Arno Lubrun (Microsoft Advertising) over Bing: ‘We zien dit als een meerjarenplan’
Wat mogen we op het commerciële vlak in 2010 qua ontwikkelingen verwachten van Bing; wat zijn de verwachtingen voor de Nederlandse markt? Hoe belangrijk is het real time web en mobile voor Microsoft in 2010? Hoe gaat Microsoft op deze belangrijke trends inspelen in 2010?
Arno Lubrun (1971) is de nieuwe director van Microsoft Advertising Nederland. Lubrun geeft in onderstaand video-interview, opgenomen in het Microsoft “nieuwe werken” pand op Schiphol, antwoord op onder anderen bovenstaande vragen. Een gesprek over het marktaandeel van Bing, over search op Twitter in combinatie met Bing, over de trends voor 2010, over ingame advertising en X-Box Live en over Microsoft LookingGlass. Verwachte ‘brede’ introductie van die laatste dienst in Nederland: 2012.
3 trends
De eerste trend die Lubrun voor 2010 signaleert is de toename van het aantal schermen waarop consumenten media consumeren. Social media, vervolgens, wordt een serieus onderdeel van de marketingmix, maar het succes moet dit jaar bewezen worden. ‘Eerst was het hip om het te doen [het inzetten van social media, MvdB], maar nu moet het niet alleen maar hip zijn, het moet ook iets opleveren.’
Bing
Lubrun: “We willen niet alleen het zoeken voor elkaar krijgen, we willen dat de consument een keuze kan maken. Dat is voor adverteerders interessant: de mensen die doorklikken zijn per definitie geïnteresseerd in waar ze naartoe klikken. […] In Nederland zijn we in beta met Bing. Met eerdere versies van Live Search zijn we in een keer globaal live gegaan voor het grote publiek. We zagen dat een gebruiker een bepaalde functionele eis heeft voordat hij vindt dat het goed genoeg is. Dus, als het voor ons en de consument voldoende is, dan verhuist Bing naar formeel. Dat zie je nu in Engeland en in de VS.” En de Nederlandse introductie, de livegang uit beta? “Hoe eerder hoe beter,” zegt Lubrun.
Microsoft richt zich met Bing nu vooral op de VS, zegt Lubrun. “Ik denk dat wij bescheiden blijven op dit moment. We snappen dat we tegen een concurrent moeten strijden. We zien dit als een meerjarenplan.” De onderscheidende positie voor adverteerders van Bing, volgens Arno Lubrun: “Vanuit de adverteerderskant denk ik dat iedere adverteerder het fijn vindt om meer dan één keuze te hebben.”
Nieuwe functie
Lubrun werkt vanaf 2001 voor Microsoft en heeft verschillende functies bekleed, waaronder die van Global Accounts Director bij Microsoft Services. Vorig jaar was hij als Senior Business Development Manager bij de divisie Consumer & Online verantwoordelijk voor de strategische partnerships van Microsoft. Lubrun zegt in het bericht van zijn benoeming:
“Microsoft speelt een grote rol in het digitale leven van consumenten, ik ben ervan overtuigd dat we aan het begin staan van een nieuwe periode waarin techniek en online media onze levens gaan veranderen. Ik ben dan ook blij dat ik met mijn benoeming de kans krijg dat van heel dichtbij mee te gaan maken, daar zelf een bijdrage aan te kunnen leveren.”
Met dank aan Erik van Roekel en David van Dam (Traffic4u) voor inspiratie voor de vragen!
Jammer dat Bing in NL nog niet live is…ik gebruik het nu zelf al tijden naar super tevredenheid (vnl technische zoekopdrachten)! Vooral de Maps beta en image search zijn master!
Volgens mij is relevantie niet echt onderscheidend toch? Daar is Google ook mee bezig en is niet alleen een rijtje van links.
Google Maps, Afbeeldingen, Youtube Video’s en zometeen Social Circle is Google ook mee bezig.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!