Microsoft LookingGlass, auto’s in 2030 en groene bedrijven in Bas Blikt op de Week

7 november 2009, 12:37

{title}Hoe belangrijk de markt van media en groene technologie is voor het ontstaan van start-ups en nieuwe producten, bleek eens te meer tijdens de Accenture Innovation Awards. Ook de meeste weekoverzichten van Idealize ontkomen daar niet aan.

Toen ik donderdag de pitches zag van de vijf Accenture Innovation Awards-genomineerden, werd één ding weer eens duidelijk. De meeste innovatieve start-ups ontspruiten door gebruik te maken van ‘nieuwe media’ (mag ik dat woord nog gebruiken?) of groene technologie. De eerste op het podium, Amikasa, was een bedrijf dat je online je huis laat bouwen en inrichten en deze inrichting ook aan je te koop aanbiedt. Ook kun je van de community feedback krijgen op je interieurkeuzes.

Kandidaat twee, Intivation, maakt het mogelijk om volledig op basis van zonne-energie je mobiel op te laten. Handig voor achtergestelde wereldbewoners die zonder oplader en stroom zitten. Van de derde in de rij, Layar (de latere winnaar) is het verhaal bekend: augmented reality, een nieuwe mobiele media-technologie. Innovatie nummer vier, Sharkworld, laat een aanstaande projectmanager via een filmische serious game de kneepjes van het vak leren. En ook Yunoo is gebaseerd op een mediumconcept: online kun je er al je geldzaken laten beheren en beoordelen.

{title}

The Future of Green

Is het erg dat de meeste innovaties met online media of groene technologie te maken hebben? Nee, natuurlijk niet. Deze werelden bieden gewoon ontzettend veel kansen. Thinkstyler ‘Hetkanwel’ toonde dat ook met een verslag van de bijeenkomst ‘The future of Green’, met negen firma’s die allen een integer groen businessmodel uit de doeken deden. Er werd tegelijkertijd gerefereerd aan schijn-groene marketing: zo adverteerde Tesco met een actie waar je airmiles kan verdienen door energiezuinige lampen te kopen. Dat het aanschaffen van ‘groene’ producten niet altijd de juiste keuze hoeft te zijn, zet Thinkstyler ‘Jochem’ ook goed uiteen in een kanttekening over duurzaam bouwen.

{title}

Microsoft LookingGlass, vakantie in de ruimte en auto’s in 2030

Naast onze voortdurend terugkerende artikelen over online innovaties, zoals bijvoorbeeld Microsoft Looking Glass, waren er echter deze week ook voldoende vernieuwingen die niet direct iets met ‘online’ of ‘groen’ te maken hebben. Zo kunnen we in 2012 op strandvakantie gaan binnen een resort in de ruimte, maken we nu ook aanrechten van LEGO, schoenen van brood, zetten we condooms in als marketingmiddel en rijden we in 2030 in auto’s die we kunnen sturen met handbewegingen en aanpassen aan ons uiterlijk. En ok, die auto’s zullen allemaal wel elektrisch zijn.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!