Geert Milders: Eigen domein eerst!

18 januari 2010, 21:00

Online reclamebureau Pool Worldwide heeft in opdracht van domeinnamenregistratie- en hostingprovider TransIP een ludieke persiflage op PVV-leider Geert Wilders ontwikkeld in Koefnoen-stijl voor haar nieuwe campagne ‘Eigen domein eerst’, een initiatief van de Partij voor het Vastleggen Van Domeinnamen (PVVDN). De campagne, die vrijdagmiddag van start is gegaan, laat Nederlanders kennismaken met Geert Milders, de man die vindt dat iedereen recht heeft op een eigen Nederlands .nl-domein. Deze ‘Geert Milders’ staat voor ‘tolerantie, integratie en een multiculturele samenleving’, aldus TransIP. Het internetbedrijf wil met de ludieke actie mensen bewust maken van het belang van het claimen van hun eigen domein, voordat iemand anders hen voor is.

Naast de video kan er op de campagnewebsite www.eigendomeineerst.nl een gepersonaliseerde versie gemaakt worden, die vervolgens geëmbed of doorgestuurd kan worden naar sites als Twitter, Hyves en Facebook. ‘De gepersonaliseerde video is een knipoog naar de virals van politieke partijen zoals de SP’, laat David van der Meulen, strateeg bij Pool Worldwide, tegenover Adformatie weten.

“De video is in een weekend tijd ruim 30.000 keer bekeken en opgepikt door onder meer VKmag, DutchCowboys, Sargasso, Panorama, Joop en ruim vijftig andere sites. De campagne wordt ook veelvuldig getweet en ge-retweet op Twitter, door onder andere Georgina Verbaan”, aldus Rocco Stallvord van het bureau First!, verantwoordelijk voor de seeding van de campagne. Daarbij wordt met name de eigen player geëmbed in plaats van de YouTube video. Hoeveel nieuwe domeinnaam registraties het TransIP heeft opgeleverd is niet bekend.

Het is volgens het Nederlands Juridisch Dagblad niet voor het eerst dat bedrijven reclame maken met politici in de hoofdrol of een karikatuur van bekende Nederlanders. Zo werd de Kijkshopfolder met premier Jan-Peter Balkenende niet gewaardeerd door het CDA en uiteindelijk door de rechter verboden vanwege inbreuk op het portretrecht.

De domeinnamen die in het filmpje te zien zijn, zijn ook te bezoeken. Neem maar eens een kijkje op bakkenmetburka.nl, degroenedichter.nl, anarchie-nu.nl, theehuis-kahvehane.nl en achmederbudak.nl

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

5 Reacties

    Arjen

    TransIP is op zich wel een prima bedrijf. Alleen jammer dat telkens nieuwe klanten voordeel genieten. Voor bestaande klanten zouden de prijzen naar beneden moeten. Je kan daar beter na een jaar je domeinnaam overzetten op een nieuw account: flinke korting!


    19 januari 2010 om 08:36
    nickvanbeers

    Arjen @ Ben ik het helemaal met je eens ik zit nu ongeveer 2 jaar bij TransIP ik koop zeker elke dag wel een domeinnaam bij hun voor mijn klanten maar ik vind dat ze dan een korting moeten geven voor grote afnemers bijvoorbeeld;

    0 – 10 domeinnamen = €4,99

    10 – 50 domeinnamen: €4,-

    Allemaal van die kleine acties dat zie je wel meer bij webhosting bedrijven.

    Wellicht een tip TransIP.


    21 februari 2010 om 16:47
    jutien van der steen

    Inhoudelijk opvallend en geestig – een soort humor die we sinds koot en bie zelden meer zien. Sowieso zien we in de media geen gesluierde vrouwen sneeuwballen gooien met bleke mannen – doorbrekend. Graag meer van deze content-ontwikkelaars.

    Interessant dat een paar ontevreden klanten direkt reageren – web 2.0 – Een marketing-campagne zet pas zoden aan de dijk als klanten het soort dienstverlening krijgen dat aansluit bij de emotie die in deze campagne wordt gecommuniceerd. Dat is integrale communicatie. De achilleshiel daarvan is meestal niet dat een bedrijf niet wil, maar dat het de coordinatie niet voor elkaar krijgt. Marketing bedenkt een campagne terwijl op personeelszaken net bezuinigd wordt. Dan heb je een leuk filmpje, maar de naam beklijft niet en de roi evenmin. Bij wie ook weer ?


    9 maart 2010 om 22:29
    colocatie

    please response to this because i got the same question

    “that a few disgruntled customers immediately respond – Web 2.0 – A marketing campaign put only improve the situation when customers get the kind of service that reflects the emotion that is communicated in this campaign. That is integral communication. The Achilles heel of this is usually not that a company does not want, but that coordination does not get. Devises a marketing campaign while on staff as cutbacks. Then you have a nice movie, but the name takes root and the roi either. Who again?”


    31 maart 2012 om 07:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!