Interview Jason Theodor: Hoe creatief denken tot conversie leidt

1 april 2010, 06:43

Er is niets mooiers in het magisch marketingstrategisch landschap dan de essentie van nieuwe online instrumenten te doorgronden om zo de succesfactoren te bepalen. Ook als voor deze doorgronding een abstracte uittreding nodig is om vervolgens zeer concreet te landen. Vaag? In de jaren negentig maakten organisaties massaal de fout door internet te ’integreren’ in de marketingmix met de lancering van een flinke website en zoveel mogelijk naar het web te brengen. Opeens, net na 2000, was het internet niet het wondermiddel want de virtualisatie was kostbaar en genereerde te weinig handel. Dat het niet om de website gaat, maar om de cultuur- en procesverandering binnen je organisatie om de inzet van online tot een succes te maken, is een bewustzijn dat sindsdien is gegroeid.

Ben Tiggelaar gaf in de jaren negentig in zijn boek ‘InternetStrategie’ terecht aan dat je eerst je business- en organisatiemodel dient aan te passen voordat je groots in ‘online’ gaat investeren. Het succesvol inzetten van sociale media vereist opnieuw zo een aanpassing van de organisatie wil het écht succesvol zijn. Hierbij ook mijn kritiek dat het massa-aanbod van Online Marketingopleidingen niet verder gaat dat het leren kennen van middeltjes anders dan inzichtelijk maken van een nieuwe denkwijze.

Het gaat -bijvoorbeeld- niet om de uiting: ‘social media in uw online marketingmix helpt uw doelstellingen beter behalen’, maar wel om: ‘hoe kan ik mijn organisatie zo sturen dat wij op een creatieve en boeiende wijze langdurige en vruchtbare relaties aan kunnen gaan met onze crowd’. Leer je medewerkers geen boot bouwen, maar laat ze verlangen naar de zee.

Tijdens het FITC raakte ik geboeid door de sessie van de Canadees en Creative Consultant Jason Theodor (zie het video-interview). Hij gebruikt in zijn presentaties de visies van uitgesproken visionairs als Stephen Hawking en Seth Godin om zo overstijgende theorieën op te bouwen. Theodor ziet zichzelf als een ‘brand’ en haalt in de essentie van zijn verhaal terecht een citaat van Godin aan wat wij gemakkelijk tot de succesfactor van het middel Social Media kunnen verwoorden: ‘If I had written a boring book, there’d been no criticism. No conversation. Ask yourself how you can create something that the critics will criticize.’

Patrick Petersen
Senior Online Marketeer en transitie, multi-trainer, auteur, spreker bij AtMost(TV) en @Onlinemarketeer

Vreemde eend Adriaan Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, internationaal spreker en trainer-docent (Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in een focus op pragmatische inspiratie. Senior online strateeg, crossmediaal transitie marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Petersen voltooide recentelijk masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, die hem brachten tot de integratiemodellen van doel-gerichte digitale engagement, de inzet van augmented en virtual reality en de moderne contentstrategie. Deze inzichten hebben hem tevens tot bestseller auteur gemaakt. Hij deelt graag zijn inzichten op gebied van groeien en innoveren van de marketingmix van de toekomst. Petersen is door Bureau Meltwater getipt als nummer 1 contentmarketeer en top 10 marketinginfluencer. De excentrieke Petersen komt uit een ondernemers- en acteursfamilie en is een ver verleden actief geweest als acteur in onder andere Flodder, ZwartBoek en Jackie Chan’s Who am I.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Edila

    I think this is one of the most significant info for me. And i am glad reinadg your article. But wanna remark on some general things, The web site style is perfect, the articles is really excellent : D. Good job, cheers


    9 juli 2015 om 06:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!