De iPhone in je bedrijf: Kan en mag dat?

30 november 2009, 08:34

{title}Is het mogelijk om ‘verliefd’ te worden op je mobieltje? Vraag een iPhone-gebruiker en je krijgt waarschijnlijk een bevestigend antwoord. Volgens kenners op de eerste European Conference on Mobile Platforms & Strategies op 26 en 27 november in de Westergasfabriek in Amsterdam zal de geschiedenis van de mobiele telefoon gekenmerkt worden door het pre-iPhone tijdperk en het post-iPhone tijdperk. Nog niet eerder heeft een telefoon het landschap van de mobiele wereld totaal veranderd. Als een donderslag bij heldere hemel introduceerde Apple, nota bene een computerbouwer, twee jaar geleden de ‘JesusPhone’ zoals die door de incrowd ook wel eens wordt genoemd, en in no-time was de wereld verkocht. Een jaar later werd de mobiele wereld nog een keer wakker geschud, dit keer door de introductie van de App Store waar je programmaatjes voor je iPhone kunt aanschaffen. In slechts één jaar tijd wist Apple een vijfde van de smartphone markt te verkrijgen.

Als moderne marketeer zit je natuurlijk bovenop deze ontwikkelingen, dus zodra de iPhone in Nederland te koop was stond je in de rij. En daar sta je dan met je eigen coole iPhone. En je Nokia-foon (koelkastmodelletje) van de zaak. Wat zou het leven mooi zijn als je die iPhone ook op het werk kon gebruiken. Dat je niet met twee foons moet rondzeulen, je zakelijke e-mail ook op de iPhone op kon halen. Maar verschillende pogingen om corporate IT over te halen om de gewenste koppeling te bewerkstelligen ten spijt geef je het op. Moe en gefrustreerd accepteer je dat je in je privétijd een coole dude of chick bent, maar tussen 9 en 5 een grijze muis – phonewise dan wel te verstaan. Maar wacht even? Is dat niet de marketingdirecteur? En heeft hij daar nou een iPhone in z’n hand? En leest hij nou z’n corporate e-mail? Huh?

Achterdeur

“Meer regel dan uitzondering”, volgens Daniel Erasmus, visiting professor op de Ashridge Business School en een fellow van de Rotterdam School of Management. Erasmus modereerde de eerste European Conference on Mobile Platforms and Strategies. “Heel veel iPhones komen door de achterdeur naar binnen en afhankelijk van de positie van de werknemer worden dan aan het netwerk gehangen of niet. De vraag blijft hoe we daar mee om moeten gaan”, aldus Erasmus in zijn slotrede van de conferentie. Zijn visie werd gedeeld door Kim Dennis, Business Development Director bij Excitor – een bedrijf dat softwareoplossingen biedt voor zakelijk gebruik van mobiele platforms. Dennis: “De strategie van providers (bijvoorbeeld KPN, Vodafone, T-Mobile) wordt bepaald door consumentengedrag en niet door de zakelijke markt”. Op z’n minst opmerkelijk, omdat ik zelf altijd dacht dat het juist andersom was. Misha Runsink, Account Manager van Getronics scherpt dit in zijn presentatie over de implementatie van een ‘Mobile Workforce’ nog een beetje aan. “We moeten de eindgebruiker centraal stellen en als het nodig is meerdere platforms ondersteunen. Maar onderzoek heeft echter uitgewezen dat 60% van de bedrijven wel meer dan één platform wil ondersteunen, maar dat 80% eigenlijk niet weet hoe ze dat moeten doen”, aldus Runsink.

{title}Dus ze willen wel, maar kunnen niet. Da’s best jammer, ook voor onze coole marketeer die nog steeds de iPhone niet kan gebruiken. Maar waar liggen nu de kansen voor een mobiel platform zoals de iPhone?

Kansen

Raar eigenlijk, want het iPhone platform is niet het grootste platform. Met 40% marktaandeel is Nokia nog steeds de marktleider in de smartphonemarkt, gevolgd door Research in Motion met de Blackberry (21%). De iPhone komt pas op de derde plaats met 18% marktaandeel. Maar de tijd waarin deze 18% is verkrijgen, twee jaar, is op z’n minst opmerkelijk te noemen. “Op dit moment lijken we ons te focussen op het iPhone platform”, concludeerde Erasmus op de conferentie. “De rest is wel belangrijk om in de gaten te houden, uiteraard”. En andere aanbieders staan klaar om de strijd met de iPhone aan te gaan. Onlangs introduceerde Google, nota bene een zoekmachine, hun ‘Android’, een op Open Source gebaseerd mobiel platform. En Microsoft kan natuurlijk niet met lede ogen blijven toekijken en prepareert de lancering van Windows Mobile 7, ergens volgend jaar. En ook Nokia zal niet stilzitten. De wereld zal gespannen toekijken of en hoe deze megaspelers het succes van de iPhone kunnen beslechten.

