Google Remarketing: Target je bezoekers

22 februari 2010, 09:15

Sinds enkele maanden is Google in Nederland gestart met een beta versie van Google Remarketing. Dit is Google’s variant van retargeting zoals deze al door meedere partijen in Nederland wordt aangeboden. Met deze nieuwe feature binnen AdWords is het mogelijk om gericht advertenties te tonen op het contentnetwerk van Google. Dit biedt veel mogelijkheden en de eerste resultaten zijn positief.

Remarketing?

Een bezoeker op je website bekijkt één of meerdere pagina’s, maar converteert (nog) niet. Deze bezoeker toont wel interesse in jouw product. Wat als je deze bezoeker met een specifieke aanbieding kunt verleiden om toch de gewenste actie te doen? Met Google Remarketing is het mogelijk om deze specifieke groep internetters op andere websites beeldadvertenties en tekstadvertenties te tonen. Om deze bezoeker succesvol te verleiden om alsnog over te gaan tot de gewenste actie, kun je een gerichte actie of aanbieding communiceren in je advertentie of op je landingspagina

Waarom retargeting?

Bezoekers die je website al eerder hebben bezocht, zijn bijna altijd je ideale doelgroep. Door hun surfgedrag hebben ze immers al laten zien dat ze interesse hebben. Ze zijn echter nog niet overgegaan tot de gewenste actie. Door de niet converterende bezoekers te retargeten blijf je top of mind bij de potentiële klant en kun je deze met gerichte advertenties verleiden tot een volgende stap in je funnel.

Hoe werkt Google Remarketing?

Om te beginnen moet je pixels plaatsen op de pagina’s waarvan je de bezoekers wilt targetten zodat deze bezoekers worden ‘gecookied’. Aan de hand van de geplaatste cookies kunnen de bezoekers worden ingedeeld in groepen, bij Google Remarketing worden dit ‘lijsten’ genoemd.

In de AdWords interface kun je aangeven welke groepen of combinatie van groepen je wilt targetten. Zo kun je een campagne maken voor een product X, waarbij je alle bezoekers target die het product wel hebben bekeken, maar niet hebben gekocht. Vervolgens toon je deze bezoekers een advertentie met een aanbieding voor product X om hen toch te verleiden over te gaan tot conversie.

Het bereik van Google Remarketing

De advertenties worden vertoond op het contentnetwerk van Google. Met een dekking van 90% in Nederland is de kans groot dat je deze doelgroep opnieuw weet te bereiken. Het bereik wordt echter voornamelijk bepaald door de grootte van de ‘pool’ aan mensen waar een cookie wordt geplaatst. Plaats je een pixel op een productpagina die 1000 unieke bezoekers per dag realiseert, dan heb je na 30 dagen slechts een target group van 30.000 mensen.

Google Remarketing werkt met hetzelfde veilingsysteem als de ‘normale’ advertenties in het contentnetwerk. De advertenties worden vertoond op basis van de hoogste eCPM. Doordat een remarketing campagne over het algemeen relevanter zal zijn dan een ‘normale’ campagne, zul je met de remarketing campagne deze veiling in veel gevallen winnen en dus vertoond worden op het contentnetwerk.

Resultaten Remarketing

We testen nu een aantal maanden met retargeting en de resultaten zijn positief. Omdat bij remarketing een geheel andere doelgroep wordt benaderd dan andere campagnes, is een 1 op 1 vergelijking echter niet helemaal eerlijk.

Gemiddeld ligt de CTR twee keer zo hoog bij een remarketing campagne dan bij normale campagnes in het contentnetwerk. De gemiddelde kosten per conversie liggen op nagenoeg vergelijkbaar niveau met search campagnes. Dit is exclusief merknaam. Het volume in het aantal conversies hangt uiteraard af van de pool aan mensen die een cookie hebben ontvangen. Hoe groter de pool, hoe meer bezoekers en conversies.

Google Remarketing is mooie aanvulling op de search campagnes. Er zijn veel manieren om regels en uitzonderingen in cookies vast te leggen waarmee er vele mogelijkheden ontstaan om een zeer relevantie doelgroep opnieuw te bereiken met een specifieke advertentie.

Lennart Moes
Digital Marketing Specialist bij Rocket Digital

Wij zijn Rocket Digital. Een landelijk opererend digital marketing bureau met noordelijke roots en dito mentaliteit. De rol van technologie wordt steeds groter, maar menselijke interactie blijft van levensbelang. Betrokkenheid, transparantie en toewijding, dat kun je van ons verwachten.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Jorrit

    Oeh. Dit klinkt heel interessant voor webwinkels. Bezoeker bekijkt een aantal producten, besluit toch nog wat reviews te gaan lezen. Webwinkel blijft in de gedachte van de bezoeker omdat hij ook bij de reviews met een scherpe relevante aanbieding aanwezig is.

    Hoe zit het met segmentatie? Kan ik bijvoorbeeld een bezoeker van de ‘Widget x’ pagina een widget x advertentie tonen terwijl een bezoekers van de ‘Widget y’ pagina een widget y advertentie te zien krijgt?


