Wat is de frustratie van Max Kohnstamm?

Wat is de frustratie van Max Kohnstamm?

Max Kohnstam, columnist van Adformatie en sinds gisteren blogger op Molblog haalt in zijn eerste blogposting uit naar de jury van de PIM Marketing Literatuurprijs dat het Handboek Online Marketing van Patrick Petersen heeft genomineerd voor het beste marketingboek van het jaar. Zijn oordeel over het boek (“Petersen boek is van ronduit gênant slechte kwaliteit”) en de jury (“De PIM jury zou zich diep moeten schamen”) spreekt voor zich.

Even los van het feit dat er zowel inhoudelijk als tekstueel kanttekeningen zijn te plaatsen bij het boek, laat Kohnstam opnieuw zien dat hij net zo tactvol is als een lompe boer. Waarom zonder enige onderbouwing zo’n blogposting plaatsen? Waarom niet de auteur gevraagd naar zijn visie? Waarom niet de uitgever Kluwer gevraagd naar de eindredactie? Waarom alleen hakken op de auteur en de PIM jury? Speelt hier een persoonlijke frustratie mee en zo ja, waarom biedt Molblog daarvoor een podium?

Jammer dat er geen inhoudelijke discussie wordt gevoerd over de inhoud van het boek, over de rol van digitale media in marketing. Zowel op strategisch, tactisch als operationeel niveau. Petersen heeft een eerste aanzet gedaan. Wie volgt? Kohnstam?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 56 reacties op dit artikel

  • "Jammer dat er geen inhoudelijke discussie wordt gevoerd over de inhoud van het boek, over de rol van digitale media in marketing. Zowel op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Petersen heeft een eerste aanzet gedaan."

    Nou, de reactie van Petersen bevat flink wat persoonlijke sneren en verwijzingen naar eerdere uitlatingen van Max over geheel andere onderwerpen. Hij probeert de geloofwaardigheid van Max te ondermijnen en speelt daartoe op de man. Max is weliswaar bijzonder lomp in de manier waarop hij z'n kritiek uit, maar hij heeft het wel over de inhoud. (Let wel: ik ken het boek niet en weet niet of hij gelijk heeft.)

    Dus ik ben het niet helemaal met je eens dat Patrick een aanzet doet tot een inhoudelijke discussie. Ik denk eerder dat Max dat doet, zeker in zijn aanvullende post van vandaag.

    Full disclosure: Ik heb flink wat tijd doorgebracht aan SRM en lessen gehad van Max. Hij was een onderhoudende leraar, juist omdat hij flinke meningen niet uit de weg ging. Soms was dat om ons te prikkelen, vaak omdat hij er echt zo over dacht, maar de discussie ging hij altijd graag aan. En hij respecteerde het als we het niet met hem eens waren (wat nogal eens gebeurde).

    Dus misschien moeten we niet meer maken van zijn recensie dan het is: de mening van één -nogal uitgesproken- persoon. Daar staat een mooie nominatie tegenover, dus dat maakt veel goed...

    geplaatst op
  • @Bram: ik bedoel met de eerste aanzet niet de reactie van Patrick Petersen op Molblog maar hetgeen hij heeft geschreven in zijn boek. En je hebt gelijk, misschien moeten we er niet meer van maken dan een recensie van een uitgesproken persoon.

    geplaatst op
  • @Bram, ik ken Kohnstam verder niet maar was destijds al verbaasd over zijn felle uithaal naar bloggers. Jij kent hem blijkbaar beter, wat is zijn frustratie nu eigenlijk? Zijn dat mensen of organisaties? Is dat internet? Of is het wellicht de vluchtigheid van het medium? Ik begrijp het eerlijk gezegd niet en zoek naar de achterliggende reden. Misschien moet hij die eens op papier zetten!

    geplaatst op
  • Marco, ergens vind ik dit bericht dan bijna in dezelfde categorie vallen en na je eerdere (terechte) bericht over Kohnstam lijkt het bijna een vete te worden.

    Ik stond gisteren te kijken van het bericht op molblog. Ik snap niet dat ze het geplaatst hebben, en ik sta toch niet bekend om een goede felle discussie te schuwen. Ik houd ook best een beetje van een goede uitgesproken mening, niet al te veel nuance, lekker direct. Maar dit werd niet onderbouwd (niet echt tenminste) en was wel heel erg op de man gespeeld.

    De reactie van Patrick Petersen vond ik iets inhoudelijks hebben, maar ook niet uitblinken van goede smaak. Ik had hem kunnen schrijven zeg maar :)

    Ik heb geen idee wat de man precies wil. Ik moet zeggen dat hij blijkbaar niet anti internet is, want hij is ook boos over de eenvoud waarmee Petersen in zijn optiek een SEA campagne beschrijft. Dus blijkbaar zit er meer.

    Ik hoop dat het geen ouderwetse blog vete moddergooi wedstrijd gaat worden. Ik hoor steeds vaker van het niet reagerende publiek (op allerlei blogs) dat ze al die reacties op elkaar wel heel erg beu zijn (en ik merk dat het punt van 'ze zijn elkaar aan het bashen' bij heel veel mensen veel lager ligt dan bij de bloggers en reageerders). Niet goed voor het imago van de branche.

    Let wel, ik waardeer een open en inhoudelijke discussie en iedereen mag kritiek hebben op uitspraken van anderen, maar dan wel graag op de inhoud.

    geplaatst op
  • @Bas: wat ben je ineens genuanceerd ;-) Maar zoals ik ook al aangaf in mijn reactie op Bram; wellicht moeten we het ook niet groter maken dan het is en snel overgaan tot de inhoudelijke discussie. Ik zal eens nadenken of ik de titel moet aanpassen (nu te veel nadruk op Kohnstam).

    geplaatst op
  • @Marco: Ah, dan begreep ik die opmerking eerst verkeerd. Helder nu. Patricks boek is inderdaad niet anders te zien dan een heel aardige inhoudelijke aanzet... :)

    Ik ken Max wellicht iets beter, maar niet goed (even voor het juiste beeld: ik vraag me bijv. af of hij mij zou herkennen op straat). En zeker niet goed genoeg om zijn frustratie te beoordelen. Maar Max is een bevlogen persoon met een passie voor marketing in de breedste zin van het woord. En misschien is hij een beetje de Louis van Gaal van de marketing: als hij iemand betrapt op een bijdrage die in zijn ogen weinig besef van zijn mooie vak verraadt, zal hij zich laten horen.

    Even een enorm losse flodder, zonder dat ik namens Max wil spreken: ik denk dat veel verwarring ontstaat over de term "online marketing", die in de praktijk eigenlijk nauwelijks het niveau "online marketingcommunicatie" of zelf "online mediaplanning" ontstijgt. Uit de reactie van Max begrijp ik dat hij in het boek de strategische invulling mist. Wellicht dat dat hiermee te maken heeft?

    geplaatst op
  • @Bram: ik zal eens nadenken over een vervolgartikel waarin we ingaan op wat we nu eigenlijk verstaan onder strategische, tactische en operationele online marketing (waarbij ik het overigens liever heb over digitale marketing ipv online marketing).

    geplaatst op
  • @Marco: Nou, daar denk ik graag over mee, dus dat kan een mooie en enorm inhoudelijke discussie worden!

    Mashen in plaats van bashen, of zoiets...

    geplaatst op
  • @IK ben de auteur http://www.handboek onlinemarketing.nl

    @ADVIES: lees nu eens het Handboek Online Marketing en leg deze naast de 'argumenten' van de 'recensent' anders dan droog nu wat suggesties doen

    @ZELFREFLECTIE Tuurlijk weet ik dat als je in de 'haantjeswereld' die marketing heet een boek schrijft met nieuwe marketingmodellen, checklists en werkende cases je diverse 'haantjes' over je heen krijgt. Focus ajb: opbouwende kritiek=goed.

