Wat is nu eigenlijk het bereik van de grote weblogs?

6 november 2009, 03:41

{title}

Maandelijks publiceert de STIR de resultaten van de Webmeter, een online bereiksonderzoek dat als standaard dient in de Nederlandse markt met gedetailleerde informatie per aangesloten website over het netto bereik, contactfrequentie en het profiel van bezoekers. Een groot aantal weblogs heeft de advertentieverkoop inmiddels uitbesteed aan een mediabureau zoals Adfactor, AdLink Media of WebAds en worden daardoor meegenomen in het maandelijkse bereiksonderzoek.

Op basis van de meest recente resultaten van het bereiksonderzoek heb ik bovenstaand overzicht gemaakt van de aangesloten Nederlandse weblogs. Het zal voor niemand een verrassing zijn dat Geenstijl het meeste bezoek trekt. Met ruim 8,6 miljoen bezoeken per maand (let wel, dit zijn geen unieke bezoekers) staat het inmiddels ver voor op de andere weblogs. Dat was in 2005 nog wel anders.

Blognetwerken

Interessant ook is om te kijken naar de weblognetwerken die als Blog.nl (1,7 miljoen bezoeken/maand), Blogo.nl (300 duizend bezoeken) en Nieuwslog.nl (250 duizend bezoeken). De blognetwerken zijn allen in het voorjaar van 2005 gestart.

Mannenblogs

Ook interessant zijn de verschillen in de ‘mannenblogs’. Daar lijkt VKMag (1 miljoen bezoeken/maand) de strijd te winnen van blogs als Flabber (375 duizend bezoeken), Jaggle (330 duizend bezoeken) en Retecool (300 duizend bezoeken).

Nicheblogs

Blogs die weinig aandacht vanuit de media krijgen maar toch flink zijn gegroeid de afglopen jaren zijn nicheblogs als iPhoneclub (1,3 miljoen bezoeken/maand), Autoblog (400 duizend bezoeken) en MobileCowboys (250 duizend bezoeken).

Marcom Top 100

Als laatste kijken we uiteraard ook naar de weblogs uit de Marcom Top 100. Daar zien we dat Dutchcowboys het met 240 duizend bezoeken per maand erg goed doet. Daarna komen blogs als Bright (175 duizend bezoeken/maand) en Frankwatching (95 duizend bezoeken). Marketingfacts dat niet wordt meegenomen in het bereiksonderzoek, trekt ca. 190 duizend bezoeken/maand (zie figuur onder).

{title}

Veel sitebezoek wil overigens nog niet zeggen dat een blog ook een commercieel succes is. Van een aantal blogs met beperkt bereik weet ik dat ze het financieel prima doen. Van andere blogs met groot bereik weet ik dat ze maar beperkt inkomsten hebben. Binnenkort maar weer eens beginnen met Blogview en eens kijken waar de blogs van 5 jaar geleden nu staan.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

44 Reacties

    Gert-Jan

    Google Analytics laat een heel ander beeld zien voor Flabber. Afgelopen maand 1,2 miljoen unieke bezoekers, 2,8 miljoen bezoeken.


    6 november 2009 om 05:04
    media

    Gert, het verbaasde me eerlijk gezegd al dat Flabber zo ver gezakt was tov cijfers die ik van enkele jaren geleden ken. Toch is bovenstaande tabel overgenomen vanuit het STIR-onderzoek. Gaat daar wellicht iets fout? Hebben jullie al contact gehad met Adfactor of STIR hierover?


    6 november 2009 om 05:11
    Gert-Jan

    Zie ook je mail, ik heb je een export gestuurd. We hebben er wel contact over gehad, maar het is niet duidelijk waarom er zo’n groot verschil is. Anderen met wie we het erover hebben gehad opperen dat dat mensen die in het STIR-panel zitten bewust zijn van het feit dat ze gemonitord worden en dan voorzichtiger zijn met surfen naar sites als de onze. Weer anderen denken dat het ermee te maken heeft dat Flabber vooral wordt bezocht vanaf niet-standaard locaties, zoals kantoor, mobiel en een tweede of derde laptop binnen een huishouden; locaties die wellicht juist niet met STIR-software is uitgerust.