    22 februari 2010 om 09:35
    Martijn Couprie

    @Jorrit, dat kan inderdaad. Je bepaald zelf welke advertentie je aan een groep koppelt. Met de pixel+trackingcode bepaal je zelf de doelgroepen. Door pixel+trackingcodes te combineren kun je bovendien speciale segmenten creëren (bijv. wel product A en B in de winkelwagen gegooid, maar product C niet).


    22 februari 2010 om 09:44
    Richard Knaap

    @Jorrit, dit is inderdaad mogelijk. Wij hebben het afgelopen jaar op deze manier al verschillende keren een campagne ingestoken met de verschillende netwerken. Zo hebben wij o.a. voor Corendon een Retarget campagne opgezet, waarbij we exact weten wat voor soort vakantie hij/ zij wilt. Stel dat jij verschillende voorstellen van vakanties hebt bekeken, kunnen we jouw middels een banner een soortgelijke vakantie aanbieden, maar dan met een trigger als bijvoorbeeld “boek nu en ontvang 100,- korting” of “boek nu en krijg een gratis reistas”. Wat specifieker, stel dat jij 4 zoekopdrachten op een vakantiesite hebt gedaan. Al deze zoekopdrachten hebben bepaalde punten algemeen, als: 2 personen, kust spanje, periode, soort accomodatie en budget indicatie. Na de verschillende aanbiedingen bekeken te hebben, heb jij toch niet op de site geboekt! Vervolgens kunnen we jou op een later tijdstip met deze gegevens (cookie) een gerichte creatie geven, waarin jouw zoekopdracht gegevens in voor komt en dus een gerichte vakantie aanbieding is. Helemaal als je er dan een trigger in verwerkt, zal jou interesse nog meer gewekt worden om nu direct te boeken. Immers je staat toch al op het punt om binnen nu en een geringe tijd een soortgelijke vakantie te boeken.

    Fijne vakantie 🙂


    22 februari 2010 om 11:11
    Barrie de Vries

    @Bert: Nee er zijn verschillen. Remarketing is gericht op bezoek die jouw site al heeft bezocht, interest based adverteren is gericht op het hele content netwerk. Zeg maar met 1 kogel schieten, of met hagel schieten. Beiden hebben voor en nadelen, maar door het zetten van een cookie heb je in beide gevallen in ieder geval de kans dat je in de goede richting schiet…;)


    22 februari 2010 om 19:28
    Ronald

    @Bert: er zijn inderdaad verschillen tussen Interest Based Adverteren en de Remarketing mogelijkheden die Google tegenwoordig in Beta heeft, maar er zijn ook een aantal overeenkomsten.

    De overeenkomsten:

    – Beiden vallen onder de “Audience” tab die beschikbaar komt / is (nu nog voor een beperkte groep mensen).

    – Beide typen van adverteren richten zich op het content netwerk van Google

    – Beide typen richten zich op inviduen

    De verschillen:

    – Met Remarketing target je bezoekers van je eigen website. Zoals Lennart al aangaf, kan je zelf bepalen wie deze personen zijn door “lijsten” aan te maken met individuele bezoekers

    – Interest Based Advertising richt zich juist op bezoek buiten je eigen website: zodra een individu zich bijvoorbeeld veel op “auto” gerelateerde websites bevindt, krijgt deze een label “auto geïnteresseerd” vanuit Google.

    Binnen Interest Based Advertising kan je kiezen voor 1 of meerdere categorieën/ labels om op te targeten.

    Het grote verschil tussen het gebruik van het “traditionele” content netwerk, zit hem in het feit dat je niet op content van sites target (bijv. door het opgeven van keywords), maar je ook hier op individuele personen richt.

    @Barrie: het schieten met hagel zoals jij het noemt is voornamelijk van toepassing op de traditionele manier van inzet van het content netwerk. Met behulp van Interest Based Advertising worden je kogels alleen iets groter 😉


    23 februari 2010 om 07:29
    Pim Donkerlo

    Wat als cookies dubble optin worden? Een serieus – Neelie Kroes – ding om rekening mee te houden bij deze tool.


    23 februari 2010 om 11:14
    Pieter Slingerland

    @richard helemaal waar. Het mooie is dat je vanuit DFA kunt retargetten vanuit je media plan, userlist die je kunt opbouwen als bezoekers op de landingspagina afhaken of je kunt de personen retargetten middels de AdExchange

    Mocht je hier meer over willen weten, komen wij graag naar jullie langs om een en ander toe te lichten. Mail me gerust, groet Pieter


    23 februari 2010 om 15:43
    Erik van der Veen

    Ben voor klanten van ons op zoek naar een privacy statement inzake remarketing. Kent iemand een goed voorbeeld hiervan?


    12 mei 2010 om 11:45
    Jose

    What would it cost to use 2.0 on the existing 1,000 pepole we have targeted plus add another 1,500 cards directed at: Advertising Agencies in NYC, Dallas and other large Texas cities. In the agencies, I need media planners, buyers and a special focus on any senior experiential marketing agency executives in NYC, Dallas and other large Texas cities (include Oklahoma City).


    8 juli 2015 om 05:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!