IAB: Online advertising US 2009 toont lichte daling

12 april 2010, 05:37

Het IAB heeft in samenwerking met PricewaterhouseCoopers het “Internet Advertising Revenue Report 2009” uitgebracht. Het rapport met daarin de resultaten van online advertising in de US is, met de wat moeilijke periode vorig jaar, weinig verrassend te noemen (via eMarketer). Zo zijn de opbrengsten in met 3,4 procent gedaald, van 23,4 miljard dollar in 2008 naar 22,7 miljard dollar in 2009. Echter Q4 2009 laat een stijgende lijn zien, zowel ten opzichte van Q3 2009 (+13,8%) als Q4 2008 (+2,6%).

Een korte wrap-up van de resultaten:

  • Search heeft met 47 procent het grootste aandeel in de online advertising revenues, gevolgd door Display met 23 procent. Het aandeel Classifieds is afgenomen van 13 procent naar 9 procent.
  • Het overgrote deel van de advertising inkomsten komen uit de retail, telecom, financial services, automotive en computing.
  • Digital video trekt aan (+38%), maar blijft met een aandeel van 5 procent nog klein ten opzichte van het totaal.

Randall Rothenberg, president en CEO van het IAB zei:

This IAB Internet Advertising Revenue Report makes clear that digital media are now a core component of successful advertising and marketing campaigns. As consumers spend more of their time immersed in digital media, marketers are increasingly reaching them there—building brands online and making digital the central force in their cross-media strategies.

Complete rapport

Het volledige rapport lees je hieronder of download je via: IAB Internet Advertising Revenue Report 2009.

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!