    Overigens is die 1,2 miljoen uniek exclusief onze mobiele site. Die staat een maand na introductie op ruim een half miljoen pageviews.


    6 november 2009 om 05:23
    Mark de Bruin

    9292ov wordt net als Flabber ook via banner exploitant Adfactor meegenomen. Onze interne cijfers (Nedstat Sitestat, dezelfde technologie en leverancier als STIR webmeter) liggen ook op een ander niveau. Laatst de nieuwe directeur van STIR gemaild maar die verwees mij naar Adfactor. Antwoord met verklaring moet nog komen. Zelf denk ik dat het STIR panel geen goede afspiegeling is. Worden de studenten (die mijn site veelvuldig bezoeken) wel meegeteld?


    6 november 2009 om 06:05
    finzend

    Er zijn natuurlijk al jaren grote verschillen tussen STIR en werkelijke cijfers zoals Analytics. Autoblog heeft afgelopen tijd tussen de 600.000 en 1 miljoen unieke bezoekers per maand gehad, niet echt representatief met de 400.000 die hierboven staan (halvering).


    6 november 2009 om 06:39
    Phileas

    Het beeld van Flabber dat geschets wordt klopt inderdaad niet, dat van Vkmag geeft wel een goed beeld. We hebben 3 grote blogs vorige maand ongefilterd (dus naast panelleden, alle waarnemingen) gemeten en ik ben in afwachting van een nadere verklaring van het verschil bij Flabber. Dat kan mogelijk komen door de leeftijdsopbouw van het panel vs de selectiviteit van het bereik van Flabber. Onze voorraad aan unieke IP’s en pageviews is bij beide blogs ongeveer net zo groot.


    6 november 2009 om 06:45
    media

    Van Gert (Flabber) inmiddels een email ontvangen met daarin andere cijfers; Henk (oa Dutchcowboys) stuurt me nog screenshots. Als anderen dat nu ook doen zal ik een tweede posting plaatsen met de verschillen tussen STIR en Google Analytics. Ben benieuwd!


    6 november 2009 om 06:49
    Roy Huiskes

    Wat ik eigenlijk veel boeiender vind is het effect dat ze hebben. Geenstijl heeft al regelmatig laten zien dat ze de troepen goed kunnen mobiliseren en dat het hout snijdt wat ze zeggen.

    Ik weet dat iPhoneclub ook zo’n trouwe gebruikersgroep heeft en mijn gevoel zegt dat flabber en vkmag dit ook hebben. Echter is enkel adverteren misschien op deze blogs weer minder effectief dan een juiste ingekochte posting. Is hier enig zicht op of zouden we eens kunnen naar de effecten hiervan?


    6 november 2009 om 07:00
    Phileas

    Mag ik bij de vergelijking van WA-software met STIR de kanttekening plaatsen dat de cookie deletion (in het nederlands ook wel cookieverbranding) gemiddeld 2.4 is. Bij savvy users kan dat oplopen tot 4-12 gemiddeld. Cookie deletion zorgt dus voor een enorme verschillen, per definitie. Dit naast elkaar leggen wat betreft uniques heeft niet zoveel zin, visits daarintegen meer. En dan alleen NL.


    6 november 2009 om 07:17
    finzend

    Marco, ik heb je net ook een mailtje gestuurd met extra info over Autoblog. Ik had het eerst over unieke bezoekers, maar ik zag later pas dat het over bezoeken gaat. Daar hebben we er 2 miljoen van (per maand).


    6 november 2009 om 07:17
    Tobias Braam

    Ik ben benieuwd hoe deze cijfers zich verhouden tot de gehele marcom top100, dacht zelf dat of Molblog (die ik hier niet tegenkom) of MF de meeste bezoekers/p maand had? Nu blijkt dat DC te zijn


    6 november 2009 om 07:27
    FrankJ

    Prima posting Marco, goed ook de discussie over de kwaliteit van de cijfers. Ook voor Frankwatching geldt dat het overzicht verkeerde cijfers bevat. Volgens Google Analytics was het aantal bezoeken in september 174.000. Ik zal je zo even een screenshot toesturen.


