Live vanaf #b2bnl: Keynote Seth Godin

31 maart 2010, 07:11

Daar is hij dan, live in Nederland: Seth Godin (zie ook dit interview). Bestselling author, marketing goeroe en fameus TED speaker. In Amterdam, op het b2bmarketingforum, mocht Godin een uur keynoten. Over zijn nieuwe boek ‘Linchpin’ over hoe je jezelf onmisbaar zou moeten maken en over onderscheidend zijn. Hieronder een live verslag van zijn keynote en fijne teaser video’s. Later deze week komt de integrale keynote beschikbaar via de website, gemaakt door de videomakers van FilmFactory. Seth Godin, in soundbites, foto en video:

Als je product zo goed is als je denkt dat thet is, dan is het enige wat je hoeft te doen, mensen bekend maken met je idee. People that spread ideas, win. De meeste business buyers zijn óók mensen, gaf Godin de b2bmarketeers in de zaal mee. Dus moet je zorgen om die mensen te bereiken. Godin schetste een veranderend landschap in. Het slechte nieuws, is volgens Godin, dat er teveel keuzes zijn.

‘There are too many products in too many niches. We’re running out of ways to interrupt people.’

Purple cow

Ook de paarse koe kwam natuurlijk voorbij, alle boeken van Godin zitten in het verhaal verweven. Een koe is niet opzienbarend, een paarse koe is dat wel. ‘Hoeveel van jullie in de zaal, hebben hun marketing rondom dat gegeven georganiseerd?’ vraagt Godin de zaal.

Over Twitter, en eigenlijk over permission based marketing, een van de stokpaardjes van Godin in zijn tijd bij Yahoo:

“Een van de redenen waarom Twitter werkt, is dat je tegen mensen kunt praten die naar je willen luisteren.”

Een overpeinzing, jezelf onmisbaar maken, onderscheidend zijn. Hoeveel bedrijven in de zaal hebben zich achter de oren gekrabd bij het horen van onderstaande one-liner?

“Who will miss you when you’re gone. If there’s an easy replacement, you already lost the game.”

“Stop worrying about how many people you are reaching. Start worrying about who they are.”

Wat Godin hier bedoelt, is dat je niet moet denken als een mass marketeer, maar als een micro-marketeer.

Zappos

Volgens Godin heeft Zappos.com het goed begrepen. Het bekende idee Zappos is geen schoenenwinkel, maar een winkel die via het verkopen van schoenen jou een geweldig gevoel geven. Zappos doet niet aan advertising: de focus ligt echt alleen op de customer service.

Opvallende sokken

Een van Godin’s favoriete voorbeelden gaat over een sokkenfabrikant in New York. Sokken zijn saai. Hoe verkoop je die, hoe zorg je ervoor dat er over je sokken gepraat wordt, bijvoorbeeld door 12-jarige meisjes? Je zorgt ervoor dat al je sokken verschillen, geen paar is hetzelfde. Godin heeft ze zelf ook aan, check onderstaand filmpje:

Hieronder het interview met Godin, sommige voorbeelden die hij in de keynote in Amsterdam gebruikte komen ook in het interview voor. Want zo gaat dat, met marketinggoeroes 😉

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    media

    Top verslag Matthijs en ik zie uit naar de video van Film Factory!


    31 maart 2010 om 07:58
    mroumen

    Tjonge Matthijs, wat een vaart en kwaliteit! Dikke prima, deze vorm van verslaggeving. 🙂 Dank!


    31 maart 2010 om 08:06
    Bastiaan vd Noort

    Morgen is Seth Godin in Antwerpen. Ik heb nog een kaart beschikbaar! Interesse? Mail me Bastiaanvdnoort-at-gmail-punt-com. Kaart kost (minimaal) € 199,-


    31 maart 2010 om 09:38
    Shimon

    Bedankt voor je inzet Matthijs!!


    1 april 2010 om 08:09
    evroekel

    Mooi verslag matthijs. Benieuwd naar volledige video


    1 april 2010 om 17:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!