaal-Werven event

Of Reed Business de beste Digitale Sollicitatie-Ervaring biedt zal blijken op 17 november tijdens Digitaal-Werven. Naast de uitreiking van de award zullen Ronald van Schaik van Rhinofly en Saskia Aalberts-Buijl van Jungleminds hun visie geven op wat een goede corporate careersite maakt. Marketingfacts lezers betalen voor dit event geen 299 euro, maar slechts 199 euro wanneer ze bij ‘gehoord via’ de code MF09 invullen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!