    6 november 2009 om 07:57
    André Scholten

    Wordt het zo te lezen niet tijd om de STIR cijfers overboord te gooien? Ze lijken net zo onbetrouwbaar als de kijkcijfermeting van TV uitzendingen.


    6 november 2009 om 08:04
    media

    @Phileas: wat rapporteert STIR dan? in de rapportage staat bezoeken en niet bezoekers en daarmee zou argument van cookie-deletion komen te vervallen.

    @Zesser: thx, als ik straks een aantal vergelijkende cijfers heb kom ik zeker met een vervolgbericht!

    @Tobias: Molblog en Marketingfacts zijn wat specifieker gericht op Marketing/Communicatie; Dutchcowboys en Bright zijn breder georienteerd en trekken ook een ander publiek. Het zou dus best kunnen dat die een groter bereik hebben.


    6 november 2009 om 08:06
    media

    @Lisa: gaat niet om bereik in unieke bezoekers maar in bezoeken!

    @Frank: top, hoe meer vergelijkingscijfers hoe beter we straks kunnen inschatten wat de verschillen zijn tussen de STIR-cijfers en de echte cijfers!

    @Andre: STIR-cijfers hebben zeker hun waarde, maar ik vind wel dat er een aantal kanttekeningen moeten worden geplaatst bij de interpretatie van de cijfers. Veel bureaus en adverteerders gaan daar nog wel eens aan voorbij. Net als bij RTV-cijfers overigens!


    6 november 2009 om 08:10
    koningwoning

    Ik vind dit wel eigenlijk een licht gevaarlijke post.

    Volgens mij zit de kracht van een blog niet in het bereik…. daarvoor kan ik net zo goed de telegraaf of NU.nl inzetten.

    De kracht zit hem toch in de selectiviteit van de doelgroep.

    Als je bv. de wat jongere man wilt bereiken, dan is bv flabber een goede blog om in te zetten.

    Daarbij zou ik een blog niet zo zeer als sec banner-advertentie ruimte willen zien… maar juist de meer buiten de banner (branded content, advertorials, headers, etc) mogelijkheden willen inzetten omdat dit voor de doelgroep veel interessanter is en beter wordt opgepakt.

    Daarom is de bereiksdiscussie (op 13+)(!!!) een foute. Het leidt af van wat juist interessant is en leidt naar iets waarvoor we andere omgevingen minimaal net zo goed kunnen inzetten.


    6 november 2009 om 08:11
    media

    @Ben: wil begin januari weer een rondje maken langs de (grote) blogs voor Blogview. Biedt zeker een mooi tijdsbeeld van waar we nu staan met blogs.

    @Koningwoning: mee eens, maar deze posting is vooral bedoeld om die discussie los te maken. En met succes lijkt het 😉


    6 november 2009 om 08:19
    Eric van Ballegoie

    Vorige week had ik de STIR cijfers eerder ook al met interesse doorgenomen en vraag me af in hoeverre hier waarde aan gehecht moet worden? STIR heeft zelf ook een disclaimer op de site staan die aangeeft dat er verschillen met Google Analytics kunnen optreden omdat er alleen 13+ gemeten wordt en omdat er alleen Nederlands verkeer meetelt. Volgens mij zijn beide factoren voor het gros van de blogs echter geen issue en dat kan de grote verschillen dus niet verklaren.

    STIR heeft een panel van slechts 10.000 leden, dus de metingen van Alexa lijken mij zelfs nog betrouwbaarder. Als je verschillende grote blogs bij Alexa vergelijkt komen er onderling in ieder geval verhoudingen uit die veel meer voor de hand liggen.

    Vraag is vooral ook wat te toegevoegde waarde van STIR (nog) is nu vrijwel iedereen Google Analytics als algemeen geaccepteerde standaard gebruikt?


