Hoe ziet de toekomst van (people) search eruit?

21 april 2010, 05:31

Internet strateeg en search marketeer Bas van den Beld van Nettraject en State of Search, ook in een vorig leven bekend als überblogger bij SearchCowboys, gaf een interessante lezing tijdens het B2B Marketing Forum, eind maart 2010. Na afloop een interview over (people) search, personalized search en reviews – ook voor mensen… Van zoekmachine tot antwoordenmachine:

Wat is de toekomst van people search?

De trend die je sowieso wel ziet is dat mensen meer gebruik maken van verticale zoekmachines. Bijvoorbeeld door op Twitter te zoeken naar specifieke namen van mensen, of bij LinkedIn. Dat wordt ook samengevoegd, je ziet dat zoekmachines (zoals 123people.nl, red.) daar ook mee bezig zijn om dat terug te brengen tot een zoekresultaat van een pagina. Daar zul je veel van gaan terugzien: bepaalde sociale elementen die je terugvindt in zoekmachines.

Enig idee hoe groot de markt is met betrekking tot personen zoeken op internet?

Met betrekking tot adverteren? Die markt zal redelijk groot zijn, denk ik. Juist omdat mensen steeds meer op zoek zijn naar: wie is die persoon nou eigenlijk? Je komt namelijk sneller in contact door de mogelijkheden die er nu zijn. Maar je weet in eerste instantie minder van die personen af, maar je kunt wel weer heel veel terugvinden. Dus ik denk dat het wel een interessante markt kan zijn voor adverteerders, ja.

Personen zoeken op internet neemt hand over hand toe. Komt dat nou ook echt door de invloed van sociale netwerken?

Ja, absoluut. Zeker een aantal elementen, bijvoorbeeld real time search van Google, is puur ingegeven door het feit dat Twitter heel populair is geworden. Daar moeten we op inspelen, dachten zij, dus dat heeft absoluut een grote rol gespeeld. Het gaat niet om specifieke netwerken die populair geworden zijn en dat zij daar op reageren, maar om het algehele principe dat je terugvoert tot de ouderwetse marketing , namelijk word of mouth: dat je van een ander hoort dat het goed was. Dat willen de zoekmachines bedienen.

De zoekmachines worden dus als het ware zelf ook steeds meer sociale tools. Hoe kunnen zoekmachines socialer worden?

Wat je ziet (bij Google, red.) is dat personalized search standaard aanstaat. Dus dat je resultaten vanuit je social circle terugkrijgt. Mensen die met jouw verbonden zijn, via wat voor profiel dan ook. Dat soort resultaten ga je terugkrijgen. Veel meer reviews: je ziet in Amerika al dat shopping resultaten worden samengevoegd met reviews zodat je op basis daarvan aanbevelingen krijgt. Dat is waar zoekmachines zich momenteel op focussen.

Hoe zie jij dat als zoekmachineprofessional? Het vakgebied ontwikkelt zich zo snel, mensen gebruiken volgens Martijn Aslander Twitter steeds meer om te zoeken (en antwoord te krijgen). Heb jij in de toekomst nog wel werk als Google-kenner?

Ik denk het wel. Sowieso zitten we nu in een fase waarin mensen moeten ‘overgaan’ naar een nieuwe manier van denken. Niet meer van: ik heb een site, en ik optimaliseer hem voor zoekmachines en dan komt het wel goed. Je zult allerlei andere middelen moeten inzetten. Dat is voor heel veel mensen nog erg onduidelijk, dus ik denk dat zij daar nog hulp bij kunnen gebruiken. Wat Martijn zegt is waar, maar het is nog slechts een beperkt aantal mensen die daar Twitter voor gebruikt (om antwoord te krijgen op een vraag in plaats van zoeken, red.). Het marktaandeel van Google is enorm, niet alleen ten opzichte van andere zoekmachines, maar ook ten opzichte van andere sites. Dat zal niet zo snel weggaan.

Als iemand jou vraagt, hoe staat zoekmachinemarketing er over tien jaar voor. Wat zijn jouw gedachten daar over?

Ik weet niet of het woord ‘zoekmachine’ dan nog in zwang is. Wat Bing al probeert te doen: die geeft al veel meer aan dat het een antwoordenmachine is, die antwoord probeert te geven op vragen die mensen hebben. Dat is ook waar zoekmachinemarketing naar toe gaat: antwoord proberen te geven via jouw producten en diensten op de vragen die mensen stellen in zoekmachines.

Google heeft de stekker getrokken uit Answers, Yahoo Answers is wellicht ook een doodgeboren kindje. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die Goeievraag.nl in Nederland heeft gebruikt. Verkoop je kolder of is deze ontwikkeling nog niet op de juiste manier geoptimaliseerd?

Dat heeft niets met elkaar te maken. Als ik zeg ‘antwoord geven op vragen’, bedoel ik dat niet letterlijk als in een vraag aan Google stellen. Maar meer dat mensen op zoek gaan naar wat zij het liefst willen hebben, en dat je daar als site-eigenaar, bedrijf of merk een antwoord op moet hebben. En dat antwoord kan zijn dat jij net dat product hebt staan, of dat jij de foto hebt waardoor mensen getriggerd worden. Dat is het vragenspel waar ik het over heb. Niet zozeer Google of Yahoo Answers.

Als je zoekt naar personen, dan wil je weten: wie is deze persoon? En: wat kan deze persoon voor mij betekenen. Wat zit daar voor toekomst in, met name met betrekking tot Web 3.0 en het semantische web?

Je wilt niet alleen weten wie iemand is, maar wat anderen van die persoon vinden. Daar zit de crux. Dat je ziet wie invloedrijk is en wie niet. Dat gebeurt op dit moment door rekening te houden met het aantal volgers op Twitter (zie ook Klout, red.), maar misschien is nog wel belangrijker hoe vaak die persoon wordt gequoted en genoemd. En hoe vaak wordt wat hij zegt meegenomen in de beslissing van andere mensen. Dat is waar personen zoeken om gaat, uiteindelijk.

Volg Bas van den Beld op Twitter. Deze blog verscheen eerder op de blog van 123people. Disclosure: personenzoekmachine 123people.nl is een opdrachtgever van me.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!