NRC.next en Nalden grote winnaars Dutch Bloggies 2009

NRC.next en Nalden grote winnaars Dutch Bloggies 2009

Gisteravond werden in Den Haag de jaarlijkse Dutch Bloggies uitgereikt, de prijzen voor de beste Nederlandse weblogs. Het voert te ver om hier alle winnaars in de 18 categorieen langs te gaan. Toch wil ik er twee noemen en dat zijn de grote winnaars van de Dutch Bloggies 2009: NRC.next (Beste Nieuws Weblog en door de publieksjury uitgeroepen tot Beste weblog van 2009) en Nalden.net (Beste Lifestyle Blog en Best Vormgegeven Blog). In de categorie waar Marketingfacts op de shortlist stond, werd Frankwatching (ook al tijden de koploper in de Marcom Top 100) uitgeroepen tot Beste Marketing Weblog. Juryvoorzitter Jeroen Mirck las het juryrapport voor:

(...) Het webloglandschap voor marketeers is heel overzichtelijk. Hoewel het soms lijkt alsof elke interactieve marketingconsultant een weblog heeft, waar we veelal inwisselbare stukjes kunnen lezen over de nieuwste iPhone-app of een voorzichtig uitgeprobeerde Google Wave invite, is er toch duidelijk een toplaag. Die toppers worden door de grootste blog van allen, Marketingfacts, met enige regelmaat netjes gerangschikt in de zogenaamde Marcom Top-50, waar de samensteller overigens uit beleefdheid in ontbreekt. Daar tekent zich al jaren die toplaag af. Het is een beetje de Eredivisie: Marketingfacts is Ajax, Frankwatching is PSV, de stoere jongens van Dutch Cowboys zijn Feyenoord en tot slot is Molblog een door suikeroom Kluwer uit de grond gestampte concurrent AZ.

De jury van de Dutch Bloggies ziet dat deze vier grootheden nog steeds de toon zetten in de markt van de Nederlandse marketingblogs. Natuurlijk hadden de juryleden ook waardering voor de ‘bizz gossip’ van Hyped en voor vaknieuws vanuit een vrouwelijk perspectief, op Dutch Cowgirls, maar die sites overleefden net als drie andere blogs van de longlist de laatste schifting niet. Osocio deed dat wel, en is wat dat betreft in deze categorie de ‘dark horse’. Of eigenlijk ook weer niet, want Osocio mag dan ontbreken in de Marcom Top-50, maar ondertussen staat deze Engelstalige blog over reclamecampagnes van goede doelen wel gewoon prominent in de toplijstjes van internationale marketingblogs. Veel respect van de jury voor dit hobbyproject van Adformatie-webmaster Marc van Gurp.

Maar zoals dat ook bij de Eredivisie gaat, wint er altijd eentje van de grote drie (of in dit geval vier). Daarbij is naar inzet gekeken en naar kwaliteit. De Feyenoorders van Dutch Cowboys schieten wat de jury betreft op dat laatste punt, de kwaliteit, soms nog steeds wat te kort. Op hun inzet hebben we niks aan te merken. Molblog is still going strong, maar wellicht iets minder gedreven dan enkele jaren geleden. Dus moest de jury kiezen tussen de titanen Marketingfacts en Frankwatching. Inhoudelijk allebei nog altijd toonaangevend, maar de Arnhemmers kunnen volgens de jury wel weer eens een nieuw jasje gebruiken. Frankwatching daarentegen koos voor een rigoureuze restyling, waarbij heel crowdsourcend de inbreng van het publiek werd betrokken. Dat is marketing in optima forma. Daarom gaat de Dutch Bloggie voor de beste marketingblog van 2009 naar Frankwatching. (...)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • je kan toch niet serieus beweren dat een weblog in flash bestvormgegeven is .... elk jaar weer een stukje ongeloofwaardiger... die hele bloggies...

    geplaatst op
  • @Matthijs

    Voor de categorie populairste weblog slechts 1800 stemmen. Vond je dat niet weinig?

    geplaatst op
  • Nou, op zich ben ik voor een leuke restyle, maar dat het nou direct een vereiste moet zijn vind ik wat onzinnig, zo lelijk ist niet en het overzicht vind ik enorm fijn. Frankwatching is leuk, qua kleurtjes en dingetjes, maar het wordt wel snel een rommeltje vind ik. Mogen de Bloggies daarom volgend jaar gewoon weer op inhoud? Fijn..

    geplaatst op
  • @DannyK22: Die 1800 stemmen waren de stemmen tijdens de 2e ronde (de 2e week dus). Toen er dus alleen nog maar op de longlist van 20 weblogs gestemd kon worden. & Dat alleen in de categorie Meest Populair. Voorgaande jaren stond de stemming 3 of 4 weken open & dat voor slechts 1 categorie.

    geplaatst op
  • @Annelies: De Dutch Bloggie is niet naar Frankwatching gegaan vanwege de vormgeving. Inhoud speelde de hoofdrol, en dat staat ook duidelijk in mijn juryrapport. De wijze waarop Frankwatching zijn restyling heeft gedaan, dus op co-creatieve wijze met de eigen doelgroep, is juist voor een marketingblog een prachtige gevalletje 'practice what you preach'. Dat heeft de jury gesterkt in de gedachte dat dit de terechte winnaar is geweest. Ik hoor jou trouwens ook niet beweren dat Frankwatching de prijs op inhoudelijke gronden niet zou verdienen. En zoals ik na de uitreiking tegen Marketingfacts zei: tweede worden in een zware categorie is ook een prima prestatie.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.