    6 november 2009 om 08:20
    media

    @Eric: een representatief panel (13+) van 10.000 zou meer dan voldoende moeten zijn voor een betrouwbaar bereiksonderzoek onder de grote websites. Daar ligt het probleem niet. Ik denk dat je eerder moet kijken naar de eerder genoemde argumenten van Gert (Flabber), Phileas (Adfactor) en Mark (9292).


    6 november 2009 om 08:29
    koningwoning

    @MarcoDerksen – right you are 😉

    En overigens blij dat je het met me eens bent.

    @Ayalon – eenieder die met een STIR tool werkt (lees alle mediabureaus…. die toch het meeste van de display advertising inkopen – iig op CPM basis – juist datgene waar STIR haar cijfers voor geeft) kan ook zo de bezoeken opzoeken.

    @Eric – op basis waarvan maakt Alexa dan haar berekeningen? Ik neem aan dat zij niet zomaar toegang hebben tot alle gegevens. Voor jou info…. de TV gegevens (SKO) is gebaseerd op 1.500 kastjes (dus +/- 2000 mensen)

    Wil ik nog één ding kwijt. Als je kijkt naar mogelijkheden op blogs, de hoeveelheid blogs die er zijn, de selectiviteit op niche doelgroepen, en de hoeveelheid geld die naar blogs gaat…. dan is er een discrepantie tussen het laatste en de drie eersten.

    Ik vind het persoonlijk doodzonde dat er niet meer naar interessante beyond bannermogelijkheden op blogs gaat…. of dat er te weinig over wordt gebroadcast.

    Wellicht dat onbekend onbemind maakt…. dus als er mooie cases zijn die er voor kunnen zorgen dat adverteerders over de streep worden gehaald – dan zijn die altijd meer dan welkom. Niet zozeeer hier waar alle mensen het lezen die al best bekend zijn met het medium, maar juist in veel meer mainstream media – zodat de mensen die het minder goed kennen niet alleen via diegenen horen die er baat bij hebben dat dit opgezet wordt.

    hoe dit te doen?

    I don’t know.

    Overkopelend blog-‘productschap’ wat een goed PR bureau aanneemt?

    Ideeën?

    Of praat ik nu gewoon poep?

    Anyone?


    6 november 2009 om 08:59
    media

    @Koningwoning: wordt het niet tijd dat jij wekelijks met een mooie case komt in de serie “Beyond the banner”? 😉


    6 november 2009 om 09:06
    Ayalon

    @Marco Het zijn tenslotte bereikcijfers en niet bezoekcijfers… En voor ons komt het misschien gunstiger uit, maar het is de lijst gebruiken zoals hij, in mijn optiek, bedoeld is.


    6 november 2009 om 09:10
    Phileas

    Daar ligt voor ons ook een schone taak om meer te showcasen – goeie trigger KW.


    6 november 2009 om 09:30
    Phileas

    @Marco, nee klopt, jouw tabel gaat over visits, dat zijn gelijke meeteenheden als je kijkt naar visits in WA stats. ik doelde meer als je straks de verschillende WA stats binnen hebt, dat we wel blijven kijken naar visits en NL bereik. De ervaring leert dat uniques ook snel naast elkaar worden gelegd en dat is echt een zinloze discussie. Met name dat het een factor 10 kan schelen bij savvy internet users, maakt die vergelijking zinloos. Maar visits en NL bereik zou je naast elkaar moeten mogen leggen. Ookal zijn er nog een hoop rekenregels binnen het onderzoek die dan niet in overweging worden genomen. Maar zo diep kan ik niet gaan, daar weet ik het fijne niet van.


    6 november 2009 om 10:11
    Henk

    Laat iedereen gewoon een screenshot van Google Analytics naar Marco sturen. Heb je in ieder geval een representatieve tool en kun je een zuivere vergelijking, op beter overzicht maken.