    @PETERSEN WAT IS HET ONDERLIGGEND DOEL VAN HET BOEK? Een scheiding teweeg brengen tussen de 'postbode-die-online-markteer-wordt' (postbode gebruik ik hier spreekwoordelijk!) en de gedegen marketeer die doordacht voor conversie gaat.

    @JULLIE Marco, de discussie moet inderdaad van een vormdiscussie naar een inhoudelijke discussie gaan. Deze heeft inmiddels plaatsgevonden op Molblog. Hieronder in het kort. Zie hier de volledige versie: http://www.molblog.nl/bericht/waarom-heeft-pim-jury-geblunderd/

    @BRAM Online mediaplanning is veelal een onderdeel van Online Marketing, Online Marketingcommunicatie wordt niet veel gebruikt als term. En.. van een docent verwacht je geen spraakverwarring qua marketingbepalingen toch?

    @CONCLUSIE Max Kohnstam heeft het boek NIET gelezen. Hij komt openlijk uit voor het feit dat hij graag een ander boek genomineerd had zien worden en biedt de voorzitter van de PIM literatuurprijs aan de recensie nog eens toe te willen sturen.


    1-Kohnstam zegt: boek kent geen strategische kaders
    2-Petersen zegt: merkwaardig.. hoofdstuk 2, 3 en hoofdstuk 16 gaan intensief over de Online Strategie, de bepaling, succesfactoren vertaling ed
    3-Kohnstam dropt het argument en zegt: Petersen plaatst Online marketing te laag
    4-Petersen zegt: kijk even op het plaatje op blz 59 van het boek; daar plaats ik Online Marketing net onder de marketingstrategie en/ of communicatiestrategie. Deze staat weer onder de ondernemingstrategie, daarboven kan de Mission Statement staan
    5-Kohnstam zegt: Petersen zegt dat de Online Marketingstrategie een kortere termijn en looptijd kent dan een marketing of ondernemingstrategie
    6-Petersen zegt: Klopt! (en dropt wat links van marketingbureau's en consultants die dit tevens onderstrepen) Een Online Marketingstrategie kan makkelijker bijgesteld worden en kent een minder lange houdbaarheid dan de andere strategie gezien de aanpasbaarheid.
    7-Kohnstam zegt -spontaan een vraag-: 'Waarom heeft Google onherstelbare schade toegebracht aan de Gouden Gids? '
    8-Petersen zegt: 'Heeft Google dat gedaan of heeft de Gouden Gids te lang geloofd in een te eenzijdig businessmodel van het aanbieden een papieren directory met betaalde advertenties? '
    9- Kohnstam zegt: Heeft Bol.com heeft echt wel succes door een Online Marketingstrategie
    10- Petersen zegt: Da's toevallig Max. Pagina 66 benoem ik de online strategie ‘internet als missie’ daarbij wordt Bol.com als voorbeeld gebruikt. Niet gelezen ;-)?
    11-Kohnstam zegt: Petersen miskent het strategisch belang van Online Marketing.
    12-Petersen zegt (en valt in herhaling): Max lees nu even hoofdstuk 2 en 3 en begin van hoofdstuk 16 door
    13-Kohnstam zegt: dan vormt Online Marketing slechts een onderdeel van het marketingplan
    14-Petersen zegt: Ja dat kan, weleens kloppen. Ik heb weleens een Online Marketingplan en een
    marketingplan gemaakt voor een organisatie (is aan te raden dit gewoon eens een keer te doen).
    15-Kohnstam zegt verward te raken door modellen als de 8P's
    16-Petersen zegt: de 8P’s vormen een onderdeel van de post-moderne marketing (mee
    bekend?) en worden op wetenschappelijk niveau beschreven en ingezet, kijk eens naar deze: http://wiki.answers.com/Q/What_are_the_8_P's_of_services_marketing
    17- Kohnstam zegt: op vele plaatsen in het boek wordt het belang van een onderscheidende (merk)positionering onderschat.
    18-Petersen zegt: Lees eens door: hoofdstuk 12 over social media en branding
    Online wordt merkpositionering veelal aangeduid als ‘experience’ De online beleving gaat veelal boven het droog communiceren van merkproposities. Lees een door oofdstuk 6 over usability en het ICT-model ;-)


    Voor het gemak heb ik -klantgericht- de inhoud en passages uit het boek in de lange reactie geplaatst.

    Vervolgens vraag ik Max of hij de hoofdstukken 4 tot en met 15 heeft doorgelezen (70%) van het boek en daarover iets wil zeggen. Wellicht is hij deze nu aan het doorlezen.

    Ik bied vervolgens Max mijn excuses aan voor enkele spellingsfouten in het boek.

    Niet vergeten! Bestellen kan hier: http://www.managementboek.nl/boek/9789013061055/handboek_online_marketing_patrick_petersen

    geplaatst op
  • @Patrick: ga zeker het boek lezen!

    Kun je wellicht vooraf al kort aangeven hoe jij in het boek strategische, tactische en operationele online marketing definieert en hoe jij dat hebt verwerkt in het boek. Alvast dank!

    geplaatst op
  • En dat terwijl Patrick nog wel student van Max bij SRM is geweest ;)

    geplaatst op
  • Is dat Molblog een marketingblog of staat MOL ergens anders voor?

    Wat een wezenloze discussie van een bejaarde beoordelaar die ik op alles behalve marketinginzicht kan betrappen. Veruit een schande voor de marketingwereld aangezien de man zich Partner bij SRM noemt!

    Ik zie graag een beoordeling van de modellen van Petersen in dit boek incluisief INHOUDELIJKE beoordeling!

    De vraag is: wie is de MOL?

    Marten/ 2Interact

    geplaatst op
  • Nou, niemand durft het klaarblijkelijk te zeggen, maar het boek is inderdaad heel matig. De inhoud geeft aan dat het toch geschreven is door iemand die nooit zelf - in loondienst met harde targets - met zijn poten in de modder heeft gestaan. Prachtige ideeen en modellen, maar weinig ervaring met het zelf ooit uitvoeren, behalve dan als adviseur op veilige afstand. Eigenlijk heb je er weinig aan (ik miste echt praktische tips, en verzandde in allerlei prachtverhalen van andermans successen die ik al overal had gelezen). Sommige dingen zijn zelfs onzinnig, en ik neem aan dat de nominatie het gevolg is van het grote netwerk van de schrijver. Is dat erg? Nee, want zo werkt het nou eenmaal altijd.

    Deze discussie is natuurlijk prachtig voor de auteur, want reken maar dat het boek de winkel uitvliegt. En dat is dan ook wel weer een positief aspect van dit alles: de auteur weet zijn boek als geen ander in de pers te krijgen, en dat lukt lang niet iedereen. Knap!

    Overigens eens dat een "afbrekende" column inhoudelijk onderbouwd moet worden.

    geplaatst op
  • @marco Het is Kohnstamm met dubbel m op het eind. En Max was al eerder - kortstondig - blogger op molblog http://www.molblog.nl/bericht/Gastblogger-van-deze-week-Max-Kohnstamm-van-SRM/.

    geplaatst op
  • @Hans H.
    >> Waarom anoniem? ;)

    Nou, niemand durft het klaarblijkelijk te zeggen, maar het boek is inderdaad heel matig.
    >> Motiveer

    De inhoud geeft aan dat het toch geschreven is door iemand die nooit zelf - in loondienst met harde targets - met zijn poten in de modder heeft gestaan.

    >> Welzekers. Hiernaast op projectbasis/ interim. Is dit verwoording die aangeeft dat consultants, docenten en internetondernemers niet met 'hun poten in de modder' staan? Motiveer.
    >> Is het feit dat je als consultant of ondernemer door de klant eruit gezet kan worden bij falend advies/ campagne niet 'hard'? Dit gezien het feit dat je als ondernemer minder de social zekerheid hebt dan die van een medewerker in loondienst. Motiveer.

