ReclameReview: Maaslander
Zouden Yvon Jaspers, Rita Verdonk en Dirk Scheringa echt Maaslander eten, zoals deze commercial suggereert?
Credits:
Bureau: Roorda Reclamebureau
Account: Dewi van der Kolk
Creatie: Mart Boudestein, Edward van Tilburg, Wessel Brunink, Rens de Jonge
Geluid: Marcel Walvisch, Eelco Bakker
Klant: Pim Degen, Robin van de Bruinhorst
RTV: Marcel Ossendrijver
Regie: Tobias Reymond
Productie: Julian de Keijzer, Bildmeister, Cake
De doelstelling:
Spaaractie voor Maaslander communiceren.
De uitwerking:
Het eerste werk van Roorda Reclamebureau voor Maaslander communiceert dat mensen kunnen sparen voor een ontbijbordje met eigen tekst. Op de site www.maaslander.nl kan een tekst worden ingevoerd, die vervolgens op een uniek porseleinen bordje wordt geplaatst. In de commercials komen telkens drie voorbeelden voorbij van mensen, zoals Yvon Jaspers, Rita Verdonk en Dirk Scheringa, die zogenaamd al zo’n bordje hebben.
Het oordeel:
Kaas is geen spannend product. Dus wat doe je dan: je geeft er iets bij weg. Leuk, zo’n bordje met je eigen tekst. Kun je lekker creatief mee aan de slag gaan. Ik denk dat de makers van deze commercial heel veel lol hebben gehad bij het bedenken van zinnen die op bekende Nederlanders kunnen slaan. En zo wordt kaas ineens leuk. Die positieve associatie slaat over op de kijker, die natuurlijk ook wel zo’n bordje wil. Zeker als je daarvoor alleen maar een doorsnee product als kaas hoeft te kopen, waarvan je nog een prachtig sfeershot ziet in de commercial. Ja, ik denk dat Maaslander wel wat extra kilo’s kaas gaat verkopen dankzij deze actie…
Ik ben benieuwd naar de effecten op het merk Maaslander. Het is een leuke actie om tijdelijk meer te verkopen, maar ik zie geen enkele link met het merk. Elke kaasboer zou zo’n actie kunnen doen. Wat mij betreft doet het zelfs afbreuk aan het merk, associaties als ‘lang gerijpt’ en ‘voller van smaak’ worden eerder zwakker dan sterker.
” Kaas is geen spannend product.” ??
Fantakaas!!