Social Newsroom van Cardif als PR-innovatie in Nederland

3 maart 2010, 06:18

Gelijk maar even met de deur in huis vallen. Ik verheerlijk niet de tools boven de strategie, en ik zie gidgets, widgets, gadgets en bliepende blingers (whatever) niet als de heilige PR 2.0-graal. Wel vind ik dat je alles zelf moet uitproberen, zowel om de tool op z’n merites te beoordelen als om te kijken welke strategie het beste werkt. Ik wil het maar even vermelden, voor ik bepaalde PR-tweeps op m’n dak krijg… Dat gezegd hebbende: eindelijk heb ik eens een mooi Nederlands voorbeeld gevonden van een Social Newsroom! Of hoe je het maar wilt noemen, Jos Govaart… PR-squared blogte in 2007 al een template voor een Social Newsroom. Maar Nederlandse voorbeelden? De verzekeraar Cardif, onderdeel van BNP Paribas, heeft de Social Newsroom van Buzz Basics ingezet als standaard online perskamer. Als een van de eerste, zo te zien. Chapeau voor de lef van Cardif, een bedrijf dat in het verleden toch een bedenkelijke (online) reputatie had. Was de bijnaam niet tijdlang spottend ‘Cardief’?

Persberichtensite

Wie op de homepage Cardif.nl zoekt naar persinformatie ziet Cardif.nu staan, ‘de persberichtensite’ zoals het omschreven wordt. Online perskamer lijkt mij een passender term, maar à la. “De Social Newsroom is een plek waar journalisten, media, investeerders en andere gegadigden alles kunnen vinden over producten, diensten, persberichten, reclame campagnes, video, corporate nieuws, events, medewerkers, het managementteam en de organisatie. Het brengt alle informatie samen in een overzichtelijke centrale plek. Daarnaast geeft het de bezoekers diverse hulpmiddelen. Tools waarmee ze commentaar kunnen achterlaten, direct onder het persbericht, of tools waarmee ze helpen het persbericht of de reclame boodschap verder te verspreiden.” Hier een volledige lijst met alle features.

Het ziet er mooi uit, en nodigt nog uit tot contacteren ook. Waar ik niet zo dol op ben, is overal ShareThis en TweetMeme knoppen neerzetten. Te zien aan de lay-out is het XML en css. Ik heb geen kaas gegeten van webdevelopment, maar het lijkt mij een koud kunstje om de ShareThis knop te verwijderen bij de foto van de directeur. Kom op zeg, wie gaat diens foto ooit op z’n Facebook-pagina plaatsen? En een reactie plaatsen op een persbericht? Ik help het je dromen.

Nu de uitvoering nog. Ben persoonlijk niet zo te spreken over de verhalen onder de kopjes ‘Op Internet’ en ‘In de Media’. De linkjes naar de volledige verhalen zijn of niet gedeeplinked, of ze zijn stuk. Slordig. De reden waarom ik een verzekeraar zou moeten volgen op Facebook is mij tot op de dag van vandaag nog altijd niet helder. Cardif heeft zowel een Scribd als een Slideshare account. Tja, ik zou eentje kiezen. Wel handig zijn de embedded presentaties in de persberichten, die daardoor uit zichzelf een social media release worden.

Holistisch

Dat Buzz Basics de Social Newsroom een holistische dienst noemt, neem ik maar even voor lief. Slaat natuurlijk nergens op, maar goed. Als zij ermee bedoelen dat alle persuitingen aan elkaar verbonden zijn, staat het ze vrij om dat holistisch te noemen. Ik zou zelf voor de term ‘handig’ opteren ;-). Ik mis echter wel een blog – losser geschreven items die niet alleen zorgen voor ververste content, maar ook voor een persoonlijke benadering.

Fijn technisch snufje

Met de juiste strategie én goede inhoud is een Social Newsroom een fijn technisch snufje om in te zetten als PR (2.0)-tool. Het zorgt voor journalisten (bloggers?) voor een persoonlijke, en daardoor uitnodigende, persberichtenomgeving. Nou maar hopen dat er bij Cardif genoeg fte heeft om de Newsroom te blijven vullen.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

7 Reacties

josgovaart

Remco, Ben het deze keer helemaal met je eens! Chapeau voor de lef van Cardif. Eea ziet er goed uit maar op sommige punten zie je dat de software nog te veel bepaalt (getuige scribd+slideshare en de andere dubieuze keuzes die je noemt).

3 maart 2010 om 06:36
    remcojanssencom

Leuk. Wat kost dat? En zijn er al gebruikers, Henk?

3 maart 2010 om 09:55
    Alex

Kan iemand mij uitleggen wat hier precies de toegevoegde waarde van is? Waarom (vooral grote) bedrijven dit extern zou laten hosten? Het is toch niet zo heel ingewikkeld om deze opties zelf op je corporate site te zetten? Of mis ik iets?

3 maart 2010 om 13:35
    Maurits van Wijland

@Remco, bedankt voor de aandacht voor de Social Newsroom van Cardif. Je op- en aanmerkingen nemen we ter harte en er zijn inderdaad nog diverse stappen die genomen kunnen worden om Cardif.nu verder uit te breiden. Onze whitelabel Social Newsroom heeft meerdere features, waaronder ook video en weblog functionaliteit. Maar dat zijn onderdelen die wel in je organisatie-doelstelling moet passen.

Belangrijk om te vermelden is dat sommige bedrijven de twitter-feeds en andere content automatisch laten binnenkomen, anderen willen toch een redactieslag uitvoeren. Bedrijven moeten in ieder geval de kans krijgen om met nieuwe ontwikkelingen te experimenteren. Cardif, en met name Marieke van Zuien, heeft in ieder geval het lef om dit te doen. En dat juichen wij toe.

Wat betreft het gebruik van Scribd en Slideshare, het is een manier om je content verder te verspreiden – dus hoe meer plekken des te beter, is mijn mening.

3 maart 2010 om 13:48
    Henk de Hooge

@Remco deze zijn er zeker. Wij hebben de goede gewoonte echter niet over onze klanten te publiceren of te twitteren. Dit gebeurt alleen in overleg. Ik zal binnenkort een update geven

3 maart 2010 om 21:01
    Bertwin Tiemrsma

Initiatieven zoals hier beschreven worden door mij altijd enthousiast ontvangen. Wellicht kunnen we er weer van leren. Een vraag vind ik altijd belangrijk. Stel dat ieder bedrijf dit zou gaan doen. Heeft het dan nog effect op de journalist of de redacteur. Ik zou pleiten voor één landelijke social room waarin ieder zijn eigen identiteit kan behouden. Bekijk hiervoor eens http://www.newsclipper.nl. Een initiatief van Achmea dat nu is overgenomen door Datiq.nl. Kortom elk bedrijf kan zich aansluiten. De voorkant is eenvoudig maar doeltreffend. De achterkant (mag Remco zelf gaan beoordelen) is het geheim. Met één druk op de knop offline en online media bedienen (incl. hyves, twitter, youtube) etc.

10 maart 2010 om 13:08