    Prachtige ideeen en modellen
    >> Motiveer: welke ideeen en modellen worden door u als 'prachtig' gezien en welke minder?

    maar weinig ervaring met het zelf ooit uitvoeren, behalve dan als adviseur op veilige afstand.

    >> Oefff... Onjuist: in tien jaar tijd ruim 120+ sites met dito campagnes, strategisch advies, invulling en operationalisatie van de online mix Zie http://www.ccic.nl en www.atmost.nl, twee businesses waar ik CEO van ben. Cases en campagne-evaluaties op: http://www.onlinemarketeer.tv

    Eigenlijk heb je er weinig aan (ik miste echt praktische tips, en verzandde in allerlei prachtverhalen van andermans successen die ik al overal had gelezen)

    >> Leg uit: welke praktische tips? Elk instrument kent namelijk een opsomming van do's en dont's als ook checklistst. Motiveer.

    Sommige dingen zijn zelfs onzinnig
    >> Motiveer welke dingen

    en ik neem aan dat de nominatie het gevolg is van het grote netwerk van de schrijver
    >> Ik begrijp deze aanname en de correlatie niet?

    Is dat erg? Nee, want zo werkt het nou eenmaal altijd.
    >> Is dat zo? In de kritische marketingwereld wordt gelukkig door de echte experts naar kennis en inhoud gekeken anders dan vorm en snelle scans

    Deze discussie is natuurlijk prachtig voor de auteur
    >> Neen niet echt. Want ook deze reactie -beste Hans H.- gaat over de VORM, gaat over Patrick Petersen en zijn nominatie. Reageer nu eens inhoudelijk over de INHOUD van het handboek.

    want reken maar dat het boek de winkel uitvliegt.
    >> Klopt! Hij gaat gestaag naar de top 50 op managementboek.nl , bestellen kan hier:
    http://www.managementboek.nl/zoeken?q=handboek+online+marketing
    Leuk voor Sinterklaas of de Kerst of voor een zelfstudie ;)

    En dat is dan ook wel weer een positief aspect van dit alles: de auteur weet zijn boek als geen ander in de pers te krijgen

    >> Dank. Maar dat hebben vooral anderen gedaan ;) Do not underestimate the power of Social media (zie hoofdstuk 10 van het boek)

    en dat lukt lang niet iedereen. Knap!
    >> Dank.

    Overigens eens dat een "afbrekende" column inhoudelijk onderbouwd moet worden.
    >> Mee eens!

    Anoniem mailen mag ook: patrick at atmost.nl
    Dank.

    geplaatst op
  • @marten De discussie -je mag zelf beoordelen hoe inhoudelijk die is naar jouw maatstaven- gaat hier verder http://www.molblog.nl/bericht/waarom-heeft-pim-jury-geblunderd/

    geplaatst op
  • @marco
    Voor de juistheid:
    Max Kohnstam, columnist van Adformatie en sinds gisteren blogger op Molblog

    Kohnstamm is -naast zijn aanwezigheid bij de SRM- officieel 'recensent' bij Adformatie en TVM. Dit doet hij - op de recensie van het Handboek Online Markeing na- vooral voor de geschreven edities. Die hebben namelijk minder bereik en daar kan niemand reageren ;)

    geplaatst op
  • Hier een berichtje van de MOL. Mischien handig om te melden dat Max Kohnstamm/SRM alweer een hele tijd boeken recenseert voor Tijdschrift voor Marketing en van een beoordeling voorziet. En daarin is hij –gelukkig- altijd uitgesproken. Ook –zeker- wanneer het boeken van TvM-uitgeverij Kluwer betreft ( wie is trouwens de uitgever van dit boek...)

    De reden dat Max Kohnstamm zich nu zo uitspreekt op Molblog http://www.molblog.nl/bericht/waarom-heeft-pim-jury-geblunderd/
    (voor de duidelijkheid: dat is dus het weblog van Tijdschrift voor Marketing) is simpelweg het feit dat hij kwaad is over de kwaliteit van dit boek, en het feit dat PIM dit volgens hem niet ziet.

    Het boek dat Petersen noemt als Kohnstamm’s favoriet, Internal Branding in de praktijk, is inderdaad door SRM betiteld als het beste marketingboek, alleen al in 2008. Het boek is in februari van dat jaar uitgegeven, dus waarom het nu op de longlist van Pim staat; ik heb geen idee.
    Het boek Online Marketing is trouwens pas in oktober van dit jaar uitgegeven, dus nogmaals: waarom het nu genomineerd wordt (check even de criteria voor inzenden op http://www.pimonline.nl/engine?app=pimonline&service=classmanager:3849&cmd=open&id=13)?

    geplaatst op
  • Beste Elsbeth,

    Dank voor je reactie. Ik waardeer het dat een 'Molblogger' zich op Marketingfacts laat zien.
    Waarom reageert Max Kohnstamm zelf niet trouwens?

    Hier een berichtje van de MOL. Mischien handig om te melden dat Max Kohnstamm/SRM alweer een hele tijd boeken recenseert voor Tijdschrift voor Marketing en van een beoordeling voorziet.

    >> Yep. Zie mijn reactie hiervoor. Volgens Kluwer doet hij dat voor Adformatie trouwens. Merkwaardig dat hij zich geroepen voelde om het Handboek Online Marketing op het web te plaatsen waar hij zijn andere 'recensies' in het tijdschrift plaatst. Wat was de reden hiervoor?

    En daarin is hij –gelukkig- altijd uitgesproken.
    >> Moet je altijd zijn. Vooral als je jezelf als 'expert' ziet. Doet dat wel genuanceerd, gemotiveerd en op basis van inhoudelijke argumenten. De beoordeelt -soms maar met enkele zinnen- persoonlijke levenswerken van auteurs die jaren hebben gewerkt aan een boek en daarn (in Nederland helaas) niet veel aan verdienen. Veel auteurs hebben maar één doel: een bijdrage leveren aan een vernieuwd media- of marketinglandschap. Het financieel gewin van het uiitgeven van een boek in Nederland is beperkt. Een beetje MOL doorziet dat.

    Ook –zeker- wanneer het boeken van TvM-uitgeverij Kluwer betreft ( wie is trouwens de uitgever van dit boek...)
    >> De uitgever is Kluwer, zie http://www.kluwershop.nl/details.asp?pr=14404 Bovenaan wordt trots genoemd: 'Momenteel in Top 3 nominaties PIM Marketing Literatuurprijs'

    Het Handboek Online Marketing staat bij Kluwer in de bestsellerslijst op een fraaie plaats 2.

    De reden dat Max Kohnstamm zich nu zo uitspreekt op Molblog http://www.molblog.nl/bericht/waarom-heeft-pim-jury-geblunderd/
    (voor de duidelijkheid: dat is dus het weblog van Tijdschrift voor Marketing)
    >> Neen klopt. Want het op weblog van Tijdschrift voor Marketin / TvM prijkt rechts een advertentieblok die het Handboek Online Marketing als tip aanprijst. Begrijp jij het nog? ;-)

    is simpelweg het feit dat hij kwaad is over de kwaliteit van dit boek
    >> Zo kwam het tekstje ook over: op een maandag ergens om 21.00 uit rancune even snel ingetikt zonder een intensieve blik te hebben geworpen in het boek. Het artikel (het is geen recensie te noemen) kent vergelijkingen met de ingezonden brieven die je weleens in kranten ziet.
    Mag ik hierbij verzoeken dat jullie de recensenten verzoeken op basis van inhoud een boek te recenseren? Heb je het goed voor met de wetenschap der marketing dan zou ik hiervoor zelfs een richtlijn voor opstellen waarbij dit opbouwend gebeurt. Zo krijgen jullie het blog in zijn geheel wellicht op een hoger niveau.

