Hoe Google Analytics beter benutten? (Deel 1)

3 maart 2010, 07:55

Bijna iedereen gebruikt Google Analytics, maar hoe kan je Google Analytics beter benutten? Met een marktaandeel van meer dan 43% in Nederland is Google Analytics marktleider op het gebied van webstatistieken. Google Analytics is de gratis statistieken tool die de mogelijkheid biedt om het verkeer naar en op de website te meten en analyseren. Hoewel veel bedrijven Google Analytics hebben geïnstalleerd benutten zij lang niet alle mogelijkheden. Aankomende weken een overzicht van de mogelijkheden in Google Analytics. In deel 1 een overzicht van de instellingen.

Google Analytics effectief installeren

Het is raadzaam om Google Analytics niet alleen op de homepage van de website te installeren maar ook op elke andere pagina van de website. Op deze manier wordt er voorkomen dat er hiaten in de statistiekmetingen ontstaan (tip 39).

Tevens, om zowel praktische als functionele redenen is het aan te raden om per website een afzonderlijk Analytics account aan te maken. Functioneel onder andere omdat een koppeling met bijvoorbeeld een Google AdWords account slechts mogelijk is met één Google Analytics account (Tip 35). Praktische voordelen zijn o.a. het eenvoudig delen van accountgegevens, overzichtelijkheid per account en geen verlies van data bij een eventuele latere overstap naar een individueel account.

Sturen op meer klanten: Gebruik maken van conversiedoelen en doelsets

Met conversiedoelen heeft men de mogelijkheid om verschillende doelstellingen van de website meetbaar te maken. Het is daarom raadzaam conversiedoelen in Google Analytics te installeren. Doelen kunnen bezoek aan bepaalde specifieke pagina zijn, maar ook de tijd besteed op site of aantal pagina’s per bezoek. Met conversiedoelen kunnen dus Online Marketing campagnes gemeten en gestuurd worden (Tip 24).

Behalve het instellen van individuele conversiedoelen, is het ook mogelijk om doelsets te definiëren. Dit kan nuttig zijn om bepaalde doelen te groeperen, bijvoorbeeld een doelset van verschillende leadsoorten versus een doelset van verschillende offertesoorten (Tip 18).

Via de trechtermogelijkheden in Google Analytics kan het pad van de bezoeker naar het uiteindelijke doel (conversiedoelen en doelsets) worden gemeten en gettoond. Deze trechtermogelijkheden geven veel informatie over de bron van het verkeer en wat er daadwerkelijk op de website gebeurd richting het doel.

Effectiviteit van de interne zoekmachine meten

Veel websites bevatten een interne zoekmachine met als doel de inhoud van de betreffende website te doorzoeken. Naast het meten van oa. de doelen en de zoekwoorden op en naar de website is het raadzaam om uw interne zoekmachine te meten. In veel gevallen is het mogelijk het gebruik van deze zoekmachine door te meten in Google Analytics. Op deze manier kan achterhaald worden wat niet vindbaar is op de website (Tip 27).

Verkeer uitfilteren

In Google Analytics heeft u de mogelijkheid om verschillende filters in te schakelen die het meten van het verkeer transparanter maken. Twee voorbeelden van filters zijn: filter voor IP-adressen en filters voor subdirectories.

Gebruik filters voor subdirectories

Via filters in Google Analytics kunt u bepaalde subdirectories uitsluiten, of juist individueel inzichtelijk maken. In de praktijk kan dit erop neerkomen dat u een bepaald onderdeel van uw website (bijvoorbeeld het “Werken bij” gedeelte) afzonderlijk inzichtelijk maakt (Tip 40).

Filter: IP adressen

Maak gebruik van filters in Google Analytics om verkeer van bepaalde IP-adressen uit te sluiten. Een veelgebruikte toepassing hiervan is het uitsluiten van intern verkeer, dit kan namelijk een vertekend beeld geven van de hoeveelheid en kwaliteit van de bezoekers aan uw website, en zult u een realistisch beeld krijgen van uw websitebezoek (Tip 42).

Rendement per kanaal inzichtelijk maken

Het is raadzaam om uw analytics account op te delen in verschillende kanalen. Door Google Analytics statistieken per verkeersbron/marketingkanaal te bekijken kunt u zien wat het resultaat en rendement per kanaal is. Op deze manier kan direct worden bepaald dat sommige marketingkanalen (bijv. banner campagnes) juist wel of juist niet het gevraagde rendement behalen. Het is daarom ook raadzaam om eens per maand de resultaten van de verschillende kanalen naast elkaar te leggen om zo het marketingplan te bepalen (Tip 44).

