Hyves Oxfam Campagne De Groene sint: De Resultaten

Hyves Oxfam Campagne De Groene sint: De Resultaten

{title}

We hebben hier op Marketingfacts de campagne van de Groene Sint op Hyves voor Oxfam Novib uitgebreid beschreven. Het is altijd mooi om te zien wat zo’n campagne eigenlijk ‘doet’: die vraag krijgen we vaak. Leuk, een mooi conceptje, maar hoe zit het met de cijfers. ie cijfers hebben we net via Sjef Kerkhofs en Schepnet.nl doorgekregen, een van betrokkenen bij de campagne. Hieronder een korte wrap-up met wat facts & figures, best indrukwekkend allemaal:

  • De doelstelling van Oxfam was 50000 actiehelden na een campagne van 3 weken.
  • Inmiddels zijn bijna 78000 mensen Actieheld geworden en hebben dus hun steun betuigd aan de campagne.
  • 89% hiervan is afkomstig van Hyves (http://www.hyves.nl/actie/groenesint),
  • 11% is afkomstig van de website http://www.groenesint.nl.
  • Er is door bijna 12500 mensen een WWW’tje aangemaakt, dit stond niet standaard aan in de campagne.
  • 58000 mensen hebben naast de actie ook de gadget geplaatst op zijn/haar Hyvesprofiel.
  • Het account groenesint.hyves.nl is in twee weken tijd van iets meer dan 6000 vrienden naar bijna 61000 vrienden gestegen.
  • Ruim 40000 mensen hebben een winkel beklad.
  • In Totaal zijn er ruim 1097306 invites de wereld rondgegaan betreffende de campagne, hetgeen staat voor ruim 16 uitgenodigde vrienden per persoon.
  • De overall (online) share of voice van Oxfam Novib in relatie tot de andere goede doelen (greenpeace/dance4life/amnesty international/etc.) was binnen 10 dagen gestegen van 5% naar 47,5% .

Inmiddels hebben meerdere winkels (Jamin/Hema/V&D/Lidl) eieren voor hun geld gekozen en aangekondigd volgend jaar gebruik te gaan maken van ‘faire’ chocoladeletters. Dit was een van de voornaamste doelstellingen van de campagne. Oxfam publiceert deze resultaten omdat ze graag transparant willen zijn en dat belangrijk vinden. De organisatie is enorm tevreden en hoort graag tips ter verbetering van dit type campagnes.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • This is a very nice post. I can see you have put hard work on your blog. I'm sure I'd be back here more often. You can come by and visit my site if you have time. See yah!

    geplaatst op
  • Waaaaaaaaaaa!!! :-)))))))))

    geplaatst op
  • @Wendy: Wat precies?

    geplaatst op
  • vet! wie kent vergelijkbare (inhoudelijke) campagnes die zo succesvol zijn geweest?

    geplaatst op
  • Dat was een kreet van vreugde;-). Over onze campagne, dat er zoveel mensen hebben meegedaan, dat alle resultaten inzichtelijk zijn gemaakt en dat nu zoveel veel meer mensen een eerlijke prijs & contract krijgen voor hun cacao, én het mooie artikel dat je hebt geschreven:-).

    geplaatst op
  • Op Twitter heeft @degroenesint ook al bijna 1200 followers.

    geplaatst op
  • @matthijs: volgens mij begrijpt Micah niets van deze Groene Sint post..... Spam?

    Mooie resultaten, niet alleen qua aantallen, maar ook gezien het feit dat Jamin, V&D, Lidl en HEMA overstag zijn gegaan. 'k Denk dat Wendy dat bedoelt met "Waaaaaaaaaa!!"

    Leuk om te vermelden is dat Oxfam ook vrijwilligers bij het seeden heeft betrokken. Doen ze erg goed. Ben zelf ook een dagje Groene Internet Hulpsint geweest.

    Denk dat de campagne nog meer inpact had gehad, wanneer deelnemers de betrokken winkeliers hadden kunnen mailen a.d.h.v. een petitie o.i.d. Verder mag de trailer volgende keer wat korter en krachtiger.

    geplaatst op
  • Goede resultaten. Ik vraag me dan wel af hoe groot de zak met geld was. Jammer dat er niets over geschreven is.

    geplaatst op
  • Goede zaak, zo zijn campagnes beter te vergelijken. Mooi die openheid, hulde!

    geplaatst op
  • Dank voor alle fijne reacties, dat geeft veel voldoening voor alle betrokken partijen. Schepnet heeft in recordtempo een campagne uit de grond moeten stampen en dat is ze zeer goed gelukt. Laten we ook vooral zoals Frank al aangeeft de vrijwilligers van Oxfam niet vergeten. Via onder andere het doeners.net zijn veel initiatieven gekomen!

    geplaatst op
  • @Sjef doe jij dit ook vrijwillig?

    geplaatst op
  • Klinkende cijfers. Goeie cijfers. Zou leuk zijn om te zien tot hoe ver het vrijwilligerswerk doorloopt. Vaak is het niet duidelijk of media en middelen worden aangeboden, of dat dit per partij verschilt. Dit is geen waardeoordeel, laten we wel wezen. Vaak is het onduidelijk.

