ReclameReview: Fietsersbond

31 maart 2010, 06:57

Onder de titel Vriendelijkverkeer.nl start de Fietsersbond een landelijke campagne over verkeersgedrag. De Bond wil bereiken dat verschillende verkeersdeelnemers meer rekening houden met elkaar, waardoor het verkeer plezieriger en veiliger wordt. Door de vertrouwde Blik Op De Weg-achtige opzet blijf je kijken naar de commercial. Je wilt weten wat er gebeurt en hoe de automobilist reageert wanneer hij aangehouden wordt. Des te groter is de verrassing dat het hier om een compliment gaat in plaats van een boete.

Credits:

Bureau: Rich

Fotografie: David Cohen de Lara

Klant: Patricia Heijm, Arien de Jong, Rob Koese

Regie: Joeri Jansen

Productie: Yune

De doelstelling:

De Fietsersbond wil bereiken dat verschillende verkeersdeelnemers meer rekening houden met elkaar, waardoor het verkeer plezieriger en veiliger wordt.

De uitwerking:

Onder de titel Vriendelijkverkeer.nl start de Fietsersbond een landelijke campagne over verkeersgedrag. De Bond wil bereiken dat verschillende verkeersdeelnemers meer rekening houden met elkaar, waardoor het verkeer plezieriger en veiliger wordt. Uitgangspunt is dat iedereen wel eens onbewust hinderlijk gedrag vertoont. In de op ‘Blik op de weg’-gebaseerde commercial wordt een nietsvermoedende automobilist onverwacht in het zonnetje gezet. ‘Het verkeer wordt steeds vriendelijker’.

Het oordeel:

Laat ik beginnen met het nadeel van deze commercial: hij lijkt best veel op andere actuele campagnes over vriendelijk omgaan met elkaar. Daardoor kan het voor de ontvanger verwarrend worden om te bepalen wie nu de afzender is. Ach ja, als het maar werkt, toch? Door de vertrouwde Blik Op De Weg-achtige opzet blijf je kijken naar de commercial. Je wilt weten wat er gebeurt en hoe de automobilist reageert wanneer hij aangehouden wordt. Des te groter is de verrassing dat het hier om een compliment gaat in plaats van een boete. De insteek vind ik goed en de uitwerking is precies genoeg over-the-top, zodat je weet dat het niet echt is. Het is geen dijenkletser, maar gewoon een grappige campagne waarvan de boodschap hopelijk blijft hangen bij de doelgroep.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!