2000-2009: Tien jaar internet ranglijsten

4 december 2009, 08:35

Deze week heeft de firma Multiscope haar jaarlijkse ranglijst van bestbezochte sites blootgegeven. Ieder jaar voldoende stof om eens lekker te gaan zeuren over gebruikte methodieken en resultaten. Ook ondergetekende maakte zich hier vaak schuldig aan. Afgelopen juli ontstond er een storm aan kritiek en werden de tussentijdse cijfers door partijen als Buienradar, Telegraaf, Nu.nl, ANWB en 9292ov.nl sterk in twijfel getrokken. En nu is er de jaarlijst van 2009 (zonder VistaPrint!). We hadden weer kunnen gaan zeuren of we hadden de lijst links laten liggen, maar dit jaar doet Marketingfacts het anders.

Het persbericht van Multiscope inspireert eigenlijk niet tot publicatie. De lijst van 2009 is namelijk niet interessant. Veel sites zitten honkvast op hun plek of oude topspelers heroveren hun oude plek (al dan niet dankzij een re-branding of nieuwe URL). Er zijn geen verrassingen dit jaar. CheapTickets.com (35) en Facebook.com (56) komen er aan. Wat is er wel noemenswaardig dan? Het is de tiende keer dat de lijst uitkomt. Multiscope zelf besteedt er geen aandacht aan, wij wel. Want als je de lijstjes allemaal een voor een chronologisch de revenu laat passeren ontstaat er een mooi document dat de enige doelstelling van de jaarlijst laat zien die onbetwistbaar is: de trends van wat scoort door de jaren heen.

2000 – Zoekdiensten

In 2000, het eerste jaar dat de lijst gepubliceerd werd, bestond de lijst nog uit 50 sites en werd gedomineerd door zoekmachines, internetproviders en kranten. Ook leuk om te zien dat een site als aex.nl in de top 20 stond.

2001- Postbank en rabobank

In 2001 zag je de opkomst van online bankieren ontstaan: Rabobank en Postbank schoten omhoog. KPN leek met clubs.nl (een van de eerste communities) goud in handen te hebben. Ook het online versturen van kaartjes leek in 2001 al een hit te worden dankzij Kaartenhuis. Maarktplaats verschijnt in de top 50.

2002 – Google

In 2002 kwamen de dochterpagina’s van startpagina opzetten en kwam google.nl voor het eerst in de lijst voor. Startpagina begon (tijdelijk) terrein te verliezen (aan haar eigen dochterpagina’s) en NU.nl verschijnt voor het eerst in de top 20. Omroep.nl en NS beginnen terrein te verliezen

2003 – Marktplaats

In 2003 winnen grootste partijen als MSN en Google verder terrein. Marktplaats rukt verder op en Startkabel blijkt een goede copycat van het nog steeds succesvolle Startpagina. RTL verschijnt voor het eerst in de top 20, net als eBay en ANWB. Bol.com verdwijnt tijdelijk uit de lijst.

2004 – MSN, Bol.com en Schoolbank

In 2004 worden de dochterpagina’s en startpagina gezamenlijk de nummer 1. Microsoft komt als hoogste nieuwe binnenkomer binnen met msn.com. Schoolbank is een van andere nieuwe binnenkomers. Nederland gaat massaal op zoek naar oud-klasgenoten. Bol.com begint aan haar nieuwe opmars. Functionele websites als Marktplaats, De Telefoongids en ANWB rukken verder op. Google blijft op 3 steken. Ilse probeert stand te houden.

2005 – Speurders

In 2005 wordt het duidelijk dat Google de meeste Nederlanders weet te bekoren. Marktplaats krijgt concurrentie van Speurders dat met vele miljoenen door de Telegraaf in de markt wordt gezet. Staatsloterij en NU.nl treden weer aan in de top 20. De laatste internetprovider in de lijst (Planet) zakt verder weg. Het bieden op veilingen is met eBay is ook erg populait geworden.

