Kunnen communities de fitnessbranche redden?
Het is nog niet zo lang geleden dat binnen de fitnessbranche de bomen groeiden tot aan de hemel. Het starten van een fitnesscentrum stond garant voor commercieel succes. Mensen worden namelijk steeds individueler ingesteld, stellen hogere kwaliteitseisen en vinden gezondheid en er goed uitzien steeds belangrijker. Allemaal facetten waar onze ouderwetse sportvereniging matig op scoort en de ondernemer dus terecht kansen zag. Maar zoals het binnen een vrije markteconomie betaamt wordt een markt vanzelf volwassen. Inmiddels groeit het aantal nieuwe ondernemingen sneller dan de vraag uit de markt. Prijsconcurrentie begint steeds belangrijker te worden. En dankzij de crisis zeggen steeds meer mensen hun lidmaatschap op. Alleen de budgetfitness concepten groeien nog steeds. Uit onderzoek blijkt dat de fitnessbranche vooral enorm laag scoort op retentie; gemiddeld raken de centra jaarlijks dertig tot vijftig procent van hun bestaande klanten kwijt! De enorme sales inspanningen: het is dus werven met de achterdeur open.
Communities
Waar veel ondernemers het vooral in de productinnovaties zoeken om toch te overleven, dienen zich ook andere kansen aan; het vormen van communities. In de V.S. springen de fitnesscommunities als paddenstoelen uit de grond: Fitlink, Seek4Fitness en FitConnect zijn er allemaal op gericht om kennis uit te wisselen buiten de centra ook. Het bekendste Nederlandse initiatief VirtuaGym is zelfs rechtstreeks een concurrent voor de bestaande ondernemers. Hierdoor zien veel fitness ondernemers de mogelijkheden van community vorming rond het eigen centrum nog niet direct zitten. Het biedt echter mogelijkheden om niet alleen de dienstverlening beter op de wensen van de klant te laten aansluiten, maar zelfs de klant zelf onderdeel van de dienstverlening te laten uitmaken.
Tools voor wensen klant
De Hogeschool Utrecht voert momenteel een onderzoek uit binnen de fitnessbranche met als doel de ondernemers meer tools te geven om het aanbod te laten aansluiten bij de wensen van de klant. Door middel van interviews, enquetes en context mapping zijn de marketeers in staat om te komen tot klantprofielen die kenmerken van de klant en dimensies van servicekwaliteit aan elkaar koppelen. De uitkomst levert verschillende ‘typen’ fitnessbeoefenaars op, waarbij binnen een centrum kan worden gekeken hoeveel van welk type klant er rondloopt. Het doel is om voor deze groepen specifieke concepten te ontwikkelen om de klanttevredenheid en daarmee de loyaliteit te verhogen.
Als er verschillende klantgroepen te onderscheiden zijn binnen een bepaald centrum, dan kan hier meer mee gedaan worden dan alleen nieuwe concepten op ontwikkelen. Er kan ook geprobeert worden communities te creëren. Waar vaak wordt aangenomen dat mensen onder meer voor fitness kiezen vanwege de vrijheid om te komen wanneer je wilt, blijkt uit gesprekken met ondernemers dat de meeste klanten echter wel voor vaste tijden kiezen. Toch ontstaat er tussen de mensen die vaak gelijktijdig binnen zijn relatief weinig groepscohesie. Soms ontstaat het binnen de groepslessen, wat meteen ook de groepen zijn die hoog scoren op klanttevredenheid en loyaliteit. Waarom lukt dit voor veel groepen niet? Ergens moet er initiatief genomen worden om elkaar aan te spreken, elkaar echt te ontmoeten. Hier kunnen de sociale media om de hoek komen. De ondernemer die weet welke mensen er voor krachttraining komen kan hier een community op starten. Krijg ze tegelijkertijd in het centrum en laat ze elkaar motiveren om te trainen. Daarnaast kunnen ze elkaar online ontmoeten om kennis en ervaringen uit te wisselen. Breng de sporters die voor de gezelligheid komen ook met elkaar in contact. Zij willen wellicht naast het centrum ook via Hyves of Facebook contact met elkaar zoeken. Zo ontstaat er centrale controle, want een krabbel ‘hey, waarom was je er deze week niet?’ is snel verzonden. Voor elke doelgroep zijn specifieke community concepten te bedenken die in praktijk getest kunnen worden.
Personal coaching
De ondernemers kunnen nog zulke innovatieve concepten ontwikkelen, zoals gaming binnen de fitness, duurzame energie opwekken of personal coaching op afstand; uiteindelijk draait het altijd om menselijk contact. De online en offline wereld kunnen elkaar versterken.
@Michel, ik hoor zelfs al mensen die denken aan waardebepaling achteraf. Als jouw doel is vijf kilo afvallen in een maand tijd, dan betaal je alleen als dit doel gehaald is. Dit lijkt mij nog vrij ver weg van de realiteit. Sommige ondernemers kiezen nog steeds heel bewust voor één type lidmaatschap, omdat zij denken dat andere methoden minder rendement opleveren. Volgens mij is dit nog nooit goed onderzocht.
