YouTube bestaat 5 jaar

YouTube bestaat 5 jaar

De populaire videowebsite YouTube bestaat vandaag exact vijf jaar. De oprichters, bestaande uit Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim, registreerden de domeinnaam YouTube.com, het logo en het merk op 14 februari 2005. Ter ere van deze mijlpaal heeft Chad Hurley vandaag een blogposting gewijd op het officiële YouTube blog met als titel “YouTube & the Online Video Revolution”. In vijf jaar tijd is YouTube uitgegroeid tot een platform met honderden miljoenen bezoekers, die dagelijks meer dan een miljard filmpjes bekijken en elke minuut 20 uur aan videomateriaal uploaden. Hoogtepunten in het eerste lustrum zijn onder meer de eerste YouTube video op 23 april 2005, de overname in 2006 voor 1,65 miljard door Google, en in 2009 het Witte Huis op YouTube. In juni 2007 introduceerde YouTube een Nederlandstalige versie.

In het kader van het 5 jarige bestaan van YouTube kondigde Upload Cinema de Canon van YouTube aan in de Stadsschouwburg Amsterdam. Dankzij aandacht van de landelijke pers is de voorstelling inmiddels uitverkocht! Kijk ook morgen naar de De Wereld Draait Door.

De canon van YouTube vindt plaats op 22 februari om 20.00 en is samengesteld op basis van bijdragen van de belangrijkste webredacteuren, internetexperts en bloggers van Nederland, waaronder Erwin van der Zande, Ernst-Jan Pfauth, Marjolijn Kamphuis, Herbert Blankesteijn, Kees Driessen, Steve Stiffbone, Nalden en ondergetekende.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Echt alle filmpjes bekijken en gelijktijdig de volgenden alweer opzoeken en klaarzetten in een afspeellijst
    Of gewoon willekeurig gerelateerde filmpjes laten afspelen.
    Het kan allemaal in TubeParade.com

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.