Online coupon ideaal actiemiddel voor Fast Movers

Online coupon ideaal actiemiddel voor Fast Movers

Rexona speelt uitgekiend in op een trend die entrepeneur.com afgelopen december al voorzag: 2010 wordt het jaar van digitale kortingsbonnen. Het mechanisme van advertising tot aankoop in de supermarkt kun je perfect stroomlijnen door internet in te zetten. Voor FMCG’ers een prima kans om dit jaar verder te benutten. Enige voorwaarde is de samenwerking tussen merk en verkoopkanaal, daarna kan de campagne probleemloos losgaan.

Het deodorant-merk van Unilever jaagt online de campagne aan in zoekmachines en display advertising. Vervolgens komt de consument op een simpele landingspagina waarin er maar één weg is: je gegevens achterlaten om de kortingsbon te downloaden. De directe verwijzing naar Kruidvat valt op, alleen mist een manier om de dichtstbijzijnde winkel te vinden. Ook al vraag ik me af of dat nodig is, aangezien deze keten zo sterk is ingeburgerd.

Ultieme win-win-constructie
Acties waarin zulke coupons de incentive zijn worden met name ingezet door FMCG’ers. Vroeger werden soortgelijke acties nog geïnitieerd door de retailketen, maar nu kan het merk het heft in handen nemen. Ze kunnen de consument hiermee verblijden, de retailer pleasen én zichzelf verrijken.
In alledrie de gevallen is er dus een voordeel:

  • de consument krijgt een interessante korting
  • de retailer krijgt extra traffic richting de winkelfilialen
  • de producent verkoopt meer en de marketeer bouwt het adressenbestand met consumenten uit

Essentiële rol van online
De inzet van online voor soortgelijke campagnes is ideaal. Dankzij een slimme actiesite, waarop alle persoonlijke gegevens verzameld worden, kan de consument de kortingsbon eenvoudig als pdf’je downloaden. Aanjagen van zo’n actie via online display advertising of zoekmachine-marketing is vele malen goedkoper dan andere kanalen, geredeneerd vanuit de gedachte dat iedere keten in het kanaal profijt heeft. Overigens is aanjagen via andere media richting internet natuurlijk niet ondenkbaar, maar online blijft in ieder geval de plek waar conversie plaatsvindt.

Ik ben benieuwd of andere merken deze constructie herkennen en gaan inspelen op deze trend. Waar ‘vroeger’ vooral vanuit de retailer werd geredeneerd is deze omgekeerde werkwijze zeker een interessant alternatief waarmee fast movers kunnen gaan experimenteren. Het blijft -wat mij betreft- dus een trend voor 2010.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Als Rexona nou ook nog eens de weg vindt naar de grootste (kortingsbon / actiecode) websites op dit gebied dan kunnen ze pas echt eens zien wat conversie is. Uiteindelijk zal het ook bij dit project weer uitlopen op te weinig gegevens in relatie tot de gemaakte kosten, als ze gratis zeeman boxers zouden weggeven zou het nog kunnen slagen =)

    geplaatst op
  • Jochem, wat zou de winst van een keten zijn om daar een deel aan hun budget aan te vergeven dan?

    geplaatst op
  • Ik ben het eens dat je met meer informatie gerichter en slimmer kunt anticiperen en zelfs het succes kunt meten van de campagne op individueel niveau. Natuurlijk weet Rexona het aantal gedownloade pdf'jes en kunnen ze dit matchen met de cijfers van Kruidvat.

    Welke gegevens zouden ze nog meer willen hebben? Daarnaast lijkt het me niet verstandig dat Unilever zelf de handling regelt als je dan toch aan het vergelijken bent met Zeeman.

    geplaatst op
  • @Roy Huiskes, omdat de gebruikers van de websites bij voorbaat al boven gemiddelde interesse hebben in het gebruiken van kortingen / aanbiedingen en kortingscoupons. (+ duizenden facebook fans & hyves groepsleden. Daarbij werkt die gehele branche op performance based niveau, dus je zou zelf bepalen wat je van het budget per inschrijving zou willen besteden.

    geplaatst op
  • @jochem, inderdaad doordat het koopjesjagers zijn is het voor een echt merk niet erg handig om met die strategie aan de slag te gaan, de LTV van je klant gaat er door achteruit en de kans op herhaalverkeer is alleen aanwezig als je ze weer met kortingsbon kunt paaien. Sterker nog, veel van die gebruikers gaan gauw nog even op zoek naar wat korting, in plaats van dat je ze via een onbewuste behoefte overhaalt om een aankoop te doen.

    Niet dat ik er zoveel moeite mee heb hoor, maar mijn gevoel zegt dat je qua conversie attributie niet zoveel van coupons hoeft te verwachten...

    geplaatst op
  • "Niet erg handig, daling van LTV, geen mogelijkheid van herhaalaankopen."

    Mijn inziens voorbarige conclusies die je vaker 'vooraf' vanuit de traditionele online marketing hoek hoort. Ik zou zeggen probeer het eens, evalueer de leads na de periode en kijk welke waarde je eraan geeft. Het is stukken goedkoper dan je zou denken.

    Overigens:
    Creativiteit + Coupons = Conversie attributie

    geplaatst op
  • Niet vreemd dat jij er anders tegenaan kijkt want je exploiteert een aantal van die sites... Misschien kun je eens wat cijfers over coupons vrijgegeven die het beeld doen veranderen? Ik zie vanuit de netwerken hier niet zoveel over.

    Ik snap ook dat coupons een onderdeel kunnen zijn van je CA, maar ik vraag me af hoe objectief die coupons zijn, gezien het gedrag van de couponzoekende medemens...

    geplaatst op
  • Overigens heb ik nog een leuke coupon domeinnaam liggen, maar om bovenstaande redenen twijfel ik nog om er vol in te stappen...

    geplaatst op
  • Of er echt sprake is van een 'trend' dat vind ik nogal achterhaald. Wij werken als merk al dik 3 jaar met online coupons en de resultaten zijn meer dan bevredigend. Op basis van een persoonlijk online advies (x factor 10 wat jaarlijks door onze telefonische klantenservice kan worden afgehandeld en aangejaagd door online marketing) mailen wij consumenten een gepersonaliseerde waardebon. Vanaf dat moment gaat de volledige geautomatiseerde emailmarketingmachine zijn werk doen en worden op basis van het profiel van de klant reminders en gerichte mailings gestuurd om de probeeraankoop-conversie en daarna de retentie vergroten.

    Consumenten worden met de online coupon doorgestuurd naar hun eigen vertrouwde verkooppunt. De refunding van kortingen doen we in eigen beheer waardoor we een zeer kwalitatieve database opbouwen en alle gevallen van fraude met de PDF-waardebonnen uitsluiten.

    Kortom, voor wat mij betreft geen trend maar een zeer gerichte manier van recruiting en het opbouwen van de database tegen lage kosten....als je tenminste de kortingskosten even buiten beschouwing laat

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.