    Ik zou willen adviserenen het feit dat PIM dit volgens hem niet ziet.
    >> Ik zou willen adviseren dat hij dit naar PIM toe gemotiveerd aangeeft en wellicht inhoudelijk de criteria van PIM bespreekt dan dan een slordige volzin die uit rancune alle kanten op slaat.

    Het boek dat Petersen noemt als Kohnstamm’s favoriet, Internal Branding in de praktijk, is inderdaad door SRM betiteld als het beste marketingboek, alleen al in 2008. Het boek is in februari van dat jaar uitgegeven, dus waarom het nu op de longlist van Pim staat; ik heb geen idee.

    >> Herdruk

    Het boek Online Marketing is trouwens pas in oktober van dit jaar uitgegeven

    >> Nope. Het is reeds eerder verschenen voor uitlevering naar de diverse hogescholen die het boek in hun nieuwe leerjaar zijn gaan gebruiken als leidraad. De uitlevering naar de boekhandelaren heeft helaas langer geduurd dan verwacht. Check je bronnen bij Kluwer ;) Op http://www.handboekonlinemarketing.nl kun je onder andere video's en presentaties van gastcolleges op de Hogeschool van Amsterdam en AVANS hogeschool Breda vinden uit augustus/ septemer 2009. Doe er je voordeel mee.

    dus nogmaals: waarom het nu genomineerd wordt (check even de criteria voor inzenden op http://www.pimonline.nl/engine?app=pimonline&service=classma nager:3849&cmd=open&id=13)?

    >> Yep. Kijk even naar de motivatie van PIM.

    Maar.. to the point: Wat is jouw mening over het Handboek Online Marketing?

    geplaatst op
  • @Patrick: Even een quote uit jouw reactie hierboven:

    "3-Kohnstam dropt het argument en zegt: Petersen plaatst Online marketing te laag
    4-Petersen zegt: kijk even op het plaatje op blz 59 van het boek; daar plaats ik Online Marketing net onder de marketingstrategie en/ of communicatiestrategie. Deze staat weer onder de ondernemingstrategie, daarboven kan de Mission Statement staan
    5-Kohnstam zegt: Petersen zegt dat de Online Marketingstrategie een kortere termijn en looptijd kent dan een marketing of ondernemingstrategie
    6-Petersen zegt: Klopt! (en dropt wat links van marketingbureau's en consultants die dit tevens onderstrepen) Een Online Marketingstrategie kan makkelijker bijgesteld worden en kent een minder lange houdbaarheid dan de andere strategie gezien de aanpasbaarheid."

    Dit is wel in tegenspraak met jouw punt elders in de reactie dat je internet wel degelijk als strategisch beschouwt.

    Het punt dat Max volgens mij (met nadruk op: volgens mij) wil maken is dat bij Bol.com en andere clubs internet strategisch is ingezet. Het is daarmee een integraal onderdeel van de marketingstrategie of zelfs de ondernemingstrategie. Het is dus nadrukkelijk NIET ónder deze strategieën geplaatst.

    Je zou kunnen stellen dat dat óók online marketing is. Maar zoals ik eerder probeerde aan te geven, wordt in de praktijk onder "online marketing" veel meer de online invulling en uitvoering van het marketingplan/marketingcommunicatieplan verstaan. En dan staat de online marketingstrategie dus WEL onder de marketing- en ondernemingsstrategie, zoals jij aangeeft.

    Ik ben het met je eens dat je van een docent geen begripsverwarring verwacht. Maar het punt is dat online marketing misschien wel het verkeerde label is en de markt voor de verwarring zorgt, niet de docent. Let wel: dit is de Louis van Gaal-benadering van "ben ik nou zo slim of zijn jullie zo dom?", maar als je inderdaad bij Max in de 'klas' hebt gezeten, zou je dat van hem moeten herkennen.

    Misschien, héél misschien, is Max wel vooruitstrevender dan een hoop online marketeers en pleit hij ervoor internet integraal op te nemen in de marketingstrategie. Ik zeg: dat zouden meer mensen moeten doen!

    geplaatst op
  • @Patrick

    Ik volg de opleiding Digital Marketing op Beeckestijn en heb voor de opleiding het overgrote deel van het boek gelezen.

    Wat mij allereerst, niet inhoudelijk, op is gevallen tijdens het lezen van het handboek online marketing is dat er veel spel,tik en opmaak fouten in staan, wat mijn eerste indruk van het boek wel degelijk beïnvloed. Ik krijg het idee dat het boek niet door iemand nagelezen is, nu is het ook de 1e druk en 1e oplage, maar toch mag je verwachten dat het boek wel goed wordt nagelezen voordat het wordt geproduceerd. Daarnaast is het lettertype erg klein, naar een paar hoofdstukken wen je er aan, maar een punt groter zou fijn geweest zijn.

    Inhoudelijk vind ik dat het boek bestaat uit veel modellen en opsommingen wat ervoor zorgt dat sommige hoofdstukken onprettig lezen. Neem bijvoorbeeld hoofdstuk 5 online marketing van middelen en het 4r model. In dit hoofdstuk wordt gesproken over 4C’s (Cost, Convencience, Consumer value en Communication), 10p’s (Portals, Pages, Progression, Processes, Pathways, Personalization, Payments en Performance) en later ook nog over het 4R model (Relevantie, Rich, Retentie en Reactie & Redenment. Ik geloof best dat het handige modellen zijn om te gebruiken, maar na het lezen van dit hoofdstuk krijg ik niet het gevoel dat ik dit meteen moet gaan gebruiken, dit heeft er vooral mee te maken dat er kort achter elkaar verschillende modellen genoemd worden die, naar mijn mening, niet uitgebreid genoeg behandeld worden. Als je dit soort modellen noemt voeg dan ook een case toe waarbij dit toegepast is (praktijkvoorbeeld). Dit gebeurt overigens wel met het 4R model na ieder onderwerp, maar ook hier mis ik een praktijkvoorbeeld. Neem bijvoorbeeld een website en beoordeel deze aan de hand van het 4R model.

    Wat ik verder goed vind aan het boek is dat er vaak teruggekoppeld wordt naar de praktijk met video’s, cases en voorbeelden. Ook worden er tips en do’s en dont’s gegeven die fijn zijn om toe te passen. Je moet deze helaas wel uit het boek zoeken, want er zijn geen vaste hoofdstukken waar deze terug te vinden zijn. Dit was voor het overzicht wel prettig geweest.

    Al met al helemaal geen slecht boek om te lezen voor iemand die nog weinig ervaring heeft met het inzetten van digital marketing in de praktijk.

    geplaatst op
  • @Patrick Petersen

    - ivm de actualiteit was Molblog ditmaal de beste optie. Anders hadden we tot december moeten wachten.
    - Ik snap je boosheid ten opzichte van de verkoop, maar een recensent kan daar geen rekening mee houden. Hopelijk begrijp je dat. Maar je zegt het zelf: met de verkoop gaat het prima.
    - En na het checken van de bronnen binnen Kluwer blijf ik er bij dat het boek pas in oktober is uitgekomen.

    de reactie staat ook op http://www.molblog.nl/bericht/waarom-heeft-pim-jury-geblunderd/#reacties

    geplaatst op
  • @Patrick Petersen -zie ook mijn bericht op Molblog. Doe het reageren eens kort in plaats van lang.

    En als we toch bezig zijn: de hoeveelheid commentaren en de lengte van de commentaren roepen bij mij steeds meer vraagtekens op.
    Dit is geen debatwedstrijden.
    Men wil jou (over het algemeen... misschien dhr kohnstamm wel?) niet onderuit halen... reageer dan ook niet of dat het geval is.