    Ik blijf het verder een boeiende discussie vinden omdat wij zelf intern ook naar de iPhone App en ons mobiele channel kijken. En die cijfers hebben behoorlijk wat impact als je deze zou kunnen optellen bij je andere cijfers. We willen het zeker op die wijze in kaart gaan brengen. Daarnaast meten we groei in Social Media enz… Dat levert voor ons in ieder geval relevante data op.


    6 november 2009 om 12:32
    koningwoning

    @Marco – touché – zou het graag willen…. maar helaas hebben we bij OMD niet wekelijks een evaluatie van een mooie case Beyond the banner mogelijkheden die we kunnen delen met iedereen… en zeker niet beyond banner mogelijkheden bij blogs.

    Maar als het een invite is om het net af te struinen naar leuke dingen die ik tegenkom en dat te posten…. dan ga ik er graag op in.

    @Phileas – ja. dat zou wel een mooie zijn.

    Maar nogmaals…. het gaat mij er niet om dat hier te doen… maar vooral in de bladen die gelezen worden door deze mensen: ik doel dan op Tijdschrift voor Marketing, Adformatie e.d. en als het kan de verdiepings edities van kranten etc. Als het om nieuwe mogelijkheden gaat komt tegenwoordig alleen social media en mobile naar voren…. dat moet doorbroken worden

    @Eric – we gebruiken hier Alexa ook wel naast STIR – gewoon om snel te kijken wat iets door de tijd heen heeft gedaan. En om andere, niet bij STIR aangesloten sites te kunnen selecteren op grond van enige redenen. Zelfde als Comscore overigens. Mijn vraag is dan alleen altijd hoe groot deze doelgroep is en of dit wel een echte afspiegeling is van de maatschappij. Als het klopt is dat juist de toegevoegde waarde van de STIR (of dat zou het moeten zijn): dat het een goede afspiegeling is van de samenleving


    6 november 2009 om 15:30
    Jelle

    Ik vind het wel knap dat flabber 94% mannen aantrekt en 7% vrouwen, die 1%, zijn die hermafrodiet? Bij Dutchcowgirls nog meer, wel 3% hermafrodiet. 1% afwijking kan nog met afronding te maken hebben maar 3%, dan ga ik me toch echt dingen afvragen.


    7 november 2009 om 07:51
    Tim de Vrind

    Hmm wat mij betreft wordt het woord “mediabureau” sowieso verkeerd gebruikt…Een verkoopunit die de sales voor diverse sites verzorgd is geen mediabureau, maar meer een exploitant.

    Waar er 2 meten, zijn er altijd verschillen. Ook GA is niet de heilige koe en de STIR overigens ook niet. Zie ditn soort cijfers als een trend… En test gewoon op kleine schaal als je wilt weten waar precies je doelgroep zit en hoe e.e.a. interacteert.

    visits, unieke bezoekers, bezoekers, pageviews, terugkerend bezoek, cookies van 30 dagen of langer, het deleten van cookies…. allemaal factoren die meespelen.

    Ben het (dit keer) eens met de Woning Koning dat Niche en selectiviteit meer zegt over de blogs… En dat er zo ook primair naar gekeken moet worden.

    Alexa zegt helemaal weinig tot niks….


    7 november 2009 om 14:24
    Mark de Bruin

    @Tim

    Ik gebruik Nedstat en die technologie gebruikt STIR ook.

    Volgens Nedstat steeg ik 19% in september tov augustus in unieke bezoekers.

    Bij STIR steeg ik van 12,0 in augustus naar 12,9 in september.


    8 november 2009 om 07:38
    media

    @Jean-Paul: een screenshot van de algemene statistieken over de maand september 2009 (met name aantal bezoeken). Thx!


    9 november 2009 om 06:27
    Vergelijkenergieprijzen.com

    Nog geen 10 minuten vóór ik dit bericht las, keek ik nog op http://www.geenstijl.nl en http://www.iphone.nl.. Het geeft in ieder geval aan dat er enorm veel mogelijkheden zijn om uit deze financiële crisis te kruipen..


    12 november 2009 om 15:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!