Conclusie: Instellingen in Google Analytics

Kortom, de installatie van Google Analytics is niet alleen domweg Google Analytics installeren op de website, maar ook een groot aantal instellingen in Google Analytics zelf. Het indelen en meten van doelen op de website is een waardevol proces wat veel inzicht kan geven in het bestede marketingbudget. Via deze Tips kan er optimaal gebruik worden gemaakt van de mogelijkheden in Google Analytics.

Volgende keer, in deel 2, Google Analytics effectief koppelen aan Google AdWords.

Over de Tip van de Dag

We publiceren bij Expand Online iedere dag een Online Marketing Tip van de Dag. Deze Tips gaan over uiteenlopende onderwerpen zoals Google AdWords en Social Media (LinkedIn, Hyves, YouTube en Facebook). De Tip van de Dag is te volgen op www.expandonline.nl en via Twitter (Tip van de Dag). Aanvullingen en tips voor tips zijn natuurlijk meer dan welkom!

Dit artikel is geschreven door Remy Bronkhorst.

Expand Online
Commercieel directeur bij Expand Online Rotterdam

Expand Online is een rendementsgericht online marketing bureau uit Rotterdam met een ervaren team van hoogopgeleide online marketeers. De dienstverlening van Expand Online bestaat uit een combinatie van zoekmachine marketing, online adverteren, web analytics en social media adverteren. Expand Online is Google Cerfitied Partner, SEOmoz Pro Member, Google Analytics Accredited Individual. In november 2011 zijn we uitgeroepen tot FD Gouden Gazelle 2011 in de regio Zuid-Holland.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Marcel Rietveld

    Goede tips Willem. Ik kijk uit naar deel 2!

    gr. Marcel Rietveld


    3 maart 2010 om 17:53
    Jurjen de Vries

    Mooi begin Willem. Waar ik echter over twijfel is tip 42 ‘Filter: IP adressen’. Sinds uitgebreide segmentatie mogelijk is gebruik ik die niet meer en filter ik dergelijk verkeer via de host. Op die manier is het namelijk ook mogelijk de verschillen te zien tussen het interne en externe verkeer, en is bijvoorbeeld een intranet te optimaliseren door de cijfers die intern verkeer op de eigen externe site genereren.

    Ik ben benieuwd hoe jij tegen deze manier aankijkt.


    8 maart 2010 om 14:23
    Emiel Kamzol

    @ andre. Een Google Adwords Qualified company kan dat ook regelen.. 😉


    8 maart 2010 om 14:38
    remyb

    @ Jurjen: dat is ook een prima manier, maar zal niet voor elke situatie toepasbaar zijn, niet elk bedrijf heeft een eigen hostnaam.

    @ Andre en Emiel: dat kan uiteraard wel, maar praktisch gezien (en voor het overgrote deel van de AdWords/Analytics gebruikers) is het iets om rekening mee te houden, en dit maakt het tevens overzichtelijker en werkbaarder.


    9 maart 2010 om 10:34
    Jurjen de Vries

    @remyb, dat is waar. Echter heeft ook niet elk bedrijf zijn eigen vaste IP, al is die kans natuurlijk een stuk groter. Ik zit me echter te bedenken dat het dan verstandiger is om een stukje extra code op de site op te nemen waarin je je eigen bedrijf kunt herkennen, en dat als custom variable mee te sturen, en het op die manier te segmenteren. Volgens mij kun je het dan altijd zelf in de hand houden.

    Het vergt natuurlijk wel wat meer kennis en werk.


    9 maart 2010 om 10:40
    remyb

    @Jurjen, ook een interessante methode, maar inderdaad wel voor de “advanced users”, door _setVar() aan te roepen (bijv. _setVar(‘Intern verkeer’) zou dat mogelijk moeten zijn.

    Het is m.i. vooral van belang om de noodzaak van het filteren kritisch te beoordelen. Als het met een simpele filter van IP-adres(sen) of host(s) kan, zou ik aanraden om dit altijd te doen, dat houdt de data netjes en schoon.

    Als het niet via deze simpele filters kan, dan zal er kritisch naar moeten worden gekeken of dit noodzakelijk of wenselijk is.

    …of er gewoon voor zorgen dat je vaste IP-adressen of host krijgt 😉


    9 maart 2010 om 10:52
    Jurjen de Vries

    @remyb, de reden dat ik tip 42 ‘Filter: IP adressen’ aanhaal is dat data die je filtert weg is, tenzij je twee profielen aanmaakt. Achteraf kun je daar van balen als je bijvoorbeeld juist je interne verkeer had willen beoordelen. Met segmenteren kun je lekker met heel je data aan de gang.


    9 maart 2010 om 11:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!