Epica succes voor Kitkat jezus hoax
De hoax van de Jezus-verschijning in de Kitkat reep is vorige week in Parijs bekroond met een Epica. Het concept, vorig jaar bedacht en verspreid door Ubachswisbrun/JWT, had, zo schrijft MarketingTribune, ‘niet meer om het lijf had dan wat geknutsel met photoshop en een fake-brief aan de redacties van Telegraaf en Nu.nl.’
Kitkat-Jesus haakte in op de vermeende verschijning van een gezicht van Jezus in een doorgebeten Kitkat. Nadat het verzonnen nieuws werd opgepikt door twee Nederlandse nieuwsbronnen, raakte Kitkat-Jesus in een stroomversnelling en kreeg de campagne uitgebreide internationale coverage. Goed getimed, zo rond Pasen. Volgens het bureau was de grap een typische manier om een ‘Have a break have a Kitkat’-moment te uit te dragen.
Minimale middelen
De beloning met een Epica paste uitstekend in het internationaal gedragen idee dat met minimale middelen soms maximaal resultaat kan worden gehaald voor klanten, aldus veel jury-leden. Kitkat-Jesus werd beloond in de categorie Promotions & Incentives.
Jury-insights
Vanuit de jury van de Epica’s (MT-opperhoofd Luuk Ros zetelde en mocht oordelen) hier nog wat meer inside informatie over het winnen van de prijs.
Kitkat Jesus won in een zware categorie Promotions & Incentives en werd vooral gewaardeerd vanwege de eenvoud en het enorme effect, bovendien vond met de inzending opvallend goed qua uitvoering en opzet (uitsluitend brief verstuurd namens fake persoon naar Nu.nl en Telegraaf, daarna ging het rollen). Typisch Nederlands ook (grappen met Jezus worden niet overal gewaardeerd, maar vooral niet overal gedurfd). In dezelfde categorie streden bijvoorbeeld de Ericsson Fanwalk 2008, de Ikea Cinema catagolue en een actie met genummerde condooms van het ministerie van Volksgezondheid in Zweden.
Check ook zeker het filmpje met de uitleg op de website www.kitkat-jesus.nl/
Ja mooi dit, zo eenvoudig en zo effectief. Verdiende Epica!
Jah dit verdient zekker Epica !
je zal het ook maar Precies na die hap hebben gefotografeerd ik vind het een zeer uitzonderlijke foto,
echt wonderbaarlijk.
Groetejs Daniele
@Daniele (heet je echt zo, of Sales Vacature, of Sales Selectie?): Je bent toch niet cynisch, ey? 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!