Digitaal-Werven nominatie: Sogyo

3 november 2009, 06:52

{title}Digitaal-Werven heeft dit jaar zes genomineerde websites die hier de revue zullen passeren. Afgelopen week hebben we hier al gesproken over Quinity en Reed Business. Deze keer: Sogyo. Sogyo is een middelgroot IT-bedrijf uit De Bilt met ongeveer 100 werknemers. Twee jaar geleden was Sogyo ook al genomineerd was. Sogyo bewijst dat je geen grote organisatie met dito budgetten hoeft te zijn om kandidaten toch een goede ervaring te bieden op je website. Het bedrijf heeft de website recent helemaal vernieuwd; de website is nu volledig in ‘blog stijl’.

{title}

Interessant aan het concept van de website van Sogyo is dat men bovenaan kort en krachtig uitlegt wat men doet en vervolgens meteen daarna het laatste nieuws van het bedrijf presenteert. Rechts heeft men de laatste nieuwsberichten (die ook direct al op de site staan, dus beetje dubbelop, zeker zo prominent), de evenementen en de laatste berichten van het corporate blog: Software-Innovators.

Employer brand

De uitstraling van de site is eenvoudig, niet teveel design, helder en clean. Precies het merkbeeld dat Sogyo wil uitstralen, overal in de site komen de factoren opleidingen, trainingen en investeren in mensen naar voren. Het corporate blog is hier ook een voorbeeld van. Er wordt geblogd over inhoudelijke IT aangelegenheden, niet over de organisatie zelf. Zaken die puur Sogyo aangaan staan wel tussen het nieuws, maar ook hier is het vooral het meer zakelijke aspect van de organisatie.

Dat Sogyo wel een organisatie is waar meer gebeurt dan alleen werk is dan weer te zien in de foto galerij (een Flickr Widget) met foto’s van brainstorms, borrels en bedrijfsuitjes. Ook staat er een zelf ontwikkeld spel op de site, just for fun.

De strategie van Sogyo staat dus redelijk haaks op die we eerder zaken bij Quinity, dat in dezelfde doelgroep vist. Daar waar Quinity prijzen biedt, zet Sogyo zich in de markt als een partij die juist heel serieus met het vak bezig is en de vele interne opleidingen die men biedt.

Persoonlijk

{title}Sogyo maakt de ervaring heel persoonlijk. Foto’s zijn van echte werknemers en ook echt de mensen, wat je mede kan zien omdat onder aan de site de personen staan met wie ze zijn, hun Linkedin profiel en direct e-mail adres. Tevens is er een chat optie met de recruiters, maar dan moet je wel goed zoeken. Rechts in de grijze balk staat met witte letters: chatten met en daar staan de chat mogelijkheden onder.

Het persoonlijke komt ook terug in de quotes die op de site steeds naar voren komen. Korte uitspraken van (oud) Sogyo’ers zoals “Ik heb in de eerste week bij Sogyo meer van JAVA geleerd dan tijdens mijn 4-jarige HBO-Informatica opleiding.” Niet één centrale plek met enkele referenties, maar elke keer als je een nieuw stukje van de site opent een andere quote.

Vacatures en afstudeeropdrachten

{title}Sogyo heeft een apart stuk voor vacatures en voor afstudeeropdrachten. Bij de vacatures staat onder de functie titel een korte omschrijving. Bij de afstudeeropdrachten, die er meer zijn, helaas niet. In tegenstelling tot een andere genomineerde, TOPdesk, heeft Sogyo geen omschrijvingen van oude opdrachten waarbij de student aangeeft wat hij of zij gedaan heeft en wat het resultaat was. Wel presenteert men de opdrachten in een eenduidige en goede stijl, waarbij Sogyo zich duidelijk realiseert dat een afstudeeropdracht iets anders is dan een vacature en er dus ook andere vragen beantwoord moeten worden.

Zo is het in de IT niet ongebruikelijk dat twee mensen samen willen afstuderen, een duo opdracht. Of dat mogelijk is staat in deze vacature vermeld. Ook geeft men de context, de gebruikte technologieën en het doel van de opdracht weer, iets dat voor een afstudeeropdracht belangrijker is dan bij een vacature.

Conclusies

Sogyo maakt solliciteren heel persoonlijk. Het is geen flitsende site, wat heel goed bij een degelijk imago past van een inhoudelijk gedreven IT club. Er is goed nagedacht over de verschillende zaken waar een sollicitant naar zoekt en het meeste daarvan is op de website binnen één of twee kliks te vinden. Bijzonder aan de Sogyo site is dat men gebruikt maakt van alles dat (nagenoeg) gratis verkrijgbaar is online. Een Flickr foto widget, een vimeo video integratie en een MSN live chat mogelijkheid. Misschien niet allemaal super gelikt, maar voor een kleine organisatie met dito budget als Sogyo bieden ze toch een complete ervaring aan de kandidaat.

Digitaal-Werven event

Of Sogyo de beste Digitale Sollicitatie-ervaring biedt zal blijken op 17 november tijdens Digitaal-Werven. Naast de uitreiking van de award zullen Ronald van Schaik van Rhinofly en Saskia Aalberts-Buijl van Jungleminds hun visie geven op wat een goede corporate careersite maakt. Marketingfacts lezers betalen voor dit event geen 299 euro, maar slechts 199 euro wanneer ze bij ‘gehoord via’ de code MF09 invullen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!