Epica succes voor Kitkat jezus hoax

23 november 2009, 09:36

De hoax van de Jezus-verschijning in de Kitkat reep is vorige week in Parijs bekroond met een Epica. Het concept, vorig jaar bedacht en verspreid door Ubachswisbrun/JWT, had, zo schrijft MarketingTribune, ‘niet meer om het lijf had dan wat geknutsel met photoshop en een fake-brief aan de redacties van Telegraaf en Nu.nl.’

{title}

Kitkat-Jesus haakte in op de vermeende verschijning van een gezicht van Jezus in een doorgebeten Kitkat. Nadat het verzonnen nieuws werd opgepikt door twee Nederlandse nieuwsbronnen, raakte Kitkat-Jesus in een stroomversnelling en kreeg de campagne uitgebreide internationale coverage. Goed getimed, zo rond Pasen. Volgens het bureau was de grap een typische manier om een ‘Have a break have a Kitkat’-moment te uit te dragen.

Minimale middelen

De beloning met een Epica paste uitstekend in het internationaal gedragen idee dat met minimale middelen soms maximaal resultaat kan worden gehaald voor klanten, aldus veel jury-leden. Kitkat-Jesus werd beloond in de categorie Promotions & Incentives.

Jury-insights

Vanuit de jury van de Epica’s (MT-opperhoofd Luuk Ros zetelde en mocht oordelen) hier nog wat meer inside informatie over het winnen van de prijs.

Kitkat Jesus won in een zware categorie Promotions & Incentives en werd vooral gewaardeerd vanwege de eenvoud en het enorme effect, bovendien vond met de inzending opvallend goed qua uitvoering en opzet (uitsluitend brief verstuurd namens fake persoon naar Nu.nl en Telegraaf, daarna ging het rollen). Typisch Nederlands ook (grappen met Jezus worden niet overal gewaardeerd, maar vooral niet overal gedurfd). In dezelfde categorie streden bijvoorbeeld de Ericsson Fanwalk 2008, de Ikea Cinema catagolue en een actie met genummerde condooms van het ministerie van Volksgezondheid in Zweden.

Check ook zeker het filmpje met de uitleg op de website www.kitkat-jesus.nl/

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Dennismik

    Ja mooi dit, zo eenvoudig en zo effectief. Verdiende Epica!


    23 november 2009 om 14:05
    Sales Vacature

    Jah dit verdient zekker Epica !

    je zal het ook maar Precies na die hap hebben gefotografeerd ik vind het een zeer uitzonderlijke foto,

    echt wonderbaarlijk.

    Groetejs Daniele


    24 november 2009 om 18:57
    mgvandenbroek

    @Daniele (heet je echt zo, of Sales Vacature, of Sales Selectie?): Je bent toch niet cynisch, ey? 😉


    24 november 2009 om 19:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!