@Michel, ik hoor zelfs al mensen die denken aan waardebepaling achteraf. Als jouw doel is vijf kilo afvallen in een maand tijd, dan betaal je alleen als dit doel gehaald is. Dit lijkt mij nog vrij ver weg van de realiteit. Sommige ondernemers kiezen nog steeds heel bewust voor één type lidmaatschap, omdat zij denken dat andere methoden minder rendement opleveren. Volgens mij is dit nog nooit goed onderzocht.
@Hans Slender Ik ben een van de oprichters van VirtuaGym.com en ik wil graag even rechtzetten dat wij allesbehalve een concurrent van sportscholen zijn: wij bieden begeleiding voor iedereen die fit wil worden, of dat nu thuis is of op de sportschool. Zo kunnen leden bij ons ook schema’s op maat voor in de sportschool aanmaken en kunnen ze lid worden van hun sportschool-groep en zien wie er nog meer van hun club op VirtuaGym zitten.
We zijn momenteel met bezig met een oplossing binnen VirtuaGym speciaal voor fitnesscentra. Geinteresseerd in een eigen clubcommunity met trainingsschema’s op maat, voortgangsregistratie, mobiele toepassingen en sportgames voor in de club? Neem even contact met me op! hugo@virtuagym.com
Laatste opmerking: ik kan begrijpen dat sommige mensen het misschien bedreigend vinden dat wij ondersteuning bieden om overal met je lifestyle bezig te zijn, ook buiten het gebouw van sportschool. Wij zien echter een ontwikkeling binnen de wellnessbranche hier naartoe. De inzet van een online platform als VirtuaGym biedt fitnesscentra juist de mogelijkheid om deze ontwikkeling in hun voordeel te gebruiken, ipv hierdoor de boot te missen.
Fitnesscentra hebben zich de laatste jaren steeds meer ontwikkeld van puur krachthonk tot meer wellnesscentra met een breder aanbod. De meerwaarde van fitnesscentra is evident om fit te worden, maar je moet wel met de nieuwste ontwikkelingen meegaan om leden te vinden en te begeleiden om de manier, zoals zij dat willen. Wij geloven dat dit online is, en mobiel, en met sportgames die een leuk alternatief bieden voor de veelal als saai ervaren cardio-training.
@Hugo: Ik ben het helemaal met jullie eens, maar ziet de gemmiddelde fitnessondernemer het ook zo? Alleen of de fitnesscentra zich ontwikkelt hebben van krachthonk tot wellnesscentra durf ik niet te zeggen. Ik denk dat er meer differentiatie heeft opgetreden. Maar juist de budgetfitnessconcepten zijn momenteel ook erg succesvol.
Werken jullie trouwens al veel samen met fitnesscentra? Ik wordt steeds nieuwsgieriger naar jullie concepten.
@Hans Mooi dat je dit ook vindt. Maar in stuk schrijft je wel “VirtuaGym IS een rechtstreekse concurrent” en niet “VirtuaGym wordt (ten onrechte) door ondernemers gezien als een directe concurrent). Dit wekt ten onrechte de indruk dat wij wel degelijk een bedreiging zijn, terwijl het tegendeel waar is.
Wat betreft de differentiatie en het succes van budget heb je zeker gelijk. Maar daarom moet je je als kwaliteitscentrum juist van budget onderscheiden door een betere dienstverlening. Extra motivatie en ondersteuning met de inzet web en mobiel ligt denk ik voor de hand.
@Hugo: De sportvereniging is ook een concurrent, totdat zij de samenwerking vinden. Je ziet nu samenwerkingen ontstaan tussen fitnessbedrijven en verenigingen. Dit geldt denk ik ook voor jullie. In principe zijn jullie een concurrent, totdat de handen ineen geslagen worden en er naar win-win situaties gezocht worden. Hier zijn veel kansen toe en ik ben benieuwd hoe deze vorm gaan krijgen.
@Hugo: De sportvereniging is ook een concurrent, totdat zij de samenwerking vinden. Je ziet nu samenwerkingen ontstaan tussen fitnessbedrijven en verenigingen. Dit geldt denk ik ook voor jullie. In principe zijn jullie een concurrent, totdat de handen ineen geslagen worden en er naar win-win situaties gezocht worden. Hier zijn veel kansen toe en ik ben benieuwd hoe deze vorm gaan krijgen.
Veel fitness bedrijven kunnen veel beter naar hun bestaande situatie kijken. Veelal is de bedrijfsvoering en marketing tientallen jaren hetzelfde. Stilstaan…niet durven veranderen..geen duidelijke keuzes maken.
Er wordt in de meeste gevallen al niet eens een gezonde marge gemaakt dus hier zullen communities geen redding geven.
Communities is zeker een belangrijk onderdeel in je marketing gezien het feit dat online marketing een enorm ondergeschoven kindje is.
http://www.fitnessmarketingservice.nl
Mooi om de verwachtingen van toen te vergelijken met het heden. met http://www.infofitness.nl hebben wij de verplaatsing naar ‘online’ destijds gelukkig op tijd zien aankomen. Budgetfitness blijft alsnog groeien, retailers in de sportvoeding en -supplementen branche daar en tegen zijn fysiek vrijwel niet meer te vinden.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!