Science of the Time’s Fashion & Lifestyle Top 15

3 december 2009, 12:11

{title}

Wat gebeurt er op dit moment in Fashion/Lifestyle? En wat betekent dit voor de rest van de wereld? Samen met CODE Magazine* heeft Science of the Time getracht antwoord te geven op deze vragen. Een selectie van de resultaten zijn nu te vinden in de Fashion Lifestyle Top-15. Een Top-15 die vermakelijk en mooi is wanneer je alleen wil ‘consumeren’, maar die ook inzichten geeft op mentaliteit/behoefteniveau van verschillende doelgroepen…

Kijk, ter vermaak, bijvoorbeeld naar nummer 14, ‘Sculpturing Body Sex’, of nummer 1, ‘Fashionably Folkish’ is de dominante trend. Kijke bijvoorbeeld ook naar nummer 3, waar we laten zien waarom surf culture op dit moment meer toekomstpotentieel heeft als fashion-inspiratiebron dan de ‘zo jaren negentig’ extreme sports. Alle plaatjes laten zien wat er opkomend is in fashion.

Maar om eerlijk te zijn gaat het Science of the Time niet alleen om de mooie plaatjes. Het gaat niet om de hippe fenomenen maar om het begrijpen en kunnen plaatsen van die fenomenen. Er wordt gekeken naar de aantrekkelijkheid van bepaalde fenomenen die verder gaat dan het oorspronkelijke doel ‘an sich’ en hoe die marketingtechnisch van nut kan zijn.

Een aantal overkoepelende bewegingen:

a)

Wereldwijd – hoewel minder in Azië – heerst een gevoel van verraad door de ‘massa luxe merken’ die doorsnee producten verkopen voor een superieure prijs. We worden allemaal meer gevoelig voor dit soort vormen van verkapte bedriegerij. De huidige recessie herinnert ons nog steeds aan het ‘verraad’ van de banken. Bijna alle items in de Fashion/Lifestyle Top-15 bevatten, in meer of mindere mate, culturele strategieën om dit gevoel van verraad te verminderen.

b)

We zien een serieuze beweging richting ‘Echte en Adembenemende Luxe’. Zie The Curator op nummer 4, de man die zichzelf met luxe accessoires, tot in detail en met bijbehorende verhalen, succesvol weet te etaleren. Zie Sophisticated Ueberpremium op nummer 8; de echte luxe merken. Zie True Blue, the Cult of Raw Denim op nummer 6. Waar het gaat om de kunst van het creëren.

c)

Er is ook een groeiende behoefte aan ‘Intense Authenticiteit’. Zie mooie voorbeelden van puurheid en eerlijkheid op nummer 13, over hoe (onder andere) het merk “Bakker, Made With Love” de producten tot in detail weet te personaliseren. Ook is er verlangen naar een intense Rockstar die nu eens NIET over-gecommercialiseerd of een wandelend marketingconcept is. Echte rock ‘n roll.

d)

En dan is er natuurlijk de aanhoudende trend van onverwachte, frisse, verrassende combinaties. De knullige klomp wordt omgetoverd tot onmisbaar mode-element voor komende winter (nummer 7). Glamour en Gothic mixen perfect op nummer 12. En om verrassend te zijn in de sportkledingbranche ligt de focus op Niche Sporten als tafeltennis, vissen of rolschaatsen.

e)

En last but not least geven we een overzicht van wat er online gebeurt met focus op fashion. Internet verhoogt de kansen voor DIY-ers. Zo zit Tavi, een 13 jaar oud meisje dat vanwege haar blog nu bij alle modeshows eerste rij. En meer belangrijk: hoe door internet en toewijding van mensen met meerdere talenten de grenzen tussen professies beginnen te vervagen en mensen met een passie meer ruimte krijgen: Can do It All: The New DIY Doctrine.

Ingeborg Bruinewoud
projectmanager & community/content manager bij ScienceoftheTime.com

Ingeborg Bruinewoud (’86) begon haar studie Pedagogische Wetenschappen aan de UU vol goede moed en idealen maar ontdekte daar al gauw dat haar interesse te maatschappijbreed was voor deze opleiding. Via een minor cultuurstudies en cultuursociologische vakken bij Carl Rohde ontwikkelde ze een voorliefde voor het observeren van de maatschappij door een mentaliteitstrend-analytische bril en kon ze in 2007 terecht bij (toenmalig) Signs of the Time om het nieuw te starten project ‘the Top-15 Coolest Worldwide’ te ondersteunen. Inmiddels is haar takenpakket bij Signs of the Time/Science of the Time flink uitgebreid: naast het achter de schermen editten, onderhouden, netwerken en interpreteren van de Top-15, leidt ze inhoudelijk en facilitair verschillende Coolhunts (Cool Retail Hunt, Cool City Hunts op verscheidene universiteiten en hogescholen wereldwijd), denkt en schrijft ze mee bij de ontwikkeling van nieuwe trends en interpretaties, verzorgt ze de PR en geeft af en toe een lezing over de inzichten en theorieën van Science of the Time. Daarnaast houdt ze als communitymanager een oogje in het zeil op de website www.scienceofthetime.com en is tevens verantwoordelijk voor alle content op deze website. In haar vrije tijd blijft ze graag bij door veel te lezen en schrijven, te fotograferen en er op uit te gaan in zowel de fysieke als in de virtuele wereld. Kunst en cultuur zijn haar grote passie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!