In Nederland geld verdienen met twitter

29 november 2009, 08:59

Terwijl Twitter.com steeds grotere vormen aanneemt en naarstig op zoek is naar de heilige graal om al die miljoenen dagelijkse bezoekers om te zetten in geld, lijken andere partijen er met de buit van door te gaan. Het zat eraan te komen: berichten van de mensen die je volgt kunnen verkapte reclame-uitingen zijn. In Amerika zijn er al mensen die hiermee 3000 dollar per maand verdienen. In Amerika zijn er al speciale netwerken waar twitterende mensen geld kunnen verdienen: Ad.ly, RevTwt (het vroegere TwtAd waarover Pieter Bas Elskamp eerder al uitgebreid schreef hier op Marketingfacts) en Izea. Voor de 400.000 twitterende Nederlanders is er sinds kort TwitMij.

Nederlandse voorbeelden zijn nog lastig te vinden. In het twitteraccount van TwitMij lezen we dat je tussen de 5 en 50 euro kunt verdienen met een bericht. Natuurlijk afhankelijk van je netwerk en het onderwerp. TwitMij vertelt via twitter: Opdrachtgevers vragen ons ook om discussies op te starten omtrent milieu, overheid etc. twitter is daarvoor goede omgeving. Werkwijze van TwitMij zal identiek zijn aan BlogMij dus wij bieden vrijblijvend campagne aan. We vragen om genre om doelgericht #ST aan te bieden, moet wel passen bij doelgroep twitteraar. Following/followers is indicatie voor bereik, is niet maatgevend. Over BlogMij zijn bloggers tevreden met werkwijze. Wij willen niks pushen, alle campagnes zijn vrijblijvend en doelgroep gerelateerd.

In de New York Times staat het voorbeeld van John Chow. Hij verdiende 200 dollar door zijn vrienden te vertellen waar je speciale M&M’s kon kopen. Op zijn super commerciele website staan 10 tips om geld te verdienen met gesponsorde berichten:

1 – Experience Counts

2 – Have a Complete Twitter Profile

3 – Add Sponsored Tweets To Your Advertise Page

4 – Show Some Tweet Click Stats

5 – Turn On ClickWatch

6 – Monitor The Competition

7 – Maintain a Good Followers to Friends Ratio

8 – Sign Up for a Klout Account

9 – Build Real Influence

10 – Apply for Celebrity Status

Bron: JohnChow.com

Ik ben er nog niet over uit wat ik hiervan vind. Het sluit wel goed aan bij de trend die Marco Derksen op IABInteract deelde: “Eigenlijk is dat waar we door de nieuwe media weer naar toe teruggaan: mond-tot-mondreclame via nieuwe media. Het gaat weer om mensen.”

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

17 Reacties

    Mark de Bruin

    Zie dat twitads.nl, twitterads.nl, twitteradvertentie.nl, etc allemaal al bezet zijn, dus er er gaan nog meer van die TwitMij diensten komen….


    29 november 2009 om 09:31
    Lucas

    In de voorwaarden van Twitmij:

    “Schade voorvloeiend uit een negatieve tweets kunnen op de twitteraar worden verhaald.”


    29 november 2009 om 11:52
    Mark de Bruin

    @Niels: leuk dat je reageert, wel een erg positief getinte reactie…. Bijna een reclametekst 😉 laten we het concreet maken:

    Hoeveel NL twitteraars zijn er ingeschreven?

    Welke bedrijven hebben zich al gemeld voor een campagne?

    Als ik mij als bedrijf wil aanmelden hoeveel geld gaat mijn bedrijf dat kosten?

    Zijn er al responscijfers bekend?


    29 november 2009 om 13:08
    Niels Oude Luttikhuis

    @Mark

    Ik geef je morgenochtend een volledige update..


    29 november 2009 om 13:46
    Phileas

    Wij zetten met Blogads ook het Twitterkanaal in. Veel bloggers tweeten nieuwe artikelen aan grote groepen volgers, en kunnen dus ook de gesponsorde items makkelijk rondtweeten. Het is een mooi verlengstuk voor blog-campagnes, daarnaast kunnen populaire twitteraars met veel volgers als apart medium ingezet worden. Mits in een acceptabele frequentie en idd transparant als gesponsord item. De Twitteraar voelt dit zelf in de meeste gevallen haarfijn aan, dus werkt hier ook als relevante filter. Binnenkort zullen we hier een case posten met daarin informatie over response en bereik.


    29 november 2009 om 14:05
    Tony

    Ik wil wel eens weten hoe de balans er over een paar jaar uitziet v.w.b. zinvolle tweets en gespam…


    29 november 2009 om 14:20
    dccrowley

    Goede morgen 🙂 Twitter gaat om trust. Als ik reclame boodschappen gaat krijgen van een twitteraar zijn ze toast. We zijn verlost van de verveelende tele-marketing en nu dit? Nee dank je. Marketeers die hier in geloven weten niets van de kracht van twitter en branding. Iedereen die mij bloot stelt aan dit BS ga ik blokkeren. punt 🙂


    30 november 2009 om 05:25
    Pieter Bas Elskamp

    Wat ik wel grappig vind om te zien is dat er kennelijk wel 19 mensen reclame met hun netwerk willen delen. Zou hier dan graag een reactie willen zien van één van deze mensen waarom zij dit zouden willen doen?

    @Tony: Eens, maar gelukkig bepaal je zelf wie je volgt…

    @dccrowley: Mee eens, ik zal het wrs 1 keer accepteren (iedereen kan fouten maken), maar een 2e keer block ik ook meteen…


    30 november 2009 om 07:28
    Pieter Bas Elskamp

    @Niels:

    Dan durf ik te wedden dat veel van de aangemelde tweeps met meer dan 1000 followers, zelf ook meer dan 1000 mensen volgen…

    En dus dat dit de meer ‘spammende’ accounts zijn… het gaat niet alleen om hoeveel mensen je volgen, het gaat om de interactie die je met je followers hebt en dus de invloed…

    Kijk maar eens naar de lijst van @nl_twop_1000 waar deze aangemelde twitteraars staan… ik gok dat ze niet in deze Nederlandse top 1000 voorkomen


    30 november 2009 om 10:31
    Niels Oude Luttikhuis

    @Pieter

    Dit is niet het geval, zitter er wel tussen maar niet noemenswaardig veel. Ik begrijp je kritiek maar vooralsnog zie ik een professioneel beeld m.b.t. de aangemelde twitteraars.

    Twitmij selecteert voorafgaand aan een campagne, het is dus niet zo dat iedere Twitmij campagne naar alle aangemelde twitteraars gaat.

    Twitmij is niet geïnitieerd om te spammen, dat bewijst Blogmij.


    30 november 2009 om 10:42
    Jochem Vroom

    Ik wil graag even een fout aangeven in het oorspronkelijke artikel:

    ” In Amerika zijn er al mensen die hiermee 3000 dollar per maand verdienen. ”

    Dit moet nameiljk ‘per dag’ zijn.

    Groet,

    Jochem


    1 december 2009 om 08:58
    mark

    Ad.fly is ook een fijne site.

    Je verdient niet veel maar je wordt wel betaald en het is niet irritant.

    Adfly maakt links korter die zet je dan op twitter of je forum ofzo. Mensen die je link dan bekijken zien een banner met een reclame.


    13 maart 2013 om 21:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!