    Zoals op Molblog aangegeven het gaat van "I had no time to write a short letter, so I wrote you a long one" naar "If you can't convince them, confuse them", want als je denkt dat de gemiddelde Molblog of M! lezeer tijd heeft om al jouw reacties door te spitten, dan kan ik je verzekeren: dat is neit zo. Dus wordt het alleen door degene die kritiek had gelezen, dus schiet je je doel voorbij.

    Ook dat is internet strategie ;-)

    geplaatst op
  • @Bram Koster,

    Veel dank voor je leuke reactie(s)! Eerlijk gezegd voel ik me zeer vereerd met je typering 'Max is de de Louis van Gaal' van de marketing.

    Louis Kohnstamm

    geplaatst op
  • Marco
    jou stukje is meer gevuld met persoonlijke frustratie dan heet artikel waar je over schrijft. Waarom kan je jezelf er niet boven stellen? De frustratie en persoonlijke afkeer van schrijver druipt ervan af.
    Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten...
    En voordat je weer met je enige tegen argument begint dat je altijd gebruikt, dit is mijn echte naam.

    geplaatst op
  • @alle betrokkenen,

    Ik hem mijn standpunt op Molblog uitgebreid toegelicht. Wat mij betreft is de discussie voorlopig gesloten. Wel pak ik Marco Dekker' s uitnodiging om helderheid te verschaffen over de plaats/rol van digitake media binnen het marketingvakgebied graag op. Maar dan wel via een minder vluchtig medium....

    Max Kohnstamm

    geplaatst op
  • Tja, veel vragen van de auteur aan mij, maar tijd om daarop te reageren heb ik niet, want ik heb die eerder genoemde targets; moet mijn marketingdoelstellingen waarmaken.

    Ik denk niet dat ik alles moet motiveren. Ik vind het gewoon een heel matig boek, los van de spelfouten en opmaakfouten in het boek. Ik heb er werkelijk niks aan gehad. Klaar. Dat is mijn mening. Is makkelijk, dat geef ik toe.

    En de sites waarvan je "CEO" bent vind ik eerder een diskwalificatie dan een kwalificatie. Neem nou ccic.nl. Die linkt gewoon door naar een andere site, lerarenopleiding.nl. De "case" van zoekmachine optimalisatie (voor ilse.nl!) op de site is 10 jaar oud. Hoe primitief en weinig vertrouwenswekkend. Host dan in ieder geval je site op een eigen domeinnaam, dan zou ik het nog geloven, maar nu... sorry.

    geplaatst op
  • @bram woensdag 18 november 2009, 11:30

    >> Hi Bram,
    Dank voor je inhoudelijke reactie.
    Makkelijkste is wel het reageren met het boek erbij :)
    Hier iedergeval de inhoudsopgave http://www.handboekonlinemarketing.nl/marketing_boek/online_marketing/management/leerboek/handboek/?p=138

    "3-Kohnstam dropt het argument en zegt: Petersen plaatst Online marketing te laag
    4-Petersen zegt: kijk even op het plaatje op blz 59 van het boek; daar plaats ik Online Marketing net onder de marketingstrategie en/ of communicatiestrategie. Deze staat weer onder de ondernemingstrategie, daarboven kan de Mission Statement staan
    5-Kohnstam zegt: Petersen zegt dat de Online Marketingstrategie een kortere termijn en looptijd kent dan een marketing of ondernemingstrategie
    6-Petersen zegt: Klopt! (en dropt wat links van marketingbureau's en consultants die dit tevens onderstrepen) Een Online Marketingstrategie kan makkelijker bijgesteld worden en kent een minder lange houdbaarheid dan de andere strategie gezien de aanpasbaarheid."

    Dit is wel in tegenspraak met jouw punt elders in de reactie dat je internet wel degelijk als strategisch beschouwt.
    >> Punt 6 gaat over de kortere duur van een Online Marketingstrategie dan die van bijvoorbeeld de duur van een ondernemingsstrategie niet over de vraag of je internet wel/ niet strategisch moet inzetten. Hoofdstukken 2 en 3 van het HOM beschrijven het opzetten een van online strategie met kaders, voorwaarden , succesfactoren en modellen om de strategie naar een online mix te vertalen (=meest lastige).

    Het punt dat Max volgens mij (met nadruk op: volgens mij) wil maken is dat bij Bol.com en andere clubs internet strategisch is ingezet. Het is daarmee een integraal onderdeel van de marketingstrategie of zelfs de ondernemingstrategie. Het is dus nadrukkelijk NIET ónder deze strategieën geplaatst.

    >> Voor het gemak is het het makkelijkst de uitgebreide reactie door te lezen op Molblog.nl
    >> Let op het verschil tussen de PLAATS van de online marketingstrategie en de keuze van een online marketingstrategie (hoofdstuk 2 en 3 van het Handboek Online Marketing: )
    >> Het HOM beschrijft de drie internetstrategieen (zoals Ben Tiggelaar deze ook gebruikt):
    - de strategie waarbij internet als hulpmiddel dient (zoals bij fysieke winkels/ de retail)
    - de strategie waarbij internet als missie van de organisatie geld (zoals bij Bol.com, Wehkamp.nl, Marktplaats.nl)
    - de strategie waarbij internet als kritische succesfactor gezien wordt; hierbij is internet hét middel die de organisatie er weer bovenop moet helpen (zoals bij de kranten)


    Je zou kunnen stellen dat dat óók online marketing is.
    >> Wat is óók online marketing?

    Maar zoals ik eerder probeerde aan te geven, wordt in de praktijk onder "online marketing" veel meer de online invulling en uitvoering van het marketingplan/marketingcommunicatieplan verstaan. En dan staat de online marketingstrategie dus WEL onder de marketing- en ondernemingsstrategie, zoals jij aangeeft.
    >> ok..

    Ik ben het met je eens dat je van een docent geen begripsverwarring verwacht. Maar het punt is dat online marketing misschien wel het verkeerde label is en de markt voor de verwarring zorgt, niet de docent.
    >> Hmm. Eind jaren negentig was het webmarketing, toen internet marketing nu is de term toch wel 'online marketing'. Als je de Google trendcijfers in Nederland bekijkt is het vooral: online marketing, net als online toepassing, online experience, online discussie ed. We zitten ook met zijn alleen steeds vaker 24/7 on line.

    Let wel: dit is de Louis van Gaal-benadering van "ben ik nou zo slim of zijn jullie zo dom?", maar als je inderdaad bij Max in de 'klas' hebt gezeten, zou je dat van hem moeten herkennen.
    >> Hoe zijn de actuele prestaties van Louis van Gaal?

    Misschien, héél misschien, is Max wel vooruitstrevender dan een hoop online marketeers
    >> Dat zou mooi zijn, met een paar cases erbij, wat eigen modellen en checklistst heb je een leuk en praktisch boek ;)

    en pleit hij ervoor internet integraal op te nemen in de marketingstrategie.
    >> Dan moet natuurlijk wel elke organisatie een marketingstrategie hebben en onderkennen

    geplaatst op
  • @Max/Louis: graag gedaan, al hoop ik niet voor je dat je net als Louis binnenkort ontslagen wordt (door een Duitser nog wel!).

    Overigens één belangrijk punt van kritiek: ik denk dat dit medium allesbehalve vluchtig is. Het medium zelf is 'here to stay' en de content die wij hier samen maken zal ook nog wel een paar jaartjes rondwaren.

    Bovendien, bedrijven komen er ook niet mee weg om bij online kritiek te zeggen dat ze graag op je klacht ingaan maar dan via een ander medium, dus ik zou je willen uitnodigen de plaats van digitale media in de marketing te bespreken waar dat hoort: in de digitale media. Let's practise what we preach.

