The winner takes it all: Waarom het belangrijk is de beste op het web te zijn

27 november 2009, 12:34

Het is de hoogste tijd voor bedrijven om kwalitatieve aandacht aan het internet te besteden en zo de beste op het web te worden. Uit onze onderzoeken blijkt dat met gemiddeld 55,6% minder omzet, nummer twee in een branche slechts het nakijken heeft. Online concurrentie is moordend en als een onderneming niet de beste op het web is, is deze een verliezer. Ons grootschalig onafhankelijk onderzoek toont aan dat de beste website veruit de meeste omzet kan halen. In achttien verschillende branches is van april tot oktober 2009 het online oriëntatieproces van potentiële klanten in kaart gebracht. In totaal hebben 720 respondenten 5652 websites beoordeeld en op basis van deze gegevens is onderstaande grafiek tot stand gekomen.

{title}

De grafiek laat de enorme voorsprong zien die de winnaar ten opzichte van de branche neemt. De beste op het web kent in feite geen concurrentie. Een succesvolle internetstrategie richt zich op de wensen van consumenten. Klanten willen het meeste en het beste voor hun geld. Uit de onderzoeken blijkt dat de respondenten overeenkomstige eisen stellen tijdens de online oriëntatie en kiezen dan ook voor dezelfde aanbieders. Bij het bepalen van de strategie moeten de consumentenervaringen voorop gesteld worden, omdat alleen op deze manier de meeste omzet behaald kan worden.

Klant is ook online koning

Statistische gegevens, zoals van bijvoorbeeld Google Analytics, verschaffen inzicht in het functioneren van een website, maar zeggen niets over hoe succesvol deze is. Het is de consument die bepaalt of een website de beste is of niet. Hun mening wordt bepaald door de thema’s ‘vindbaarheid’, ‘doorgaan’ en ‘voorkeur’. Deze factoren wegen het zwaarst mee in hun beoordeling. Daarnaast spelen de eerste indruk, het web imago, kwaliteit, vertrouwen, gebruiksvriendelijkheid, informatiewaarde en vormgeving een rol bij de keuze van consumenten. Klant is koning en hoort altijd op de eerste plaats te komen. Ook op bij het bepalen van een internetstrategie moeten de klanten centraal staan.

Web Performance Scan

Bij alle onderzoeken kregen, door een selectiebureau geselecteerden, respondenten in een volledig gecontroleerde omgeving een zoekopdracht voorgelegd. Tijdens het twee uur durende oriëntatieproces beoordeelden de respondenten (deel)aspecten van de verschillende websites waar zij terecht kwamen. Hierna volgde een groepsdiscussie waarin de belangrijkste aanbieders besproken werden. Tijdens de zoektocht zijn zowel het zoekgedrag als de indrukken vastgelegd. Met de Web Performance Scan is het oriëntatieproces van de consumenten in kaart gebracht. Waarom haken consumenten af, wat leidt tot ergernissen en waarom kiezen ze voor een partij? Deze informatie is voor bedrijven de sleutel tot succes van hun website. De inzichten in het oriëntatieproces van consumenten maakt het mogelijk de internetstrategie hierop aan te passen en de omzet te vergroten.

Iedereen kan de beste zijn

Iedere organisatie heeft de potentie om de beste op het web te worden. In de onderzoeken kwamen bekende en minder bekende namen voor en de grootste bedrijven waren zeker niet in iedere branche de beste partij. Bij het eerste onderzoek naar energieleveranciers (juni 2009) kwam bijvoorbeeld een tamelijk onbekende organisatie als winnaar uit de bus en liet de grote namen ver achter zich. De naamsbekendheid of grootte van een organisatie zeggen niets over hoe succesvol de bedrijven op het internet zijn. Dit hangt af van de mate waarin deze aansluiten bij de wensen van consumenten.

Conclusie

Elk bedrijf moeten ernaar streven om het beste op het web te worden. Het verschil in omzet is immens. Een website is niet alleen de beste wanneer deze vaak bezocht wordt of een hoge Google-ranking heeft, maar wanneer deze aansluiting bij de consumenten vindt. Door simpelweg naar de gebruikers te luisteren, kan het rendement van iedere website verhoogd worden.

Klaas Kroezen
Directeur bij WUA B.V.

Klaas Kroezen is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA: de wereldwijde marktleider in Digital Experience Benchmarking.

Categorie
Tags

3 Reacties

    onlinemarketeerTV

    Mooi verhaal! Conclusie is niet verrassend maar duidelijk. Verdient imo een vervolg met meer deelonderzoeken.

    Hebben jullie een download naar het rapport van de performance-scan? 🙂 In voorbereiding op de komst van froogle.com (prijs-productzoeker van Google) en de Google Real Estate zal het nummer-1-staan gelinkt aan internetgelinkte omzet nog groter worden.

    Hebben jullie een correlatie kunnen leggen tussen de usability/ het gebruikersgemak van de onderzochte websites die hoog/ niet hoog staan en de uiteindelijke leads/ follow-ups en omzet?

    Concreet: nummer 1 staan is mooi, maar als de klant verkeerd landt of het nummer van het bureau, contactformulier voor het maken van een afspraak of download brochure niet kan vinden dan lijkt mij de conversie nog steeds lastig.


    27 november 2009 om 13:56
    Henk Kroezen

    @ Pattrick

    Dank voor je reactie!

    Je hebt inderdaad groot gelijk dat dit een vervolg verdiend! Die gaat er dan ook zeker komen ?

    Dit is slechts het eerste artikel op basis van de grote hoeveelheid data die wij middels onze onderzoeken verzameld hebben. Op dit moment zijn wij druk bezig met het verder uitwerken van al onze cijfers. Artikelen over specifieke correlaties (je moet dan inderdaad denken aan de correlaties van gebruiksvriendelijk tov de voorkeur voor een partij) zullen volgen.

    Houd vooral MF en onze site in de gaten.


    27 november 2009 om 16:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!