Het geheim van de iPhone is tweeërlei. Enerzijds valt niet te ontkennen dat de gebruikservaring (de User Experience, in geektaal) van de iPhone ver boven de rest uitsteekt. Niet voor niets verschijnen meer en meer ‘touch’ smartphones op de markt, een trend die de iPhone twee jaar geleden inzette. Mijn dochter van anderhalf weet intuïtief hoe ze met haar minivingertjes op het touchscreen van mijn iPhone van de ene foto naar de andere foto moet bladeren. En hoewel mijn dochter ongetwijfeld een bijzonder intelligent kind is, moet ik ook concluderen dat een deel te danken is aan de wijze waarop de interactie op de iPhone is uitgedacht. Een makkelijke gebruikservaring verhoogt de adoptie van een platform, volgens de experts op de conferentie. Voor de zakenwereld betekent dit dat de functionaliteiten op de iPhone ook echt gebruikt worden en -mits de gekozen functionaliteiten de juiste zijn – een toegevoegde waarde zijn voor de bedrijfsvoering.

Een ander groot goed van de iPhone is de immense App Store waar je middels het downloaden van kleine gratis of betaalde programmaatjes (apps, van ‘applications’) de eerder besproken functionaliteiten kunt toevoegen aan je iPhone. In een jaar tijd zijn er meer dan 100,000 Apps beschikbaar op de App Store, die gezamenlijk 2 miljard (!) keer zijn gedownload. En het zijn juist deze apps die niet alleen interessant zijn voor marketing maar ook voor interne doeleinden. Wat dacht je van een app voor het CRM systeem? Of een app voor het traceren van de locatie van de chauffeurs? De kracht van deze apps is dat deze relatief eenvoudig ontwikkeld kunnen worden, toegespitst op een unieke bedrijfssituatie. Door de komst van de App Store en de mogelijkheid zelf apps te ontwikkelen is in twee jaar tijd een nieuwe industrie ontstaan: Mobile App Development. “Met een beetje affiniteit voor IT kun je binnen ongeveer 13 weken je eerste app maken”, volgens Michiel Suijkerbuijk van Appoint. Via de Competence Factory biedt Appoint een leergang aan om iPhone apps te ontwikkelen.

Bedreigingen

Dus een coole foon met een User Experience waar zelfs een peuter mee overweg kan, de mogelijkheid om talloze apps te ontwikkelen ter verbetering van de bedrijfsvoering en een blije coole marketeer. Wat wil een bedrijf nog meer? Maar waarom zit de iPhone dan nog steeds niet in het standaardpakket van bedrijven? “De iPhone is enterprise-ready, maar nog niet enterprise-complete”, stelt Joe Pezzillo, oprichter van Metafy en ontwikkelaar van iPhone apps. “Met de komst van de laatste software update op de iPhone heeft Apple grote stappen gemaakt voor zakelijk gebruik, maar een aantal functionaliteiten moeten nog verbeteren. Met name het management van de iPhones moet beter”, stelt Pezzillo. Dat biedt dan weer kansen voor derden zoals bijvoorbeeld Excitor die met DME (Dynamic Mobile Exchange) een platform voor het iPhone platform aanbiedt (huh?). Ook de mailfunctie is nog niet op het niveau van de Blackberry, volgens Kim Dennis.

Hoe te doen?

Als de IT-afdeling dan overstag gaat en de iPhone wil introduceren in het gamma van persoonlijke mobiele communicatieapparaten moet er nog heel wat gebeuren. Niet dat dit uniek is voor de iPhone (dit zijn zaken waar bedrijven altijd rekening mee moeten houden) maar het zet je als coole marketeer met je nieuwe iPhone in je hand wel even aan het denken. “Stel duidelijke doelen, zorg voor talent als je zelf apps wilt ontwikkelen, incorporeer de iPhone in de Quality Assurance programma, manage de veiligheids- en identiteitscertificaten, zorg voor een goede back-end integratie en gebruik de juiste Enterprise Config Profiles”, somt Pezzillo op. Ikzelf was ‘m kwijt bij het certificatengedeelte, maar hevig knikkende ontwikkelaars in de zaal gaven me hoop dat er mensen rondlopen die daadwerkelijk begrepen waar dit over ging.

