2010 Social media Marketing Industry Report

23 april 2010, 05:25

“How much time do my peers invest in social media marketing? What benefits are they achieving? Where will they focus their efforts in the future?” Vragen in het Engels, die ook Nederlandse marketeers, het kan niet anders, bezig moeten houden. We proberen op Marketingfacts zéker over andere onderwerpen dan social media marketing te schrijven, maar om dit rapport van Social Media Examiner kunnen we even niet heen: het ‘2010 Social Media Marketing Industry Report’ van Michael Stelzner is een 33 pagina’s dikke stand van de markt: een onderzoek onder 1900 marketeers in de VS naar het gebruik van social media. Die marketeers waren wel allemaal al actief op social media, dat wel…

In het rapport worden 1356 open vragen van marketeers beantwoord. De top 10 vragen waar marketeers in de VS omtrent social media heel graag antwoord op wilden hebben was:

#1: How do I measure social media return on investment?

#2: What are the social media marketing best practices?

#3: How do I best manage my time with social media?

#4: How do I reach my target markets with social media?

#5: How do I generate traffic and leads using social media?

#6: How do I implement social media tactics?

#7: What are the latest social media trends?

#8: How do I get started?

#9: How do I integrate my social media activities?

#10: How do I evaluate the advantages and disadvantages of each platform?

Mooi om te zien dat Erik van Roekel in zijn posting: ‘Social Media Monitoring & Marketing Tools’ een heel eind is gekomen met het beantwoorden van in ieder geval een aanzet tot het beantwoorden van vraag #8 en #1. Maar terug naar het onderzoek. In onderstaande video heeft Michael Stelzner een overview van het rapport gemaakt. Kijken hoeft niet, de audio is zeer waardevol.

Overview van het rapport

In het rapport dus antwoorden op tijdsbestedingen, welke platformen marketeers gebruiken, de relatie tot besteedde tijd en de ervaring met social media, de voordelen voor business van social media (exposure, leads, traffic, branding, partnerships maar ook kostenbesparing op marketingbudget).

In het onderzoek werd ook gekeken naar de toekomstige inzet van social media door marketeers.

“Surprisingly, marketers indicated that blogs were the top area in which they planned on increasing their social media efforts. Small businesses were much more likely to be increasing their blogging activities.”

Onderzoeksopzet

Over de onderzoeksopzet doet Stelzner heel enthousiast. Hij heeft via social media marketeers gevonden die iets willen vertellen over hoe ze aankijken tegen social media. Oftewel: hij heeft naar alle waarschijnlijkheid niet de marketeers bereikt die NIETS doen met social media.

“We largely leveraged social media to find participants for our survey. We started with a post on Twitter in January 2010. It simply said, “Take the 2010 Social Media Marketing Industry Survey. Participants get free copy” and included a link to the survey. The message was retweeted hundreds of times by other marketers. In addition, many people posted links to the survey on Facebook, LinkedIn and other social media sites. We asked survey participants to help spread the word about our study. Finally, a list of 8600 marketers was emailed and asked to take the survey. After 5 days, we closed the survey with 1898 participants.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Roman

    een zeer interessant leesvoer.


    23 april 2010 om 07:08
    Daan Sip

    Goeie opmerking op het einde Matthijs!


    23 april 2010 om 07:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!