Daniel Ropers: De boekenmarkt bestaat niet, dit is de markt voor informatie en entertainment

Daniel Ropers: De boekenmarkt bestaat niet, dit is de markt voor informatie en entertainment
, Liones

{title}“De boekenmarkt bestaat niet, dit is de markt voor informatie en entertainment. Binnen deze markt is de afgelopen jaren veel veranderd, met de opkomst van internet en het ontstaan van een gamesmarkt als belangrijkste bedreiging voor het boek als informatie en inspiratiebron.” Ik sprak met Daniel Ropers, algemeen directeur van bol.com over inspiratie en innovatie bij bol.com.

Bol.com bevindt zich midden in een continu veranderende markt. Dit leidt bij de leidende online mediawinkel van Nederland tot een continue innovatie, op procesniveau maar ook op productniveau. De inspiratie om iedere dag innovatief bezig te zijn komt voort uit de wens om voor alle Nederlands sprekende mensen in de wereld de beste mediawinkel te zijn. Keer op keer wint bol.com prijzen, maar ondanks de goede waardering van bol.com door consumenten en leveranciers ‘kan alles beter’.

Tweedehands boeken

Een van de grootste innovaties die bol.com in de afgelopen jaren heeft doorgevoerd is de toevoeging van tweedehands boeken aan haar assortiment. Bij de wens de beste webwinkel te zijn past ‘nee’ verkopen niet. Analyse van het zoekgedrag van de bezoekers heeft aan het licht gebracht dat er vaak gezocht werd op oude boeken, die niet meer leverbaar waren.

Deze titels zijn wel te verkrijgen via antiquariaten of zeer gespecialiseerde zaken en staan bij mensen op de boekenplank. Bol.com heeft er voor gekozen om iedereen de mogelijkheid te bieden boeken als tweedehands exemplaar via bol.com aan te bieden. Meer dan 150.000 Nederlanders bieden inmiddels honderdduizenden tweedehands boeken aan via bol.com, waardoor de keuze voor de klanten van bol.com groter wordt.

Keten in beweging krijgen

De grootschalige introductie van e-books en e-readers in Nederland vond op 26 augustus van dit jaar plaats, toen bol.com en Sony een gezamenlijke introductiebijeenkomst organiseerden en groots de markt benaderden. Bol.com heeft zo’n twee jaar toegewerkt naar de introductie van digitaal lezen in Nederland. De hele keten, van auteurs tot leveranciers van e-readers is door bol.com in beweging gebracht.

Uit het succes van het digitale lezen in de eerste twee maanden na de introductie blijkt dat er een grote latente vraag van consumenten naar e-books bestaat, die nu wordt ingevuld. De introductie van digitale boeken heeft een enorme impact op de markt en biedt ook kansen voor concurrenten uit onverwachte hoek, zoals Google, Apple en Amazon. Bol.com gaat deze strijd graag aan. Hierbij is Ropers relativerend over de kansen voor internationale concurrenten, omdat Nederland door grote buitenlandse partijen in veel gevallen wordt genegeerd, zoals in de afgelopen jaren door Ebay, Amazon en Apple. De puur op Nederland gerichte propositie van bol.com geeft bol.com daarom een voorsprong.

Openstellen van het bol.com platform

Daniel Ropers geeft aan dat bol.com op korte termijn haar platform gaat openstellen voor programmeurs van widgets en applicaties voor bijvoorbeeld de mobiele telefoon of de PC. Bol.com stelt haar kennis en informatie beschikbaar en geeft programmeurs de mogelijkheid om hierbij passende applicaties te programmeren. Zo kan een reissite bijvoorbeeld relevante reisgidsen in de eigen opmaak tonen, of kan een applicatie gemaakt worden die alle relevante aanbiedingen samenvoegt en toont. De uiteindelijke verkopen vinden wel plaats op de website van bol.com.

Op deze manier komt bol.com nog meer binnen het bereik van haar klanten en wordt niet alleen door bol.com zelf geïnnoveerd, maar ook door de eindgebruikers, zodat bol.com nog meer aan kan sluiten op de behoeften van haar klanten.

Het complete interview met Daniel Ropers is te lezen op Publishr.nl.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Oeh, een open bol.com platform - dat klinkt voor de affiliates onder ons niet gek!

    Leuk stuk, maar jammer dat je niet meer ingaat op je titel (of tenminste mijn interpretatie ervan), ik vind het namelijk een heel mooie uitspraak om te zeggen dat er geen boekenmarkt bestaat. Ik denk dat meneer Ropers daarin gelijk heeft: Een boek moet vechten om aandacht van de consument tegen films, muziek, games, etc.

    Ik ben wel benieuwd hoe Bol.com daar exact op inspeelt. Zijn ze van plan om bij de DVD's boektips te geven? 'Als je deze film leuk vond, dan ga je dit boek zeker waarderen!' of andersom?

    Gaan we binnenkort 'genre-pagina's' zien met de nieuwste actiefilm, een spannend actieboek en de laatste first person shooter?

    geplaatst op
  • @ Jorrit: Daniel Ropers gaf aan dat het vooral gaat om de besteding van consumentengelden. Consumenten kunnen hun geld maar een keer uitgeven en maken dan een keuze tussen boek, CD, DVD of games. In het uitgebreide artikel op Publishr wordt er dieper op dit aspect ingegaan.

    Daarbij wordt ook de rol van de uitgever verder uitgediept.

    geplaatst op
  • Slim kopiëren is toch niet hetzelfde als innoveren "Grootste innovaties: Tweedehands boeken" ..? En "Grootschalige introductie van e-books en e-readers" ... Ik mis de innovatieve kracht hierachter. Het is eerder durf en strategisch inzicht om te kunnen bepalen wanneer de markt hier klaar voor is...

    geplaatst op
  • Heb Daniel Ropers enkele maanden geleden gehoord bij een boekpresentatie van Jungle Minds. Hij had daarin ook een interessante stelling dat computergames volgens hem verdwijnen in de huidige vorm, omdat die over enkele jaren allemaal via netwerken worden aangeboden en niet meer fysiek in de winkel liggen. Lijkt mij ook een forse uitdaging voor de leveranciers én voor Bol.com.

    Overigens zie ik juist wél een boekenmarkt ontstaan, omdat een boek - in tegenstelling tot de multimediale artikelen - eigenlijk het enige middel is dat niet (in fatsoenlijke vorm) te kopiëren is. E-readers zullen daar heus wel wat van afsnoepen, maar ik zie mijzelf toch niet zo gemakkelijk 's avonds met een e-reader in bek kruipen voor het slapen gaan...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.