De iPhone in een zakelijke omgeving. Door de achterdeur naar binnen maar wellicht door de voordeur verwelkomt. Het introduceren van nieuwe technologieën gaat altijd gepaard met wat frictie. Hopelijk heeft de coole marketeer de volgende keer iets meer begrip voor de complexiteit die gepaard gaat bij het introduceren van een nieuwe technologie in een bestaande IT-omgeving. Maar dezelfde hoop koester ik voor de IT-afdeling, die soms iets te snel negatief adviseert voor het gebruik van deze nieuwe technologieën. Of teveel beslist op het aanzien des persoons. Ik geloof zelf heilig in de toekomst van mobile, of dat nu de iPhone is of welk ander platform dat voldoet aan onze behoeftes. Geschiedenis heeft angetoond dat de mens gemaakt is om een soort continue vorm van communicatie te willen. We zien met de komst van mobiele functionaliteiten zoals iPhone apps slechts het tipje van de ijsberg. Het wordt nog veel interessanter, zeker met meerdere spelers en wellicht als Apple mid volgend jaar met een nieuw mobiel communicatieapparaatje komt.

Dit is de eerste blogpost in een tweeluik over het gebruik van de iPhone in het bedrijfsleven. De volgende keer: De iPhone als marketinginstrument.

Ooit begonnen in de R&D in de bioscience heb ik een weg gebaand middels marketing en sales in de farma-wereld naar nieuwe media en innovatie. In 2008 het bedrijf DigiRedo opgezet waar we gepassioneerd nieuwe communicatieconcepten ontwikkelen en implementeren met de digitale instrumenten die de wereld veranderd hebben. In 2012 een volgende stap genomen met het opstarten van Synappz Medical Apps, een unieke netwerkstart-up voor het bedenken, ontwikkelen en vermarkten van medische apps. Synappz is genomineerd voor het eHealth Start Up 2012 bij Doctors 2.0 en onze eerste medische app, iP Plaslijst, voor de Health Apps Awards op Artsennet.nl.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Koen Roumen

    Alhoewel ik denk dat de iPhone een absolute meerwaarde kan hebben in -elk- bedrijf, wordt over een van de grootste nadelen met geen woord gerept; de accuduur. In de wereld van smartphones staat de Blackberry daarin boven concurrenten als Windows Mobile en iPhones. Iemand die de hele dag op weg is (want laten we eerlijk wezen; als je de hele dag op kantoor zit heb je niet echt een smartphone nodig) heeft veel baat bij een lange accuduur.

    Mijn iPhone houdt ’t bij gemiddeld verbruik amper een dag uit. Het is natuurlijk killing als je om 15:00 een afspraak hebt en je kan niet bellen omdat je accu leeg is. Niet voor niets worden daarom in veel bedrijven nog de goede oude Nokia’s gebruikt die makkelijk 3 dagen op een accu meekunnen terwijl er intensief mee wordt gebeld.

    Volgens mij is dit 1 van de laatste grote struikelblokken voor bedrijven. Verder is het een prachtapparaat waar ik niet meer zonder wil, maar voor zakelijk gebruik laat de iPhone wat mij betreft nog een grote steek vallen.


    30 november 2009 om 09:14
    treewhisperer

    Waarom wordt die user experience altijd zo hoog aangeschreven van de iPhone, het enige wat de iPhone goed doet naar mijn idee tov win-mobile is het gemak waarmee je apps kunt installeren.

    Maar ze falen echt als het gaat om file sharing, dit is nog steeds erg lastig (foto’s en contacten delen is alleen via mail of MMS te doen) En je kan je iPhone niet als memory stick gebruiken. 🙁

    Dingen die je met iedere Nokia Samsung HTC (smart phone of niet) wel kan doen, en dit zijn echt dingen die toch wel heeeeeel handig zijn wanneer je, je mobieltje binnen een kantoor omgeving wilt kunnen gebruiken,…

    Ook de functionaliteit voor het bewerken van office bestanden ontbreekt en is op iedere winmobile device wel aanwezig, ik geloof dat er wel apps zijn waarmee je de bestanden iig kan openen?

    Ik ben mij er van bewust dat met een beetje Jailbreak en het downloaden van een aantal apps je een eind kan komen om bovengenoemde te bereiken maar het is dus niet standaard en voor iedereen weg gelegd.


