ReclameReview: Bavaria (Mickey Rourke)
Heel slim van Bavaria en Selmore om iemand als Mickey Rourke, met zijn drankverleden, te strikken om alcoholvrij bier te promoten. Ze hadden natuurlijk dichter bij huis kunnen blijven door bijvoorbeeld Bonnie St. Claire te vragen, maar dat is dan weer niet echt biertype. Mickey Rourke daarentegen wel. Het idee is simpel: laat hem Bavaria 0,0% drinken en laat hem in de waan dat het bier gewoon alcohol bevat. Dit zou wel eens een kandidaat kunnen zijn voor de Gouden Loeki. Wat vinden jullie?
Credits:
Bureau: Selmore
Account: Olivier Koning, Vincent Breedveld, Floor Schroeijers
Creatie: Jakko Achterberg, Niels Westra
Editor: Martin Heijgelaar
Klant: Marco van Bilsen, Jeroen Vonk, Frenkel Denie, Peer Swinkels
Producer: Jan Jinek, Saskia Kok
RTV: Patrick Nelemans
Regie: Jonathan Herman
Productie: Bonkers
Postproductie: HecticElectric
Geluid: Studio De Keuken
De doelstelling:
Communiceren dat Bavaria 0,0% hetzelfde smaakt als bier met alcohol.
De uitwerking:
Wat doet een ervaren barman van het Waldorf Astoria in New York als een ontevreden Mickey Rourke met zijn drankverleden de bar binnenstormt? Dan geef je ‘m stiekem 0,0% van Bavaria. Zo, voordat het uit de hand loopt. Dat verschil proeft hij toch niet. Maar als Mickey Rourke de bar in alle rust verlaat, moet de minibar in z’n hotelkamer het alsnog ontgelden.
Het oordeel:
Ik ben lichtelijk fan van Mickey Rourke, dus bij voorbaat is deze commercial voor mij al geslaagd. Heel slim van Bavaria en Selmore om iemand als Mickey Rourke, met zijn drankverleden, te strikken om alcoholvrij bier te promoten. Ze hadden natuurlijk dichter bij huis kunnen blijven door bijvoorbeeld Bonnie St. Claire te vragen, maar dat is dan weer niet echt biertype. Mickey Rourke daarentegen wel. Het idee is simpel: laat hem Bavaria 0,0% drinken en laat hem in de waan dat het bier gewoon alcohol bevat. Het bewijs volgt aan het eind van de commercial, wanneer Rourke zijn minibar uit het raam gooit en weer terug naar de hotelbar gaat om daar een ‘echt’ biertje te drinken. Ook de afsluiter ‘Zo’ is heel slim aangepast naar Zo,o%, maar dan wel pas nadat er eerst ‘Zo’ heeft gestaan. Het doet dus geen afbreuk aan de herkenbaarheid van de pay-off. Dit zou wel eens een kandidaat kunnen zijn voor de Gouden Loeki. Wat vinden jullie?
Ik vind dat je niet twee keer letterlijk dezelfde tekst in je verhaal moet gebruiken. En de commercial mwah. Kan er niet echt om lachen, maar ook niet om huilen. In ieder geval zeker geen Gouden Loekie.
Leuk dat Mickey Rourke erin zit maar dan heb je het ook gehad.
Grappen zijn niet leuk en acteerwerk van ober is om te huilen. Erg jammer. Heb je zo’n ster om in je commercial te spelen en doe je het af met een ouderwets reclame trucje.
Om te huilen zo slecht deze reclame en moet het werkelijk geloofwaardig overkomen dat een drankorgel het verschil tussen alcoholhoudend en alcoholvrij niet proeft? Maar wel de minibar het raam uitgooit omdat ie het verschil op zijn kamertje kennelijk wel proefde? Voor Rourke is het te hopen dat ie bedongen heeft dat deze spot alleen in Nederland getoond mag worden. Voor ie het weet is ie de volgende Bucklerlul….
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!