    Dat heeft tot voordeel dat we gebruik kunnen maken van de vele voordelen die die wonderschone media bezitten, zoals de reikwijdte, mogelijkheden tot samenwerking, combinatie van verschillende vormen (tekst, beeld, video) voor een rijkere beleving, etc. En er is vast een goede manier om de nadelen (bashing, anonieme reacties) te verminderen.

    geplaatst op
  • Bijzonder. Max Kohnstamm kraakt, al dan niet terecht, een auteur en een jury tot op het bot af. Doet dit op een marketingblog. Over een online marketingboek. En eindigt vervolgens eenzijdig de discussie want het is zo'n vluchtig medium, dat internet. Misschien moet Max Kohnstamm eens wat minder marketingboeken lezen of afkraken en wat meer zelf gaan ervaren wat dat allemaal is, online marketing.

    Neemt niet weg dat er teveel boeken geschreven worden en te weinig Nederlanse cases gemaakt worden.

    @Patrick. Je antwoorden zijn \ je verweer is onleesbaar. Of dat ook voor je boek geldt weet ik nog niet maar ga het na deze ophef wel bestellen. Wat dat betreft kun je een bedankje sturen naar Dhr Kohnstamm.

    geplaatst op
  • @Patrick: Jij ook bedankt voor je feedback. Het moet gezegd: ik ben intussen geneigd het boek te kopen en door te nemen, al vind ik €34,50 best aan de dure kant.

    Over web marketing, internet marketing en online marketing: dat zijn inderdaad de termen die gebruikt worden. Maar omdat daarbij in de meeste gevallen maar één van de vier traditionele p's, nl. promotie -in c's: communicatie-, wordt ingezet, mag het eigenlijk geen 'marketing' heten. Wat je er ook voor zet. Beter is in mijn ogen "online advertising" als overkoepelend begrip voor bannering, SEO/SEM/SEA, social advertising, etc.

    Dat schept ook ruimte om een gelaagdheid te introduceren waaruit blijkt over welk niveau van marketing we het in digitale zin hebben. Dan kunnen we bijv. "digitale marketing" (Marco's suggestie) erboven plaatsen als het meer strategisch perspectief.

    Maar goed, ik heb niet de illusie in m'n eentje de wereld te veranderen, dus kunnen we beter accepteren dat "online marketing" de term is en van daaruit denken. Dus laat ik die prijs maar ff slikken en dat handboek eens gaan lezen... :)

    geplaatst op
  • @AJ Thijssen

    Dank voor een helder betoog met waarschijnlijk de essentie van het geheel: eerst ervaring op doen, verdiepen, toepassen en dan pas oordelen.

    De >> replies op Molblog.nl zijn na posting op de blog onhandig in elkaar gedrukt. Ik plaats daar even een link naar http://www.onlinemarketeer.tv waar alles netjes in vraag & antwoord onder elkaar staat. Wel zo klantgericht.

    Je genuanceerde ervaring mbt het HOM zie ik graag ergens tegemoet op een-of-ander.. 'vluchtig medium'.

    geplaatst op
  • @Elsbeth / Molblog.nl

    - ivm de actualiteit was Molblog ditmaal de beste optie. Anders hadden we tot december moeten wachten.

    >> het blijft merkwaardig dat dit het enige boek is dat online wordt 'besproken' en ook andere laat verschenen boeken in de papieren vorm van TVM ed zijn besproken, heeft de aankomende finale van de PIM Lit. prijs op 24/11 meegespeeld?

    - Ik snap je boosheid ten opzichte van de verkoop, maar een recensent kan daar geen rekening mee houden. Hopelijk begrijp je dat. Maar je zegt het zelf: met de verkoop gaat het prima.

    >> Niet boos. Ben zeker teleurgesteld in een blog dat zich als 'marketingblog' positioneert en ongenuanceerd en op onjuistheden een boek en literatuurprijs afkraakt op basis van persoonlijke emoties en voorkeuren anders dan inhoudelijke argumenten. Ook de expertise op gebied van online marketing blijkt niet uit de blogpost van de betreffende. De verkoop doet het prima met bestsellerstatus #1 op http://www.marketingonline.nl/shop/

    Ook het deels verstoppen van de redactie van Molblog in de discussie siert niet.

    - En na het checken van de bronnen binnen Kluwer blijf ik er bij dat het boek pas in oktober is uitgekomen.

    >> Nope. Er is een prelease geweest in readervorm voor het onderwijs met de zelfde inhoud maar wel helaas 1x spelcorrectiecheck minder.

    geplaatst op
  • @ peter: Hoe ver staan we nou met de vraag van Marco: "Kun je wellicht vooraf al kort aangeven hoe jij in het boek strategische, tactische en operationele online marketing definieert"

    in je wat lange antwoorden heb ik ontdekt:
    - de strategie waarbij internet als hulpmiddel dient (zoals bij fysieke winkels/ de retail)
    - de strategie waarbij internet als missie van de organisatie geld (zoals bij Bol.com, Wehkamp.nl, Marktplaats.nl)
    - de strategie waarbij internet als kritische succesfactor gezien wordt; hierbij is internet hét middel die de organisatie er weer bovenop moet helpen (zoals bij de kranten)

    heb je ook nog 2 van die rijtjes voor tactisch en operationeel?

    geplaatst op
  • Wat een ongelooflijk dom geschreven stuk braaksel marco! Leer je een keer gedragen i.p.v. mensen hier lastig te vallen met je persoonlijke frustraties.
    Je lijkt af en toe wel een viswijf.
    Sorry dat ik het even zo moet zeggen maar als jij je zo moet gaan verlagen doe ik graag met je mee.

    geplaatst op
  • @Tom: als het je bedoeling is om aan te tonen waarom Max de discussie liever offline voert, dan lukt dat aardig!

    geplaatst op
  • Beste Tom/ @tom

    Leuk dat je reageert.

    Probeer de overview en doel van dit artikel ajb te bewaken. Deze post is als reactie bedoeld op enkele botte, anti en ongenuanceerde uitingen van een 'blogger' en 'recensent' op onder andere een ander marketingblog. Ik geef toe dat bepaalde reacties teveel een persoonlijk aspect in zich hebben anders dan een op kennis gebaseerde visie. Maar.. cynisch genoeg.. was dit juist de aanleiding om een 'viswijf'-achtig artikel (zie http://www.molblog.nl/bericht/pim-jury-nomineert-waardeloos-boek/) tot een inhoudelijke discussie te transformeren.

    geplaatst op
  • @Tom: wat is de reden dat je nu al een half jaar anoniem en onder verschillende namen (oa Peter, Lisa, Wouter, Keesop) alleen maar zeikreacties plaatst (op willekeurige blogpostings)?

    geplaatst op
  • @Max

    Lol! Steek onder water....? "Wel pak ik Marco Dekker' s uitnodiging......"

    geplaatst op
  • @Steven

    Geen steek. Kohnstamm verwart in zijn 'recensies' de term 'Online Marketingplan' bijvoorbeeld met de term 'Online Marketingstrategie'. Tevens vindt hij diverse marketingmodellen maar 'lastig'. Zie de discussie de tevens op Molblog.nl heeft plaatsgevonden.

    geplaatst op
  • Wow, wat een mooie viral! Complimenten! Krijgt Max ook een deel van de royalty's?

    By the way: een CEO is toch iemand die aan een een kantoor vol executives leiding geeft?

    Groet,
    A3

    geplaatst op
  • Om de kop van deze discussie maar eens aan te halen en te beantwoorden: we hebben te maken met een verzuurde man die zich afzet tegen de blogsphere en daarmee zich afzet tegen social media, hij zet zich af tegen het hart van de hedendaagse succesvolle digitale marketing maar ziet zich wel als aangewezen resensent van online marketingboeken.

    Vervolgens kunnen we deze oud leraar traditionele marketing die is voorzien van een rechtenstudie op geen enkele ervaring in de online wereld betrappen.

