Niets maakt een marketeer geiler dan word-of-mouth rondom zijn producten. Zoiets kun je haast niet doodmarketeren, het ontstaat simpelweg. Maar je kunt het geluk wel een handje helpen. Zeeman, toch niet bepaald een premium merk, toont aan dat je met een slimme - deel sociale - campagne een hoop word-of-mouth kunt bereiken. Zo zat ik vrijdagavond te pimpelen met mijn vrienden (genoeg early adopters present ;-). De ‘gratis’ (nu ja, 4 euries ‘verzendkosten’) boxershorts van Zeeman kreeg dikke vette kudos. Heb hem toch ook maar besteld, voor mezelf en voor m’n verloofde…
Word-of-mouth werd al snel ook word-of-mouse, via het virale effect op blogs, twitter, weet ik het waar praten mensen over de boxeractie. Zeeman opende zelfs een twitteraccount (@zeemantextiel), maar schroomde evenmin om een bil-board (woordgrapje, sorry…) te dumpen langs de kant van de weg. Van al die buzz kan Wibra nog een hoop leren. Als Zeeman goedkope zooi 2.0 is, dan is Wibra de 1.0-variant. Terwijl ze echt z’n ongelooflijk tof product hebben dat op internet meer dan genoeg word-of-mouse weet te generen! Ik heb het natuurlijk over de enige echte Dasty....
Mijn persoonlijke blog bezit uitstekende SEO aangaande dit schoonmaakproduct (ontvetter, rvs, badkamer, etc.) dat in Nederland exclusief verkocht wordt door de Wibra. Lees hier: Dasty, het geheime schoonmaakmiddel van de Wibra. Waarom is het zo’n noemenswaardig product? Met name de ontvetter verslaat alle A-merken op z’n sloffen - over milieuvriendelijkheid zullen we het maar even niet hebben. Dat is niet alles.
Dasty-Hyves
Er bestaat een enige echte door fans opgerichte ‘We love Dasty’-Hyves. Dit Italiaanse merk mag zich verder in de warme belangstelling verheugen van diverse fora, van het motorfietsweb tot het Viva-forum tot Marokko.nl. Je ziet het, alle lagen van de bevolking buzzt wat af over Dasty. En wat doet de Wibra? Niets, helemaal niets. Nog geen melding op de eigen website, laat staan een kekke 2.0-meets-old school marketing campagne zoals van de Zeeman. Kijk, je hoeft er natuurlijk niets mee te doen. Ik bedoel, het product verkoopt toch wel, en mensen doen toch al het woord voor je.
Topmerk
Maar zou het niet heel vet zijn om in elk geval iets origineels te verzinnen, en al die word-of-mousende fans te bedanken voor hun efforts om Dasty underground tot een topmerk te maken, een merk waar iedereen een stukje voor omfietst? Ik ga speciaal naar nota bene het Bos en Lommerplein om een paar spuitbussen te halen!