Wat kun je nu eigenlijk met de nieuwe Webmaster Tools data?
Sinds gisteravond vind je in de Google Webmaster Tools extra informatie in de Top search queries feature (meest uitgevoerde zoekopdrachten). Waar de tool eerst alleen liet zien op welke positie je site gemiddeld vertoond werd voor een bepaalde zoekopdracht, kun je nu veel meer informatie zien. En dat biedt kansen voor SEOers, copywriters en marketeers.
Door op een zoekopdracht te klikken krijg je een gedetailleerd overzicht van het aantal impressions (hoe vaak je site is vertoond voor de zoekopdracht) en de clicktrough rate
(hoe vaak iemand op je zoekresultaat heeft geklikt). Naast deze informatie zie je ook een overzicht van je pagina’s die werden vertoond voor de zoekopdracht.
Wat kun je met deze extra informatie?
Leuk deze extra informatie, maar kun je dit ook echt ergens voor gebruiken? Allereerst is het natuurlijk de vraag hoe betrouwbaar de cijfers zijn. Helaas lijkt dat niet al te best. Leg je de clicks uit de Webmaster Tools naast de clicks uit je web analytics pakket, dan zul je flinke verschillen zien. Wat dat betreft moet je de cijfers dus niet al te serieus nemen en geen conclusies trekken op detailniveau. Het zou kunnen zijn dat Google dit op termijn betrouwbaarder zal maken, maar tot die tijd wel even met een korreltje zout meenemen.
Dat neemt echter niet weg dat je er ook al leuke dingen mee kunt doen op basis van de trends en grotere lijnen. Hieronder een aantal voorbeelden van hoe je deze data kunt gebruiken om de prestatie van je website te verbeteren.
Stel, je ziet dat je heel vaak wordt vertoond voor een bepaalde zoekopdracht en top 5 posities behaalt op de query, maar de clickthrough is erg laag. Wat kan er dan aan de hand zijn?
Ben je wel relevant genoeg?
Een van de dingen die je je kunt afvragen is of je wel relevant genoeg bent voor de zoekopdracht. Google vindt blijkbaar van wel (je staat immers in de top 5). Maar gebruikers zijn duidelijk minder overtuigd. Je kunt als webshop voor computerartikelen bijvoorbeeld op de eerste positie staan voor de zoekopdracht ‘Muizen’ terwijl 90 % van de mensen op zoek is naar informatie over de kleine knaagdiertjes.
Heb je een overtuigend visitekaartje?
Je kunt je zoekresultaat zien als je visitekaartje. Je title en description moeten mensen ervan overtuigen om op jouw resultaat te klikken. Sta je op je een mooie positie en word je vaak vertoond, maar is de clickthrough heel laag, dan kan het zijn dat mensen afknappen op het zoekresultaat. Als dat bij jouw site het geval is, lees dan bijvoorbeeld deze post over het schrijven van goede titles en meta-descriptions.
Voorbeelden van een aantal lelijke visitekaartjes
Daar valt meer te halen
Zie je dat je behoorlijk wat clicks krijgt op een zoekopdracht waar je nog geen top 10 positie op behaalt, dan ligt hier een mooie kans. Blijkbaar ben je zo relevant volgens zoekmachinegebruikers, dat ze op jouw resultaat klikken (ook al sta je op de tweede pagina van de zoekresultaten). Ga aan de slag om voor deze zoekopdrachten wel een top 10 positie te behalen en haal zo nog veel meer bezoekers naar je site.
Laat relevante pagina’s naar elkaar linken
Bij sommige zoekopdrachten zul je zien dat niet één, maar meerdere van je pagina’s worden vertoond. In onderstaand voorbeeld wordt niet alleen de overzichtpagina in de SERP’s vertoond bij de zoekopdracht ‘vliegvakanties’, maar ook de pagina’s over vliegvakanties Griekenland en vliegvakanties Spanje. Als je dit ziet is het goed om na te kijken of deze pagina’s ook onderling naar elkaar linken. Dit kan de posities van deze pagina’s nog versterken.
Nieuwe data leidt tot nieuwe inzichten
Tenslotte biedt de nieuwe informatie ook de mogelijkheid om allerlei dingen te onderzoeken. Op termijn is het wellicht mogelijk om uit te rekenen hoeveel verschil het maakt om van plek 4 naar plek 3 te gaan. Blijkt dat dit weinig effect heeft op je clicks dan kun je je aandacht beter op iets anders richten. Ook maakt deze informatie het makkelijker om te onderzoeken in hoeverre het uitkan om te adverteren op je eigen merknaam. Daar spelen natuurlijk allerlei factoren mee, maar straks kunnen we onderzoeken hoeveel AdWords kannibaliseert op het SEO verkeer dat je al had.
Zien jullie nog meer kansen met deze extra informatie?
Geschreven door collega Joni Mulder, Keyword en contentspecialist bij Traffic4u
Ik vond de mogelijkheid tot het beter vergelijken van SEA en SEO resultaten ook wel grappig. Natuurlijk moet de data betrouwbaar(der) zijn, maar het is een leuke eerste stap!