    Als de man zich ook nog eens onthoudt van reactie in een inhoudelijke marketingdiscussie, de conclusie: neem deze Max Kohnstamm, een man waar de hele marketingwereld nog nooit van heeft gehoord, niet te serieus in zijn rancuneus gezeur. Gewoon negeren. Dat doen de meeste van zijn oud leerlingen ook.

    geplaatst op
  • @Ronald. A-men.

    geplaatst op
  • Gisteren mocht ik de kickoff doen van een nieuwe SRM-masterclass serie en heb ik kort met Max Kohnstamm gesproken. In het echt valt hij best mee ;-)

    geplaatst op
  • CONCLUSIE HANDBOEK ONLINEMARKETING
    Wat Petersen goed lukt is is het illustratief, aannemelijk en gestructureerd brengen van een vertelling die “Online Marketingaanpak” heet. Daarnaast is de opmaak en gelaagdheid die het boek kent uniek in zijn soort. Je kunt naast het gewonen lezen, snel scannen (de do’s en don’ts), praktijkvideo’s bekijken, oefeningen doen maar ook Het kader van het boek is duidelijk: “Het 'Handboek Online Marketing' (HOM) is een praktisch management- en studieboek dat bol staat van de cijfers, feiten, do's en dont's, praktijkvoorbeelden, interviews, modellen en cases.” Hierin blijft hij niet haken in de wolligheid van alweer een losgeslagen niet-toepasbare online theorie maar geeft de ervaren schrijver en internetmarketing zijn verhaal bij elke tussenstap kracht bij door een gevat voorbeeld te geven. Videointerviews met de betrokkenen of online specialisten (Marco Derksen, managers van Bol.com, IKEA, Wehkamp, Hästens, NOS media en Engelse consultants van Ogilvy. Anders dan alleen leerboek is het vooral een tool.

    DE INHOUD VAN HET BOEK Het aanhalen van de geschiedens (h1) van het ontstaan van de marketingwetenschap, het subtiel koppelen van oude marketing inzichten aan de moderne Online Marketingstrategie (h2-h3), de invloed van de hedendaagse marking en “Web 2” (h4) en het optuigen van handige modellen te gebruiken in menig plan (h5) geven het handboek een juiste kickstart. De hoofdstukken 5 en 6 met Petersen’s focus op usability en het belang van conversiepaden gekoppeld aan de bepaalde online doelstellingen zijn waardevol. Usability en conversie zijn gouden eieren voor een werkend online concept meldt Petersen terecht. De contentstrategie (h8), e-mailmarketing (h9) en zoekmachinemarketing (h10) en social strategy (h12) doorziet en omschrijft Petersen terecht als Het hoofdstuk over microsites (h11) oogt als het zwakkere deel van de beschreven online mix maar had meer aandacht verdiend met meer voorbeelden van juiste campagnelandingen. Webvertising (h13) geeft op snelheid maar met toelichting een helderheid over dat wat relatief minder kost maar meer opbrengst. Fris zijn de hoofdstukken over mobile en video advertising. Hoofdstuk 14 en 15 uit het boek. Deze twee online middelen zijn sterk in opkomst vanuit de klantvraag en gebruik in en door de doelgroep van de Online Marketeer. Petersen geeft professieve online specialisten een richting mee bij de inzet van deze twee relatief nieuwe instrumenten. Afsluitend zet de auteur in hoodstuk 16 alles nog eens goed op een rijtje met de aanbouw van een online plan.

    KANTTEKENING Het praktijkboek staat vol met aantrekkelijke voorbeelden, cijfers, tabellenoverzichten, video’s, cases en interviews. Toch zou ik graag meer in details willen weten waar Petersen tijdens zijn projecten en adviezen tegenaan is gelopen. Waar liep de auteur tegen aan bij de uitvoering zijn online projecten? Hoe is hij met de altijd aanwezige weerstand omgegaan bij implementatie? Wat heeft hij en zijn team met welke budget gerealiseerd? Welke manieren van overtuiging stopt hij in zijn online consult? Hoe is hij met het gebrek aan online inzichten van de oude generatie marketeer om gegaan? Maarten de Vries Online consultant

    geplaatst op
  • Slechtste social case ever: Molblog censureert en verwijdert reacties als de mening hun doorgedrukte antihouding doorbreekt. Dit moet mij van het hart: net als velen heb ik de diverse online discussies gevolgd wat tot weinig zinnigs heeft geleid in de markeingessentie van de verhaaltjes. Wat blijkt. De blog Molblog wil wel uitdelen maar geen discussie aan gaan. En als de reactie niet bevalt dan halen ze de reacties die het niet eens zijn met de redacteur toch gewoon weg. En als iemand er wat van zegt: dan ontkennen we het toch gewoon. De volgende dag schrijven we gewoon weer dat sociale media over opendheid en trsansparantie gaat. Hoe ongeloofwaardig kan je zijn als redacteur Theo van Vugt en collega’s.

    Hier onderaan een van de opmerkingen die is verwijderd omdat Theo van Vugt hier wel erg wordt doorzien in zijn loze discussie dat ondernemers marketing zouden haten:





    In ook deze discussie ontwricht Theo van Vugt de discussie door reacties te verwijderen:
    http://www.molblog.nl/bericht/schrijf-een-boek-word-een-guru/

    Na de praktische sociale media onnozelheid in de persoon van Max Kohnstamm (http://www.parool.nl/parool/nl/8/weer/article/detail/112342/2009/01/09/Veiligheidstips-voor-schaatsen-op-natuurijs.dhtml) denkt de gevallen redacteur van Molblog genaamd Theo van Vugt (wie?) deze zure houding door te trekken. Waar Kohnstamm stopt met antwoorden in de door hem gestarte discussie, verwijdert Theo van Vugt gewoon de reacties die zijn onkunde wel erg doorzichtig maken.

    Molblog denkt met inteeltreacties van de eigen redactie elkaar zoveel mogelijk in te dekken in de meest stupide beweringen en discussies waar een ervaren marketeer alleen maar om kan janken zo slecht en ondoordacht. Ze vergeten samen met hun boegbeeld van de “ik ben van de oude economie en kan de nieuwe economie niet aan (Max Kohnstam)” dat sociale media de verschijning is waar het om dialoog en reageren gaat ook als de discussie even niet zo verloopt zoals jsse had gewild. Zet je gerust af tegen massablogs als Geenstijl, toch zal daar de lezer zelf een conclussie kunnen trekken uit de wirwar van opmerkingen. Buig de bewerkingen om en ga de discussie aan en laat zien dat je echt een visie hebt en die open wilt delen, ook delen met tegenstanders. Dat is social media.

    Mismaakte oude egootjes die heel duidelijk gewend zijn alles eenzijdig door het kanaal te duwen. Een gebrek aan ervaring en inzicht verhul je gemakkelijk in een zendmedium als een papieren magazine. Online moet je interactief met de billen bloot. Tijdschriftdenken heet dat. Links en rechts alles afzeiken in je tijdschrift want er reageert toch niemand.

    En de molbloggertjes maar blind jaknikken want straks schoffeert ome Theo van Vugt hun. Het wordt tijd voor een social media raad van journalistiek.

    Lang leve de Google cache.


    Michel Post

    geplaatst op
  • @michel sorry maar dat molblog zijn lezers schoffeert en vervolgens tegenreacties verwijderd was toch al bekend ? Dit is ieder geval op twitter al eens uitgekauwd.

    Om de titelvraag van deze discussie nog maar eens te beantwoorden: de frustratie van Max Kohnstamm is dat hij zich op een misplaatst platform begeeft met minstens een zo gefrustreerde redacteur Theo van Vugt die ook geen grip krijgt op de nieuwe media en o o o o o al dat wezenloos geblog in die sociale media met al die meningen en reacties. Hebben we daar meteen de essentie van oldy marketeers die gestresst raken anno nu: ze kunnen die interactie en het korte contact met hun doelgroep niet aan. Veel te confronterend! ;=)

    geplaatst op
  • Kohnstam schoffeert inderdaad auteurs, bloggers die reageren en aanhangende instanties in de hoop op zijn bijna zestigste ooit nog eens een autoriteit te worden. De net zo van moderne marketing en sociale middelen vervreemde redacteur Theo van Vugt steekt zijn kop in het zand maar delete wel de reacties die hun niet zinnen.

