Hoe schrijf je goede headlines voor social media

Hoe schrijf je goede headlines voor social media

Hoe schrijf je ‘sticky headlines’ voor social media en social newssites, koppen die blijven plakken in je hoofd en zorgen dat je klikt en dat leuke artikel doorstuurt aan je vrienden? Adam Singer vindt dat hij er goed in is, en belangrijker: ‘In fact, crafting headlines is equally if not more challenging than leads and even content itself.’ Singer schreef daarom op ToprankBlog dit verhaal met daarin 5 social ‘headline writing tips’ voor veel traffic naar je blog vanuit social media. Hieronder de vijf tips:

1 Werk achterstevoren: Eerst de content, daarna pas de headline
Maak altijd eerst een werktitel aan en herschrijf die later. Maak hem passend voor je publiek. “Having great content in front of you, then selling it through a sticky headline is always easier than writing it staring at a blank screen.”

2 Maak ‘formules’ aan in je headlines
Het is geen slecht idee om formules aan te leggen (eigenlijk doen we dat al met de SlideShare Reviews, hoewel ik niet zeker weet of dat hier bedoeld wordt). Dat kan dus beter en zorgt ervoor dat mensen het graag doorsturen. Lijstjes en nummers doen het altijd goed,

3 Je kop moet ‘outrageous, engaging, emotional, useful, counter-intuitive or remarkable’ zijn voor je community
Een headline hoeft niet voor de hele wereld te begrijpen te zijn (dat ga je niet redden, er is niet genoeg ruimte), als het maar betekenisvol is voor de leden van je community en het liefst de influencers binnen die community. ‘To achieve this you must first understand your community – ideally by being a member yourself and able to empathize with them.’

4 Creëer niet alleen maar content, maak echt gebruik van social news sites
Onderstaande alinea is raker dan raak:

You can’t understand social communities at the level necessary to permeate them consistently with your content/headlines without being a member of those communities. This is not optional, and if you’re a blogger or marketer who merely creates content but doesn’t participate you’re missing half the picture. Learn the hot buttons of the popular, macro communities and you’ll get a general sense of how to craft headlines for social news. Then, drill down and become a member of more targeted communities relevant to your niche to learn what resonates with specific groups.

5 SEO: Vaak vergeten, altijd belangrijk
‘Social news success’ kan iets zijn voor de lang termijn. Je nieuwsberichten die het social goed doen krijgen veel links waarmee je scoort in Google rankings.  Maak dust twee headlines, zegt Singer: een voor de zoekmachines (title tag) en een voor de gebruikers (page title). Doen we, hier op Marketingfacts. ;)

Goed verhaal
Ok, headlines zijn belangrijk. Maar het achterliggende verhaal ook, anders wordt het ‘een keer maar nooit weer’. Dus goede headlines, rekening houdend met bovenstaande technieken: ja. Maar een goed verhaal: nog beter ;).


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Meer tips...............

    Tips voor Bloggers - Hoe kom ik in Google News?

    1. Gebruik unieke permanente URLs met minimaal 3 cijfers
    2. Geef het artikel in zijn geheel weer
    3. Plaats de publicatiedatum tussen de titel en de inhoud van het artikel
    4. Gebruik een relevante titel
    5. Plaats de orginele content apart van die van het persbericht
    6. Publiceer informatieve en unieke content

    De 6 belangrijkste aandachtspunten om je nieuwsbericht terug te laten komen in Google Nieuws:

    1. Gebruik unieke permanente URLs met minimaal 3 cijfers
    Google gebruikt de cijfers om te herkennen of het bericht dat op de pagina wordt weergegeven een nieuwsbericht is. Wanneer de URLs geen cijfers bevatten adviseert Google om de URLs in te dienen via de Google Nieuws Sitemap.

    2. Geef het artikel in zijn geheel weer
    Zorg dat de verschillende paragrafen van het artikel achtereenvolgend worden weergegeven en niet worden onderbroken met quotes of links naar andere pagina’s.

    3. Plaats de publicatiedatum tussen de titel en de inhoud van het artikel
    Door de publicatiedatum tussen de titel en het artikel te plaatsen kan Google gemakkelijk achterhalen wat de datum van publiceren is.

    4. Gebruik een relevante titel
    Hieronder wordt zowel een juiste HTML titel als de titel van het artikel zelf mee bedoeld. Zorg dat hierbij de titel aansluit bij het onderwerp van het artikel.

    5. Plaats de orginele content apart van die van het persbericht
    Door een logische directory structuur op te zetten kan Google herkennen wat een nieuwsartikel is of een satire/opinie stuk is.

    6. Publiceer informatieve en unieke content
    Zorg ervoor dat je artikelen interessant, informatief en uniek zijn. Dergelijke artikelen genereren meer verkeer naar je website dan het simpel kopiëren van bestaande artikelen.

    geplaatst op
  • @Luc: Dank. Staat ook deels al hier of had je het daar vandaan? ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.