KPN opnieuw nummer 1 met mobiel internet
Respondenten die aan de hand van een casus online op zoek gaan naar een mobiel internet abonnement voor de laptop, wijzen KPN.com aan als favoriete website om dit bij af te sluiten. Dit blijkt uit de Web Performance Scan van WUA!, uigevoerd in januari. Terwijl KPN met een kleine voorsprong Vodafone nog in de nek voelt ademen, lijken de overige aanbieders vanaf een afstandje toe te moeten kijken. KPN kwam uit hetzelfde onderzoek in juli 2009 ook als winnaar naar voren. Zie hieronder de volledige top 10:
Resultaten
Net als in het onderzoek van juli 2009 bestaat de top drie uit KPN, Vodafone en T-Mobile. Een nauwkeurige blik op de uitslag toont dat KPN zich, ondanks een nagenoeg zelfde eindscore, zich heeft verbeterd op belangrijke deelaspecten. Bijvoorbeeld op het deelaspect ‘doorgaan’, waarbij wordt onderzocht of respondenten een website de moeite waard vinden of direct wegklikken, toont de provider ten opzichte van de vorige meting een verbetering van ruim 10%. Mede daardoor weet KPN wederom boven de overige aanbieders te eindigen. Daarnaast heeft Vodafone een verbeterde eerste indruk en de beste score op webimago, en daardoor de tweede positie in de lijst van aanbieders weten te behouden. Nummer drie, T-Mobile heeft ook niet stil gezeten. Op de thema’s ‘doorgaan’ en ‘vindbaarheid’, scoort de website beter dan in de vorige meting.
Tele2 is dit keer wel opgenomen in de eindlijst. In het vorige onderzoek naar mobiel internet waren zij vaak genoeg gevonden, echter haakte er destijds teveel respondenten direct af. Opvallend in de laatste meting is dat Tele2 nu een stuk beter presteert op de eerste indruk.
Webimago en vertrouwen
De top drie aanbieders uit dit onderzoek scoren het hoogste op deelaspecten vertrouwen en webimago. Ons onderzoek toont aan dat deelaspecten webimago en vertouwen twee factoren zijn die duidelijk met elkaar correleren en mede bepalend zijn voor de uiteindelijke voorkeur van de klant. KPN en Vodafone weten dan ook beiden 15% van de respondenten voor zich te winnen.
Web Performance Scan
Een groep van veertig respondenten , allen tussen de 20 en 48 jaar oud, heeft de opdracht gekregen online op zoek te gaan naar een mobiel internet abonnement voor de laptop. De deelnemers, allen met ruime internetervaring en in het bezit van een laptop, zijn geheel vrijgelaten in het bepalen van hun wensen en het opzetten van de online zoektocht. Upload of download snelheden mochten zij zelf bepalen.
Gedurende dit oriëntatieproces heeft de potentiële klant deelaspecten van de verschillende bezochte websites beoordeeld. Aan de hand van het zoekgedrag en de genoteerde indrukken berekende WUA! de cijfers voor de verschillende deelaspecten, om zo tot een winnaar van de Web Performance Scan te komen. Tijdens het onderzoek naar mobiel internet abonnementen bezochten de respondenten in totaal 26 verschillende websites, resulterend in 184 individuele beoordelingen.
Conclusie
Uit ons onderzoek blijkt opnieuw hoe belangrijk het voor commerciële organisaties is een aantrekkelijke en functionele website te exploiteren. Websites die achterblijven, door welke factor dan ook, zien de respondenten naar de concurrent gaan voor een abonnement. Naamsbekendheid, vindbaarheid en vertrouwen zijn van groot belang bij het online aantrekken van klandizie. De websites van KPN en Vodafone weten de meeste respondenten te overtuigen en zijn met afstand de winnaars van het onderzoek.