    Raseigen gestapo in social blogland. Social media gaat over mensen en die maken zelf hun mening en kijken vooral naar de betrouwbaarheid van de afzender van de mening: bij de verwortelde narcist Van Vugt lopen de zalen al jaren leeg, het trucje van Kohnstam om over de rug van vriend en vijand zijn slechtlopende SRM opleidingen te promoten met deze nutteloze acties lukt ook niet. Geen hond die zich kan vinden in de verhalen van Kohnstam.

    Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat het SRM opleidingen in zeer slecht weer zit. Kohnstam heeft het zo gewild.

    geplaatst op
  • Anton-jan Thijssen (((door teveel hatereviews is zijn naam verbastert naar het populaire AJ Thijssen ))) is de grootste loser van het molbloggend stel. De zelfuitgeroepen pr specialist van tbwa busted hekelt auteurs die sociale media gebruiken voor de promotie van hun boek. Ligt daar een frustratie AJ Thijssen? Dat hij blogt op een platform van boekuitgeverij Kluwer die het blog (een blog is een instrument uit de sociale media las ik op een echt marketingblog) gebruikt om de eigen boeken te pluggen.. ontgaat deze Anton-jan Thijssen dan ook volledig.
    Dat de uitgeverij kluwer met hem geen social media boekje meer wil uitgeven begrijpt de twisted pr specialist die social media daarbij een zeer slecht instrument vindt dan weer helemaal niet (2x lezen dan begrijp je deze zin Aton-jan):: Schizofrenie 2.0

    geplaatst op
  • Anton-jan Thijssen? De bloguitinvinder?
    Bekkie dicht jongens. Hij basht je waar je bij staan. Geen fittie zonder AJ Thijssen bustedpr . Leest zijn profiel op communicatieonline:… … … … … … startte hij – nog voordat het woord weblog bestond – een dagelijks communicatieblog. .. ..
    Frank? Staat deze uitvinder al in je bloghelden boek?

    geplaatst op
  • @exmolblogger/Michiel Post: Schijnt, dat je tegenwoordig ook weer op Molblog anoniem kunt reageren. Schelden mag aldaar, hier hebben we het liever over de inhoud. Je kunt Max mailen, of Kluwer voor mijn part. Maar hier leeglopen heeft niet zoveel zin, wat ons betreft.

    Anoniem reageren mag bij ons. Maar niet onder verschillende namen.

    geplaatst op
  • Het is ook gewoon een verschikkelijk slecht boek. Ik heb hier over de 35 euro voor betaald in de "hoop" waardevolle informatie te vinden. Maar op elke pagina staan spelfouten, logische indeling is niet te vinden en de auteur stopt midden in zinnen. Ook werken hyperlinks vermeld in het boek niet. Dat mag gewoon niet voor een boek van die prijs.

    Al met al raad ook ik iedereen aan om het boek links te liggen en die 35 euro te besteden aan lekker eten en drinken terwijl je de informatie GRATIS van internet af haalt.

    geplaatst op
  • HOM is een fantastisch online marketingboek! Vooral de actuele druk! Wat ben je zuur als je op een oude druk van een fantastisch praktisch en upgradable boek vol cases, modellen en interviews meer dan een jaar na dato nog anoniem te keer gaat zonder iets inhoudelijks te kunnen melden. Wij gebruiken een 5e versie van het HOM die 100 pagina's dikker is en waar in de 400 pagina's weinig tot geen spelfouten zijn te vinden. Wel zijn er inspirerende interviews te vinden met Menno Lanting, Marco Derksen, mensen van BOL, Wehkamp, Bouwfonds, GStar en nog meer grote online marketeers.

    Wij hebben van Petersen college gehad, het leukste college tot nu toe waarbij de strategische inzichtelijke waarde van het Handboek Online Marketing ultiem naar voren komt. We hebben toen nog veel gelachen om
    Want als je echt alles al weet uit het HOM dan had je minstens als consultantblogger op MarketingFacts of soortgelijk je kunsten mogen vertonen.... "Lukas"

    geplaatst op
  • Ben de trotse bezitter van een Handboek Online Marketing deel 2 met handtekening van de auteur. Petersen moet zich in zijn vuist lachen met het waardeloos commentaar van het nivo ingezonden-brief-in-de-krant. Druk na druk is zijn boek uitverkocht. Ik Heb vijf hoofdstukken doorgenomen van het handboek en ken nu al al meer handige marketingmodellen dan alle overjarige Kotlers bijelkaar. Ik heb op het puntje van mijn stoel gezeten bij de case met de Engelsman Jonathan over het engagemodel voor mobile marketing, de video van de BOL.COM marketeer die terecht online boven offline stelt en de subtiele vertaalslag van de P's naar Petersen's 4C-model.

    Welk boek biedt zoveel inzichten in de online marketingwereld in Nederland, geeft cijfers en trendvoorspellingen, biedt een gratis blog voor updates, kent tientallen video's die het verhaal nog eens door specialisten laat bevestigen en conformeert zich gestructureerd aan (eigen) marketingmodellen die direct met voorbeelden worden toegelicht.

    geplaatst op
  • handboek online marketing kent diverse boeknominaties

    het boek kent subtiel een gratis up to date blog achter het HOM met presentaties, video’s, cijfers, nieuws, tools en meer updates zeer handig per hoofdstuk gestructureerd

    achter het boek schuilt een zeer ervaren online ondernemer en onlinemarketeer(.tv) die ons regelmatig met zijn leerzame AtMostTV video’s vermaakt op dit blog

    met ook nog eens een groot aantal erg aantrekkelijke en vermakelijke en leerzame video’s bij en in het marketingboek

    de auteur @ onlinemarketeer is zwaar toegankelijk en staat via twitter en zijn blogs (ik heb hem gemaild over een video en had dezelfde avond antwoord) zwaar open voor opmerkingen en vragen

    zijn edities zijn binnen enkele weken na verschijning uitverkocht

    alleen maar hulde over het enthousiaste optreden van de schrijver tijdens opleidingen en events

    Peterson betrekt heel intelligent online marketing Nederland bij zijn boek in de vorm van interviews en cases

    na hoog beraad hebben HBO’s en meer opleidingen het HOM als standaardwerk verklaard en verplichte kost op de betere marketingopleidingen in Nederland

    100 + positieve tweets gezien over het handboek online marketing van de auteur

    En Bassie de Bashclown genaamd Lukas vertelt annoniem dat hij een oude druk rot vind want hij heeft spellingsvouten ontdekd

    Of is dit een aktie van Peterson om wat tegengewicht te geven aan te veel sociale positiviteit over zijn boek? ;)

    geplaatst op
  • @Vincent/ Lukas/ Xavier

    Dank voor jullie reacties. De uitgekauwde discussie met betrekking tot dienstdoende spellingsfouten in vooral de reader van het HOM (een prelease uit augustus 2009) ligt reeds 6 drukken achter ons. In het spel tussen 1) een actueel marketingboek opleveren 2) crossmediaal gelijklopen met actuele cijfers, updates en aanvullende video's en 3) de redactie van Kluwer niet al te gek maken met constante updates voor een (her)druk van het Handboek Online Marketing, is deze dagen de herdruk van Handboek Online Marketing deel 2 uitgekomen. Een boek dat na vergelijking van het online marketingaanbod op de betere HBO's in Nederland tot standaardwerk is verklaard.

    Niet-anonieme en vooral inhoudelijke reacties worden zekers gewaardeerd.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.