2006 – Wikipedia en Web-log

In 2006 zien we dat het webloggen populair begint te worden. Daarnaast komt Wikipedia op. Bol.com rukt verder op, ANWB zakt verder weg terwijl Routenet flink stijgt. Er staan nu drie routeplanners in de top 20.

2007 – Live en Hyves

In 2007 is de lijst van alle tien jaar het meest in beweging. Veel wisselingen. Grote stijgers zijn Live.com en Hyves. Daarnaast zie je de opkomst van online spelletjes met Zylom. KPN komt helemaal terug in de top 20 met twee titels: kpn.com en planet. Wehkamp wordt ingeuild door Neckerman en NS door 9292ov. Diensten blijven gelijk, maar de spelers rouleren. De laatste TV zender in de top 20 (RTL) lijkt weg te zakken. Omroepen bezinnen zich op hun online positie.

2008 – Buienradar

In 2008 stormt Hyves verder door naar de top 3 en komt Buienradar met stip de top 10 binnen. Nederland maakt kennis met online video’s via YouTube. Neckerman stijgt door richting de top 10.

2009 – YouTube

In 2009 stormt YouTube de top 3 binnen, is Bol.com met afstand het grootste online warenhuis maar wordt behoorlijk achterna gezeten door Wehkamp. Neckermann daalt. Wel kan gesteld worden dat Nederland eindelijk eCommerce heeft omarmd. Telecompartijen als KPN en Vodafone lijken de rol te pakken die de internetproviders in 2000 hadden. Sociale media is here to stay en Facebook komt er aan.

Hoe nu verder?

De ranglijsten als die van Multiscope lijken steeds minder bestaansrecht te hebben. Wat zegt uniek bereik nog als de trend is dat je de content moet brengen daar waar je doelgroep is? Daarnaast zorgt ook de opkomst van mobiel internet ervoor dat het bereik van de diverse partijen versnippert raakt en niet te vangen is met een online panel.

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

7 Reacties

    Jean-Paul Horn

    Mooi overzicht Mark!


    4 december 2009 om 10:40
    media

    Mooi overzicht Mark, complimenten!

    Vwb de internetlijsten, die hebben wat mij betreft zeker nog wel waarde. Ze geven, zeker over een aantal jaren gezien, heel mooi de trend weer waar we nu staan met internet.


    4 december 2009 om 10:47
    Mark de Bruin

    @Jean Paul; dank!

    @Marco: dank. Eens dat er trends te maken zijn (zie dit artikel) maar er zullen trends/sites/partijen komen die dankzij mobiel internet, widgets,gadgets en sociale media groter zijn dan alleen het bereik van een internetdomein. Hoe zie jij dat terug in een lijst in 2010/2011?


    4 december 2009 om 11:06
    Jean-Paul Horn

    Interessant gegeven dat laatste. Want hoe gaan Multiscope, STIR et al dat allemaal meten. Betrokkenheid stopt allang niet meer bij alleen een website: de sociale interactie via Twitter, Hyves, Facebook, iGoogle, Netvibes, Windows Vista/7 gadgets enzovoorts gaat veel verder. Om over de grote opmars van mobiele applicaties nog maar te zwijgen. Ik ben wel benieuwd of Multiscope en/of STIR daar al een visie over hebben.


    4 december 2009 om 11:34
    Jim de Vries

    Ik mis Tweakers.net in deze lijst. Onlangs uitgeroepen tot ‘Website van het Jaar’ (voor partijen als Hyves, Google, Marktplaats, etc. zie http://www.websitevanhetjaar.nl) en ik geloof maandelijks meer dan 3 miljoen unieke bezoekers…. Iemand enig idee?


    6 december 2009 om 10:40
    eef

    Heel leuk zo’n overzicht, goed idee!


    7 december 2009 om 11:36
    broekh

    Erg leuk artikel. Ik vind de cijfers heel erg relevant en ik wil ze gebruiken om in een lesboek te laten zien hoe snel en veel er veranderd is. En ja, natuurlijk is niche marketing het mooiste wat er is – maar toch zijn er nog vele mannetjes en vrouwtjes die kicken op een hoog bereik.

    Bedankt!

    Mirjam


    7 december 2009 om 11:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!