    30 november 2009 om 09:23
    Drissen

    De iPhone is cool. Hip. Gaaf. Hot.

    De reden dat de zakelijke markt de iPhone niet omarmd is heel simpel; it certainly aint the best! Zowel technisch als software-matisch komt hij gewoon DIK te kort voor zakelijk gebruik. En dat mag ook, want daar is hij in eerste instantie niet voor gemaakt.

    De iPhone is trendy en vooral de App Store is zo revolutionair dat het het mobiele platform en business model in grote mate heeft veranderd. Maar ik denk toch dat concurrenten als Android en eventueel WinMo dadelijk de winnende derde zijn. Vooral Android heeft zichzelf in d’r mate onderscheid het afgelopen jaar dat het wel eens met het goud vandoor kan. De Android market begint vormen aan te nemen die vergelijkbaar zijn met Apple’s app store, het is open-source, meerdere fabrikanten, technisch vooruitstrevender, net zo gebruiksvriendelijker, wel geavanceerder, en beperkt zich niet (i.t.t. de iPhone in de meeste markten) tot een enkele provider…

    Apple streeft volgens mij geen eens naar massa productie en world domination, want dan zouden alle iPhone gebruikers zich niet meer kunnen “onderscheiden” en drijft het de prijs omlaag. En dat is nou net Apple’s business model; overpriced products.


    30 november 2009 om 13:24
    erikvanderzijden

    @Drissen: “Zowel technisch als software-matisch komt hij gewoon DIK te kort voor zakelijk gebruik.”

    Kun je wat specifieker zijn? Ik ben het met je eens dat er wellicht zaken zijn die voor verbetering vatbaar zijn, maar zo’n scherpe stelling behoeft wat uitleg, denk ik.

    Zoals Pezzillo als aangaf op het congres, zeker met iPhone OS 3.1 is er heel veel verbeterd en komt het heel dicht in de buurt van echt Enterprise ready. Ik ken een aantal mensen die hun iPhone toch zonder redelijk veel problemen in hun zakenlijke omgeving gebruiken.

    En of Android of WinMo straks gaat ‘winnen’? Tsja, dat zal moeten blijken. Vooralsnog leggen veel developers hun eieren in het mandje van Apple (zo bleek op het congres althans, maar naar ik vernomen heb op soortgelijke congressen in de US niet anders).


    30 november 2009 om 15:36
    roy

    Android heeft een porno app store, dus die wint. PUNT.

    Maar die store neemt op dit moment lang geen vormen aan van de iTunes Music Store (@Drissen). Los daarvan is er een cultureel probleem: Apple heeft gebruikers opgevoed om te betalen voor ‘service’ en brengen de music/app store als een service. Google voedt mensen op voor ‘gratis’. Dat wordt nog wel spannend.

    Ik gebruik mijn iPhone zakelijk. Hoewel ik initieel erg kritisch was over accu (nog altijd niet juich) en toetsenbord, moet ik zeggen dat het de beste telefoon is die ik de afgelopen jaren heb gehad. En dat lijstje is lang, inclusief Nokia E71/E71i, G1 en diverse palms. En dan hoor ik mensen iets roepen over Windows Mobile: hahahahahaha. Kom op zeg.


    30 november 2009 om 18:05
    René Zonneveld

    Als je schrijft over een pre- en een post-iPhone tijdperk moet je domweg [advertorial] boven je bericht plaatsen. Die telefoon van je is namelijk helemaal niet zo bijzonder, maar het gevolg van een gelijkmatige evolutie. Zeker geen Blackberry gehad, vroeger? Er zijn momenteel echt betere telefoons te krijgen dan de iPhone.

    Het verschil is dat Apple aan iedereen de mogelijkheid heeft geboden om applicaties te schrijven. Andere merken hielden die kunst altijd verborgen en voor zichzelf. En dat is een briljante zet geweest.

    Maar die wordt snel ingehaald door Android. Dat heeft de toekomst, zodra deze hype en de bijbehorende advertorials tot het verleden behoren.


    30 november 2009 om 21:06
    erikvanderzijden

    @roy: ‘Andoid heeft een porn app, dus die wint. PUNT.’ LOL, zou je best nog wel eens gelijk in kunnen hebben. Denk niet dat Steve Jobs die weg gaat bewandelen 😉

    @ René Zonneveld: Nounou, wat een onvriendelijke toon zeg. Ik hoef ‘domweg’ geen advertorial boven m’n stuk te plaatsen omdat het ‘pre en post tijdperk’ niet mijn woorden waren, maar die van kenners op het congres. En dat er tegenwoordig betere telefoons te kijgen zijn dan ‘die iPhone van mij’? Ongetwijfeld. Alleen laat de groei van het platform duidelijk iets anders zien. Laat de cijfers praten, zou ik zeggen, en niet je emotie.