    geplaatst op
  • Ik zou ook graag zien wat de kosten van de campagne zijn geweest! Overigens heb ik geen hyves en zou ik graag zien dat Facebook volgende keer ook wordt meegenomen! :)

    geplaatst op
  • @Bram: Sjef doet dit niet vrijwillig, het is zijn vak en wordt betaald. Hij heeft een grote rol achter de schermen gehad bij seeden, moderatie en activatie van zowel het publiek als de vrijwilligers. Het was de kosten zeker waard.
    @Phileas: Als je verdere cioncrete vragen hebt, beantwoord ik ze graag.
    @Ferdinand @Yasser De transparantie over de cijfers gaat verder dan menig andere organisatie. Ik wil intern wel eens navragen of ik de kosten kan communiceren, al speelt het bureau daar natuurlijk ook een rol in.
    @Tobias: Dank je wel. We willen deze cijfers voortaan aan het begin van een campagne al direct aanbieden, de feedback erop is leerzaam voor zowel ons als anderen.
    @Frank: een petitie model had zeker iets kunnen toevoegen, al hebben de beklad-foto's ook zeker voor pressie gezorgd. Je was een meester seeder :-)

    geplaatst op
  • Mooie resultaten, zeker. Maar ik vraag me wel af hoe betrokken de hyvers nu werkelijk zijn met issues als kinderarbeid en slavernij. Ik geloof dat een lollige gadget zijn werk qua resultaten altijd wel doet op hyves, maar verder? Hey, maar als deze campagne de overgave van Lidl en de andere ketens heeft veroorzaakt, wat zeur ik dan...

    geplaatst op
  • @bob Bedankt voor je reactie. Ik ben niet benieuwd naar de budgetten, maar meer naar de "kosten/baten". Zo kun je veel beter beoordelen of deze actie ook zo goed is als er hier geroepen wordt.

    geplaatst op
  • Tja, zoals zo vaak bij goed bedoelde acties, vraag ik me af of die voorheen afgebeulde chocolade-kinderen nu wèl naar school gaan om daarmee hun bestaan kunnen verbeteren in de toekomst. Hun ouders zijn arm, echt arm, en daar kunnen wij in de EU echt totaal geen voorstelling van maken.
    Elk centje dat binnenkomt is weer een beetje eten voor de familie. Krijgen de ex-chocolade-kinderen nu een studiebeurs? Niet van Oxfam Novib en ook niet van NL.

    De ‘faire’ chocoladeletters van Oxfam Novib storten daarom veel families in een nog bittere armoede. Als de kids geen inkomen meer hebben, waar eten zij en de rest van de familie van? Van het magere inkomen van hun ouders dat wellicht ook uit slecht betaalde cocoa-baantjes bestaat? En dat dit werk dankzij de Groene Sint binnenkort ook wegvalt?

    Dit aspect is mijns inziens sterk onderbelicht en dat is jammer.

    Ergo:
    Verbeter de wereld, maar als je aan één knopje draait, kijk dan wel even naar wat de wijzertjes van alle andere aspecten of radertjes in het geheel aangeven...

    geplaatst op
  • @Gosse AdB Goeie vragen! Ik zou zeggen, stel ze aan Oxfam of aan de cacoaboeren zelf en verdiep je in de materie. Ik hoor graag wat het antwoord is.

    geplaatst op
  • @Gosse AdB we proberen het verhaal voor het grote publiek begrijpelijk te houden. Mensen hebben immers meer aan hun hoofd dan alleen eerlijke chocolade of eerlijke handel. Voor mensen die meer willen weten over de complexiteit van eerlijke handel, hebben we het rapport Eerlijk Duurt het Langst uitgegeven dat je kunt vinden op http://www.groenesint.nl door te klikken op Wat is er aan de hand. Ik stuur het je graag toe. Eerlijke handel is inderdaad slechts 1 aspect dat de cacaoboeren een zelfstandiger bestaan kan geven. Om zoveel mogelijk radartjes en knoppen te overzien en te sturen werken we zeer nauw samen met lokale partners die de diversiteit en complexiteit van de armoedebestrijding goed begrijpen. Samen met hen streven we stap voor stap naar een rechtvaardigere wereld zonder armoede waarin mensen een zelfstandig bestaan kunnen opbouwen. Als je dat wilt kan ik je in contact brengen met de lobbyist die je meer kan vertellen over de achtergronden van deze campagne en onze lange termijn strategieen om armoede terug te dringen. Hij schrijft Frank's LobbyBlog op http://groenesint.hyves.nl waar je 'm ook zelf vragen kunt stellen.

    geplaatst op
  • @Yasser volgend jaar worden door deze campagne miljoenen extra letters gemaakt van eerlijk verhandelde cacao. De baten daarvan voor boeren worden door ons uiteraard berekend. Ik zal Frank, de lobbyist van Oxfam Novib in deze campagne, vragen hier een posting daarover te doen.

    geplaatst op
  • Wat een cijfers mensen! Complimenten voor de geslaagde campagne. Ikzelf ben totaal geen fan van de "groene sint"(vind hem maar geniepig, hij kijkt altijd alsof hij er een tweede agenda op na houdt), maar over het hele Hyves concept ben ik zeker te spreken! Met dit concept hebben jullie laten zien hoe de sociale media een perfecte basis is voor een online campagne. Sterker nog, jullie hebben bewezen dat het tegenwoordig een middel is waar een marketeer niet meer omheen kan.

    Na deze pluim rest mij nog één vraag. Is er bewust voor gekozen alleen Hyves en twitter te gebruiken deze keer? En dus geen facebook (zoals Ferdinand al aanhaalde) en andere sociale media?

    Ben trouwens ook wel benieuwd naar de baten voor de boeren, en de kosten van de campagne :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.