Indenty whitepaper: Zoekmachinemarketing in het MKB in 2010

15 december 2009, 08:06

‘Voor zoekmachine marketing is veel meer financiële ruimte binnen het MKB dan verwacht. Onderzoek heeft uitgewezen dat het Nederlandse midden- en kleinbedrijf volgend jaar meer dan 250 miljoen euro zal uitgeven aan SEM.’

Het onderzoek is uitgevoerd door Indenty, dat is een zoekmachine marketing bureau. Het onderzoek, bovenstaand op Slideshare en hier te donwloaden na registratie, baseert zich op 416 respondenten, 40.000 enquêtes werden verstuurd. Het gemiddelde jaarbudget voor search, zo blijkt uit het onderzoek, stijgt met 9,5 procent naar 5300 euro gemiddeld per bedrijf in het MKB. Op dit moment wordt zoekmachine marketing ingezet door een derde van de MKB bedrijven met website, voor 2010 is dit bijna 50 procent.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Sjoerd

    Leuke whitepaper. Weliswaar met veel open deuren maar interessant om te lezen.

    Klopt het dat er slechts 416 van de 40.000 ontvangers de moeite hebben genomen om de enquete in te vullen? Het MKB is kennelijk toch niet zo vooruitstrevend (sorry, weer een open deur)


    15 december 2009 om 09:26
    Dennis

    Inderdaad, leuk om meer te lezen over de ontwikkelingen bij het MKB.

    Wel ben ik benieuwd naar wat extra informatie of onderzoeksopzet en validaties. Ik ben bijvoorbeeld geinteresseerd in de mediaan van de bestedingen op verschillende niveaus, als aanvulling op de diverse gemiddelden. Een gemiddelde kan met een paar uitschieters al snel leiden tot een vertekening van het beeld.


    18 december 2009 om 13:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!