    Nee, ik heb zeker geen Blackberry. Vroeger niet en in de toekomst ook niet. Maar ik weet wel dat er heel veel mensen verslingerd zijn aan hun Blackberry (net zoals weer ander mensen aan hun iPhone). Maar dat geeft toch helemaal niet? Het leven wordt een stuk aangenamer als er keuze is.

    En als we gewoon vriendelijk zijn tegen elkaar.


    30 november 2009 om 21:37
    Jos

    Wat in dit artikel wel volledig aan voorbij wordt gegaan… Hoe wil je eigen software op je iPhone installeren als deze niet gejailbreakt is? Dit moet via de AppStore, en wie heeft daar ook toegang tot? Precies, die concurrent.

    Tot op heden is het voor bedrijven onmogelijk om zelf software te ontwikkelen en op de iPhones te installeren.

    Android, dat is wel geschikt voor het bedrijfsleven. Het is niet voor niets dat het project SpitsScoren een G2 (HTC Hero) gebruikt en geen iPhone.


    1 december 2009 om 09:01
    Rian

    @Jos

    Het is natuurlijk mogelijk om jouw applicatie in de iPhone af te schermen met een inlogscherm, dan komt de concurrent niet verder dan dat scherm natuurlijk. AP (Associated Press) heeft bijvoorbeeld een app waar je niet zomaar in kan. 😉


    1 december 2009 om 09:47
    Sami Yilmaz

    De vraag om iPhone als enterprise toestel in te zetten krijg ik steeds vaker uit de markt.

    Vanuit IT beheer oogpunt was de iPhone platform altijd een lastig platform, mede door applicatiebeleid van Apple en geslotenheid van diverse enterprise/beheers toepassingen.

    ICT beleid ligt veelal vast van organisaties, echter doordat de smartphones met grote getallen toeneemt (vanuit consumer naar de enterprise markt), krijgt de IT beheer afdeling een nieuwe uitdaging voor de kiezen én wordt mobiel ICT beleid een onderdeel van IT beleid.

    Een beheerorganisatie spijkert wel alles dicht voor PC’s en laptops m.b.t. security maar hoe gaat het beheer over een nog groter aantal mini-pcs/smartphones die bijna alles kunnen als een volwaardige laptop bv? (achterdeur van een organisatie staat wagenwijd open!)

    Wil de IT beheer afdeling wel belast worden van extra helpdesk calls of aantal FTE’s (kosten!) vergroten doordat er bulk smartphones over de bühne wordt gegooid? Is het koudwatervrees v/d beheer afdeling? Aangezien platformen zoals Windows Mobile, Symbian, Blackberry wel beheersbaar is middels diverse tooling (Mobile Wipe, Killpill), zijn deze platformen tot op heden meer geaccepteerd door de grotere organisaties.

    Echter doordat fabrikanten zoals Sybase met het product Afaria nu met ondersteuning komt voor beheer van de iPhone verwacht ik een grote toevlucht van de iPhone voor de enterprise markt. Volgens mij had Logica in Duistland zelfs gekozen om 2000 medewerkers uit te rusten met een iPhone.

    Als je kijkt naar applicatie ontwikkeling zoals Field Service, Mobile CRM, e.d. dan is helaas de iPhone platform minder geschikt wegens AppStore beleid, echter zoals eerder in de comments aangegeven is hier ook een technische oplossing voor te bedenken zoals authentication/authorization.

    Eerder werd aangegeven dat andere platformen lastig te ontwikkelen is, niets is minder waar, dus daar zal het niet aan liggen.


    1 december 2009 om 12:19
    Drissen

    @Koen:

    Je zegt dat de iPhone tot nu toe geen last heeft van consumenten die overstappen naar Android??

    Waarschijnlijk zijn er nog weinig cijfers die dit kunnen onderbouwen maar ik heb toch een sterk vermoeden dat d’r wel degelijk een aanzienlijke groep is die overstapt. Zowel op internet bij gebruiks ervaringen als in mijn eigen sociale omgeving zie ik dit gebeuren.


    1 december 2009 om 13:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!